Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara__38
MEDLEM

Handpenning från försäljning i butik

Hej!

 

När kunder gör köp av beställningsvaror hos oss så kommer vi be om en handpenning.

När sedan varorna kommer hem så betalar dom resterande.

Hur löser jag detta bokföringsmässigt?

Vi har en kassa och där kommer vi välja artikel handpenning. När sedan kunden kommer för att hämta varorna och göra en slutbetalning så hämtar man upp kvittonummret från handpenningen som gjordes, och då dras handpenningen av.

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Sara! 

Jag håller på att kolla upp detta men mitt svar dröjer lite, vill dubbelkolla så jag tänker rätt kring hur du ska redovisa momsen. Jag tänker att detta kan vara en typ av förskottsbetalning vilket är något annorlunda när det gäller den biten och jag kommer återkomma så fort jag vet mer. Ville bara förtydliga att vi inte glömt dig. 🙂 

Du får ha en fin fortsatt dag så länge! 
/My 


 

Hej igen!

Nu är jag med på banan igen, du ska få lösningen på detta nedan.

​​​​​​​Eftersom det tycks avse en specifik vara tänker jag att man bör redovisa momsen på det belopp man erhållit (handpenningen) i den perioden man mottar handpenningen. Resterande del tar man sedan när man får slutlig betalning. Tänker att detta blir som en förskottsbetalning kund gör. Bör tilläggas att det finns vissa undantag för vissa tjänster inom vissa branscher tex. handpenning vid hotellbokning och utbildning osv. Men I detta fallet verkar det inte gälla det.

Jag gör ett konteringsexempel för att underlätta. I mitt exempel har kund gjort ett köp på totalt 1000 kr, varav 200 kr betalas innan varorna levereras och det är 25% moms på köpet. Första betalningen bokförs enligt följande:

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 200  
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass   160
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%   40

Tänk på att man måste ha momskod på skuldkontot annars får man inte ihop momsrapporten. Är det 25% moms på försäljningen gäller momskod 05. Eftersom varorna ej levererats till kund än ska det bokföras som en skuld i balansräkningen.


När sista betalning görs och varorna levereras bokförs följande

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 600  
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass

200

 
3041 - Försäljn tjänst 25% sv

 

680
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

120

Skulden bokas bort och bokförs på ett försäljningskonto istället och momsen på resterande betalning lyfts på konto 2611.

Hoppas detta kommer hjälpa dig framåt, hör av dig om något känns oklart! 🙂
/My