Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aysaigrub
NY MEDLEM

Inköp av dator, nystartad enskild firma

Hej, jag behöver köpa en dator för att klara av ett jobb inom 3D grafik. Kan jag starta en firma, köpa datorn och sen skriva av den utan några problem? Jobbet kommer betala 30 000 kr och datorn kommer kosta 25 000 kr. 

 

Betyder detta att jag kommer betala skatt på 5 000 kr eftersom det är vinsten? (om jag inte får mer jobb dvs).

 

Är väldigt ny inom företagande, uppskattar all hjälp och tips.

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Visst kan du starta ett bolag och sedan göra inköp och ta in de intäkter du får in på ditt arbete i företaget.

Då datorns inköpspris inte överstiger ett ett halvt prisbasbelopp så behöver den inte skrivas av. Väljer du att skriva av den så kommer ditt överskott/vinst bli högre och du får skatta för en större summa eftersom en avskrivning fördelar kostnaden för inköpet på 3 år. 

Väljer du att inte skriva av den och försäljningen på 30 000 och inköpet på 25 000 är det enda som skett i företaget så är det helt korrekt att överskottet blir 5 000 och att det kommer beräknas vinsskatt på det beloppet normalt sett. 

Det finns dock en gräns som måste överträffas för att man skall bli skattepliktig. I år 2023 så är det beloppet 22 208 kr. Så om det ovan är allt som sker under året så kommer du inte behöva skatta alls.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim