Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljning och inköp av aktier

Hej,

Hur bokför jag försäljning och inköp av aktier i Visma eEkonomi? Jag har försökt lägga upp ett bokföringsförslag utan att lyckas.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Vad är det som inte fungerar när du försöker skapa ett eget bokföringsförslag?
Vet du vilka konton du vill använda men får inte till hur du ska göra det praktiskt i programmet eller är det själva konteringen du är osäker på?

Om det är konteringen du funderar på så beror valet av konton delvis på om det är en långfristig eller kortfristig placering du gör. Långfristigt innehav innebär ett så kallat stadigvarande innehav medan kortfristigt innehav är en tillfällig placering av överskott av likvida medel.

Anskaffningsvärdet för kortfristiga placeringar kan debiteras exempelvis konto 1810 Andelar i börsnoterade företag, 1860 Andelar i koncernföretag eller 1889 Andelar i övriga företag.

Långfristiga placeringar kan debiteras exempelvis konto 1310 Andelar i koncernföretag men även andra alternativ i kontogrupp 13 i kontoplanen kan vara av intresse beroende på ägar-och intresseförhållanden.

Anskaffningsvärdet för aktier och andelar omfattar både inköpspris, courtage och andra direkt hänförbara avgifter.

Vid försäljningen krediterar du tidigare använt konto och debiterar likvidkontot där pengarna kommer in, exempelvis 1930. Om värdet vid en försäljning av kortfristiga placeringar är större än motsvarande anskaffningsvärde krediteras konto 8350 Resultat vid försäljning av kortfristiga placeringar med vinsten. Är värdet mindre vid en försäljning debiterar du istället samma konto med förlusten.

Försäljningsvärdet för aktier och andelar redovisas till försäljningspriset efter avdrag för courtage och andra direkt hänförliga avgifter
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK. Jag försöker göra en manuell verifikation men kommer då inte åt konto 1930?

Som alternativ har jag registrerat kassahändelsen som "pengar in" på konto 1930. Därefter har jag försökt bokföra försäljningen som "övrig insättning" följt av "egen kontering" men kommer då inte åt konto 1810.

Hur ska jag göra?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Okej, det rör sig alltså om en kortfristig placering här, av kontot att döma.

Det är helt riktigt. Tanken är inte att man ska använda konto 1930 på manuella verifikationer utan registrera det som en bankhändelse för att saldot alltid ska stämma med vad du faktiskt har på banken.

Om du inte kommer åt konto 1810 vid en egen kontering beror det troligtvis på att kontot inte är aktiverat i kontoplanen. För att aktivera det går du in under Inställningar - Kontoplan och bockar i rutan Visa även inaktiva poster upptill. Leta upp kontot du vill aktivera, i detta fallet 1810, och klicka på det. Klicka sedan på knappen Redigera till höger, bocka i rutan Aktiv upptill och spara. Nu bör du komma åt kontot när du ska bokföra händelsen enligt din beskrivning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag att mitt eget AB har investerat i ett annat AB (Som jag också äger....

Jag har investerat i ett nytt bolag. Det är ett "dotterbolag" till mitt egentliga bolag. Jag undrar nu hur jag bokför detta för att det skall blir rätt. (Alltså hur jag bokför det i moderbolaget).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag aktiesparande i te x Nordnet i eEkonomi?.

Hej! Jag har öppnat ett konto/depå för långsiktiga placeringar i aktier samt fonder hos Nordnet. Min fråga är hur jag skall bokföra detta? Jag har Handelsbanken och har nu utfört en överföring av 10 000:-. Nu vill jag matcha detta i mitt program så att det blir rätt. Vilket konto bör användas? Eller hur bör upplägget vara? Tack på förhand
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Var bokföra aktieköp?.

Hej,
Försöker skapa en bankhändelse för aktieköp, men hittar liksom ingen kategori som rör det. Har "koll" på vilka konton jag borde använda för själva bokföringen, men hittar som sagt inte på själva hemsidan. När jag ska skapa en ny bankhändelse finns det ju bara ett fåtal alternativ att välja bland, finns det ett annat sätt att komma rätt?

EDIT: Jag skapade nu en verifikation, där jag "genomförde" ett aktieköp mellan 1310 och 1930, är detta allt som behöver göras för köpet tills dess att jag säljer aktierna?