Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aleem2021
MEDLEM

Intäktsreserv för nästa års investering

Hej allihopa!
Det skulle uppskattas om någon kunde tipsa mig om en bokföring för att överföra hela årsvinst som avslutades december 2023 till nästa års investering 2024 som är obligatorisk för att driva verksamheten. Det betyder ingen vinst eller mindre vinst under räkenskapsåret som avslutades december 2023.(den är enskild firma)
Ett begrepp som avsättning eller intäktsreserv
Om ja! Hur kan vi bokföra vinst i december 2023 i Visma?
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar!

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Måste erkänna att jag inte helt förstår frågan.

En vinst i alla bolag/föreningar skall bokföras upp som ett årets resultat i företaget. Gör på nedan sätt i en enskild firma.

2019 årets resulat Kredit
8999 årets resultat Debet.

I och med att detta gör så har du med dig vinsten över till 2024 i form av eget kapital men utifrån frågan så antar jag inte att det är detta du efterfrågar?

Skulle behöva en utvecklad frågeställning mer i detalj hur du menar med nästa års investering. Vad är det för investering vi pratar om i detta fallet?

/Joachim

Aleem2021
MEDLEM

Hej Joachim!

För det första ber jag om ursäkt för det försenade svaret och tackar för ditt snabba svar. Ja, posten som du nämnde är vanlig post för överföring av vinst men min fråga var en annan, det var hur man gör en reserv för nyinvestering för kommande år från vinsten förra året. Till exempel när vi gör reserv för utdelning dividend in AB och resten av vinsten överförs till balanserade vinstmedel för vidare överföring till eget kapital men min fråga är relaterad till enskild firma.

Tack på förhand

Aleem

Aleem2021
MEDLEM

Hej igen!

Frågan var, kan man göra avsättning i slutet av 2023 för att nyinvestering under nästa räkenskapsår 2024 likadan till exempel gör man avsättning vanligtvis för osäkra fordringar, avsättning för skatt, avsättning för värdeminskning, avsättning för reparation och underhåll odv.

Tack på förhand

Hej

I en enskild firma gör man inte avsättningar på det sättet då det kapital (Egna kapital) som finns i företaget är fritt att använda både i företaget eller privat. Så jag skulle säga att du inte skall göra någon avsättning. 

Joachim

Hej Joachim,

 

Jag är väldigt tacksam för ditt svar.

Ha en trevlig dag!

Aleem

Hejsan. Antar att du är ute efter att flytta resultatet oskattat till nästa år. Det är i princip omöjligt att flytta hela resultatet utan beskattning till nästa år, möjligen om du kan bevisa att det är ett förskott som avser nästa år. Men ett helt vanligt resultat går det ej med, förutom då via överavskrivningar på inventarier och periodiseringsfond. Vilket man kan kombinera men det krävs då, beroende på resultat, rätt stora investeringar i inventarier för att det skall funka. Och det resultat man då eventuellt inta kan skjuta upp med överavskrivning kan man då använda periodiseringsfond som medel, men även den är bara på 25% av skattemässigt resultat. Har du enskild firma så finns ju möjligheten med periodiseringsfond och expansionsmedel men även då så får man skatta 22% på expansionsmedlen.... så det är nästan omöjligt....  Lycka till!

Hej!

Tack så mycket för din tid för att detaljerat förtydligande av frågan.

Med vänliga hälsningar!

Aleem