Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AlmasE
MEDLEM

Hur får jag bort gamla kundfakturor från reskontran?

Har nyligen tagit över bokföringen i en förening som nyligen bytt till eEkonomi. I kundreskontran ligger nu ett ett antal gamla fakturor som obetalda. De är flera år gamla. På kundfordringar, konto 1510, finns de inte. Om jag registrerar dessa gamla fakturor som betalda hamnar det ju på ex 1930. För att få 1930 att stämma måste jag ju få bort dessa "falska inbetalningar" från kontot. Hur bör jag göra? 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @AlmasE 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Skönt att rensa bort gamla poster. Fakturorna hamnar under fliken Försäljning - Kundfakturor. För att endast se dessa fakturor kan du gör urval på Reskontrabokad faktura uppe till höger vid Status. Här ligger de som obetalda och det går inte att radera eller ångra fakturorna då eEkonomi inte vet vad bokföringen för fakturorna var i ditt gamla program. För att lösa detta behöver du registrera alla obetalda kundfakturor från det gamla programmet som betalda.

 

Klicka upp den faktura du ska registrera som betald och välj Åtgärd - Inbetalning och välj exempelvis 1910 - Kassakontot. När du registrerar fakturorna som betalda så försvinner de från kundreskontran. Efter det får du göra en verifikation för att vända de verifikationer som skapats när du registrerade fakturorna som betalda. Du kan göra en korrigeringsverifikation på varje verifikation som skapats för varje faktura, men vi rekommenderar också att göra en verifikation som avser alla betalningar istället, så blir det inte så bökigt i din bokföring med alla verifikationer.

 

Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att återkomma. 

/Tinne

Tack för svaret!

Jag var kanske otydlig men det jag undrade mest över är vad jag bokför, i ditt exempel kassakontot, mot? Hur jag får bort kundfakturorna från reskontran utan att det påverkar resultatet? Resultat och balansräkningarna är ju korrekta redan nu. Om jag måste boka bort varje kundfaktura påverkar det ju årets resultat eller balansräkning på ett felaktigt sätt. 

 

AnnicaL
CHAMPION

Om du bokar bort fakturorna mot 1510 kommer det inte att påverka resultatet utan bara gå +/- på samma konto.