Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag fakturabelåning

Hej
Vi använder IKANO för en fakturabelåningstjänst. Principen är att vi får 80% av fakturans värde direkt, resterande 20% när kunden betalt till IKANO.
Det blir ju rätt mycket papper, avgifter osv som skall konteras.
Något tips på hur lättast detta konteras, för att balansen skall stämma både mot kassa samt kundfodring osv?

25 SVAR 25
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sune

Först bokför du en ”vanlig” försäljning på 100 kr på konto 1510, 80 kr på försäljning 3051 och 20 kr på utgående moms konto 2611.

Steg två är att du bokar om 1510 till 1512 (belånade kundfordringar). 100 kr, så att vi nu har saldo 100 kr på konto 1512.

Sen betalar IKANO 80 kr till ert konto som bokförs 2330/1512.

Efter x antal dagar får ni någon slags slutavräkning från IKANO och jag väljer att hitta på att räntekostnaderna uppgår till 1 kr och att kreditavgifterna uppgår till 1 kr. Då får ni 18 kr inbetalade på checkkontot 2330, du bokar bort det resterande beloppet som finns på konto 1512, 20 kr och bokför räntekostnader 1 kr på konto 8400 och 1 kr på kreditförsäljningskostnader konto 6060.

Vi har en kund som tidigare använde sig av fakturabelåning. Eftersom vi gillar siffror gjorde vi en beräkning hur mycket det kostade och kom fram till att räntan på det lånade beloppet uppgick till 64 % i hans fall. Då har vi inte tagit hänsyn till de administrativa kostnaderna för visst medför det lite extra jobb.

Lycka till och jag håller tummarna för att ni får lite bättre likviditet så att ni slipper hanteringen på sikt!

Hälsningar Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, hur skall vi bokföra fakturorna som går till fakturabelåning? Om kundfordringar bokförs på 1510 och factoringkonto på 1512. När vi får 80% av fakturabeloppet så bokför vi debet på företagskontot (1930) och kredit på factoringkonto(1512). När kunden betalar så går 20% in på företagskontot (1930). Samtidigt skall kundfordran (1510) krediteras med 100% och factoring (1512) med 80%. Måste man ändra fakturan i efterhand eller kan man lägga in det i redovisningen så det sker per automatik?

This reply was created from a merged topic originally titled
Fakturabelåning, redovisning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag tror att du hittar svar på hur du kan sköta bokföringen i den här tråden.
Vi har per telefon hittat en lösning som fungerar i Visma Compact

1.Fakturan skapas som vanligt.
2.Vid betalning från factoringbolaget går du in under Program-Kundreskontra-
Kundbokning. Välj Betalning i scrollisten i övre delen av fönstret och skriv in det
faktura nummer som betalningen gäller för. Tryck Enter så visas reskontraposten.
3.Välj datum och tryck Enter för att fylla i den summa som är inbetald. Fakturan blir
då delbetald och resten ligger kvar som obetald kundfordran.
4.Tryck Enter 2 ggr så utförs konteringen automatiskt.
5.Tryck Enter till markören står på nästa rad i kontokolumnen om inbetalningskontot
är korrekt
6.Komplettera med factoringkontot, belopp och motkontot till detta.
7.Spara.
8.När kunden betalt och resterande pengar kommer in gör du om samma sak
från punkt 2. Under punkt 6 kompletterar du med avgiftskonto, valutadiffar och
andra konteringar som du vill göra.
9.Spara.

Återkom gärna i den här tråden om du undrar över något ytterligare.
Hälsningar
Anders
Printbyran AB
MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag en avräkningsnota från fakturabelåning?.


Hej!
Så här funkar det:
Jag skickar låt oss säga 10 fakturor till factoring företaget på sammanlagt 100000kr, dom sätter in 97% av beloppet direkt till oss, 97000kr. 3% av beloppet tar dom som betalning för att belåna fakturorna alltså. Det enda underlag jag får är en avräkningsnota. Om det finns kunder som inte betalat när 90 dagar har gått går de obetalda fakturorna med ränta och inkassokostnad tillbaka till oss och dras av vid nästa avräkningsnota! Sedan om/när kunden betalar in till factoringbolaget får vi pengarna, då förhoppningsvis betalar kunden även räntan och inkassokostnaden!

Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra detta? Från A till Ö så att det ska bli rätt!

Skriv så tydligt som möjlig hur jag ska göra, har verkligen kört fast, har googlat en massa men får inte riktigt hum på hur jag ska gå till väga!

Tack på förhand!
Printbyran AB
MEDLEM

Hur flyttar jag över det till 1512?
Manuell verifikation eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja så får det bli. Först behöver du dock tillåta manuell kontering på konto 1510. Som standard är det inte tillåtet men det kan du ändra under Inställningar - Kontoplan. Leta upp kontot, markera och klicka Redigera. Bocka sedan ur rutan Lås för manuell kontering och spara. Finns inte konto 1512 får du skapa det manuellt i kontoplanen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Fakturaförsäljning.


