Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

piathelar62
MEDLEM

Försäljning av teckningsrätt

Hej!
Jag skall bokföra en försäljning av teckningsrätt på värdepapper. Hur gör jag då?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag utgår från att det inte tillhör er huvudverksamhet att investera i värdepapper? I det fall klassas aktier som varulager och ni får återkomma i frågan.

Om det inte är er huvudverksamhet bokför ni det olika beroende på om innehavet varit långfristigt (>1 år) eller kortfristigt(<1 år). Försäljning (och inköp) av just teckningsrätter, på grund av att det är ett bevis på rätten att få teckna aktier vid en nyemission, har jag läst mig till ska bokföras likadant som aktier/andelar.

Skulle det vara en försäljning av kortfristiga placeringar krediteras det konto du tidigare använt, t.ex 1810. Om värdet vid försäljningen är större än anskaffningsvärdet (dvs. ni har gjort en vinst) krediteras t.ex konto 8350. 8350 används även vid förlust men då debiterar vi istället kontot.

Vid en försäljning av en långfristig placering krediteras istället t.ex konto 8020. Vid försäljningstillfället krediteras det konto ni tidigare använt, t.ex 1310 och vi debiterar konto 8020 med det redovisade värdet för det sålda värdepappret/aktierna. Konto 8020 kommer därefter då visa resultatet av försäljningen.

Försäljningsvärdet för aktier/andelar redovisas till försäljningspriset efter avdrag för courtage och andra tillhörande avgifter. Det belopp ni erhåller för försäljningen debiteras på ert likvidkonto t.ex ert företagskonto 1930.

Du får gärna dubbelkolla detta med din redovisningskonsult så allt blir korrekt i förhållande till din verksamhet!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
piathelar62
MEDLEM

Denna teckningsrätten har jag inte behövt betala något för, skall jag ändå använda mig av konto 1810. Jag har en fundering på om det skulle bli på följande sätt ex om jag säljer teckningsrätten för 100kr:

1930  debet  100
8350  kredit  100
Dvs att vinsten blir hela värdet av teckningsrätten.



Hej!
Du tänker rätt, anskaffningsvärdet är 0:-.
Bokför som Du föreslår!
Mvh Markus