Jag säljer mina fakturor till ett finans bolag som tar 4% och jag får pengarna utbetalda i en klumpsumma. Hur bokför jag detta då summan jag får på kontot inte stämmer med fakturan.

Jag använder visma eekonomi och brukar klistra in kontoutdrag under kassa/bankhändelser.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag bokför det manuellt så antar jag att jag skulle göra så här?

1930 debet 21 057,55
1511 kredit 22 429,00
2641 debet 1097,16
6065 debet 274,29

Min fråga är då om jag måste göra det manuellt och kvitta fakturorna på nått sätt i Visma Eekonomi eller om jag kan klistra in kontoutdraget?

Denna kontering kan göras när du stämmer av betalningen mot kontoutdraget. Den går däremot inte att matcha mot en faktura, eftersom fakturan bokas upp mot konto 1510 automatiskt i eEkonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det gick fint. Men hur betalar jag sedan fakturan?

Om jag klickar på att betala så saknas det ju pengar som jag måste åtgärda på något vis?

Jag vill också veta hur jag ska kunna göra kundfakturorna som betalda när kunden betalat till factoringbolaget??? (Vanligtvis ca 30 dagar efter pengarna kom in) Dom kan ju inte stå som obetalda för all framtid!
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Jag ska försöka förklara med ett exempel. Vi tänker oss att det finns en faktura på beloppet 100 kr, finansbolaget har dragit 4 kr i avgift och därmed betalat ut 96 kr. Dessa 96 kr dyker upp under Kassa- och bankhändelser. Stäm av händelsen mot fakturaan, men ändra betalt belopp till 100 kr. Ni får då en differens på -4 kr. Denna kan sedan bokas med hjälp av en ny bokföringshändelse, Övrigt uttag - Egen kontering. Där anger ni konto för factoringavgift, t ex 6060, 4 kr i debet.

Därmed blir fakturan slutbetald och factoringavgiften uppbokad i samma kontering.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var ju supersmidigt. Tack för hjälpen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Om jag sålt en faktura så tar köparen 4% av beloppet, hur bokför jag den?.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bokföra factoringkostnad på kundfaktura.

En faktura säljs till ett factoringföretag. Fakturan blir betald av factoringboalget. Jag matchar händelsen i banklistan. Kvar på fakturan blir ett restbelopp. Har provat att låsa upp 1510 för manuell registrering och genom en manuell verifikation boka 1510 mot 6064. Vilket jag inte får för 1510 måste bokas mot ett kassa el bankkonto. Provar då att boka mot bank, men får upp följande felmeddelande: Kontering för bankkonto saknas alternativt används kontot mer en en gång så att summorna tar ut varandra. Kontrollera verifikationen och försök igen.



Så hur gör man får att få till detta?

vill inte använda 1910 då bolaget inte jobbar med kontatkassa..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra såld faktura.

Hej hur bokför man en såld faktura? Specifikationen är följande:
Ursprungsbelopp
Transaktionsavgift
Uppläggningsavgift
Moms
Försäljningspris
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Jag har problemet att jag säljer faktura, får in en summa på kassa/bankhändelser som kanske inte stämmer då finansbolaget dragit av tex 25 000kr för vad dem kallar återköp
 ( Då kunden betalat direkt till oss ist för till dem ) Hur ska jag kunna stämma av då ?
Jag har oftast flera sålda fakturor på avräkningen som jag måste matcha i systemet...

Hej!

Du kan matcha belopp även om dessa inte stämmer med fakturans belopp. Om beloppet inte räcker för att göra hela fakturan slutbetald kan du göra som i mitt exempel ovan, öka betalt belopp och sedan stämma av överskjutande del mot ett kostnadskonto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kundfaktura till factoringbolag.

Hej!
Jag har sålt en kndfaktura till ett Factoring-bolag och bokfört inbetalningen (som är 4% mindre än ursprungliga summan). Hur jag än gör så ligger ju fakturan kvar som ej betald. Hur kan jag få bort det kvarvarande beloppet på, i detta fall 677kr? Är det en konstaterad kundförlust som jag får bokföra nästa år då jag kör kontantmetoden eller finns ett annat smidigare sätt?

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Supporten tipsar: Kunder som inte betalar - eEkonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Jag insåg inte att man kan göra som du beskrivit Per. Jag har alltså redan bokat in betalningen från factoringbolaget men har beloppet på 677kr att boka av på kundfakturan. Kan jag skapa en ny åtgärd "inbetalning" och därefter kvitta bort den fiktiva insättningen på mitt bankkonto för att sedan registrera det på konto 6060?