Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Klarna avräkningsnota

Hej! Vi har precis fått vår första betalning från klarna och jag vill enkelt ha förklarat för mig hur vi ska bokföra detta korrekt i eekonomi.Summan som klarna skickat till vårt konto är 714,50:-. Fakturan som klarna skickat till kunden var på 752:-. Dom har alltså gjort ett avdrag för sina avgifter på Tot. 37,50:- (30:- exkl.moms och 7,50 moms)I samband med inbetalningen på kontot så har banken dragit 10:- i aviseringsavgift och 1,50:- för internetbetalning. Dessa avdrag är kopplade till den aktuella inbetalningen på kontoutdraget med samma referensnummer.Hur går jag tillväga steg för steg med hela detta moment i Eekonomi? Jag har ju ingen faktura i programmet eftersom klarna ju skickat ut den. Förklara gärna steg för steg enkelt här, tror det hade hjälpt många fler än mig som sitter och kommer sitta inför samma moment.

31 SVAR 31

@Fd medlem

Jag slog ihop din tråd med ett inlägg som berör samma ämne. Om du känner att du inte får svar på din fråga är du välkommen att skriva igen så ska vi se till att du får hjälp. 

 

Ha en fin dag! /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för återkoppling, men gäller det samma för mig med kontantmetoden, då jag inte skapar en ursprunglig kontantfaktura utan bokför först när pengarna kommer in, eller menar du att jag ska bokföra det som om jag hade fakturametoden just över de fakturor som förfaller över årsskiftet?

 

I flera andra trådar i forumet har vi med kontantmetoden blivit ombedda att ej skapa kontantfakturor för Klarnas bokningar via Boka Direkt.

 

Tack,

Camilla

Hej @Fd medlem

 

Tidigare i tråden från min kollega Emanuel kan du se hans svar gällande godkända underlag med kontantmetoden men annars gäller svaret från Anna även dig kring hur du gör.

Har du funderingar på hur du i programmet hanterar kontantmetoden vid årsskiftet i eEkonomi så har vi en forumtråd för detta också, länkar den. 🙂 

 

Återkom om något är oklart! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

@Tinna Gunnarsson Dum fråga, hur hittar jag tråden du slagit ihop mitt inlägg med. mvh Camilla

Hej Camilla G,

 

Det var den här tråden https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Bokfora-betalning-fran-klarna-utan-faktura...

 

Hoppas du hittar svaret här och annars är du välkommen att kontakta oss så tar vi nya tag. 

 

Ha en fin dag!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då ser du hur du ska bokföra det i mitt inlägg ovan. D v s, varje dags försäljning bokförs enligt:

1510 debet (hela ursprungsorderns belopp)
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)

När Klarna sedan betalar ut föregående veckas försäljning till ditt företagskonto, så bokförs det enligt (förutsatt att bankavgifter, aviseringsavgifter och internetbetalningsavgifter har dragits på beloppet):

19xx debet (beloppet som blivit insatt på företagskontot)
1510 kredit (hela ursprungsordrarnas belopp)
60xx debet (bankavgiften hos Klarna)
2641 debet (ingående moms om det specificerades på bankavgiften)
657x debet (avi-avgiften)
849x debet (internetbetalningsavgift)

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Jag är novis. Har sökt runt i forumet och läst flera trådar om Klarna men upplever ändå inte att jag fått klarhet i hur jag ska göra. 


Jag får utbetalning av de försäljningar jag gjort från Klarna varje vecka. I avräkningen för varje utbetalning specificeras allt rörande försäljningarna och avgift + moms på avgift. 

 

Utbetalningen från Klarna sker från utlandet (tror det är Irland). 

 

Hur bokför jag hela processen rätt? Tacksam för om det finns någon som kan förklara så en nybörjare förstår 🙂 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Vi har enskild firma, huvudsakligen betalar kunder med swish, men vi har nyligen öppnat för kunder att använda Klarna. 

Vi fakturerar kund på vanligt sätt men har inte matchat dem och undrar omkring detta. 

Hur matchar jag dessa fakturor för att det ska funka med bokföringen när Klarna avräkningen kommer. (Har tagit del av tidigare trådar och har, tror jag, en rätt god bild av hur Klarna-avräkningen ska bokföras) 

Tack på förhand

 

Hej @Fd medlem!

 

Tack för att du skriver in. Jag har sammanfogat ditt inlägg med den här tråden där jag tror att svaren från mina kollegor Anna och Karl tidigare i tråden skulle kunna hjälpa dig i din fråga 🙂 

 

Om du inte tycker att informationen besvarar det du sökte efter är du varmt välkommen att höra av dig igen så ska vi hjälpa dig vidare.

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Till supportens svar. 
Klarnas settelment report innehåller varje enskilt köp med referens från webshop i listform samt sammanställning på summan av veckans försäljning. Varje går att spåra till webshopens försäljning så som underlag uppfyller den väl villkoren?!
Det svåra kan jag tycka är att räkna isär när man har två momssatser. Klarna anger det sammanlagda momsbeloppet på resp moms dvs xxx 6% och xxx 25% samt hela försäljningssumman inkl moms.
Då får man sära på beloppen och räkna för att kunna bokföra detta men jag bokför inte varje försäljning för sig då det kan röra sig om ganska många per utbetalning. Skulle bli ännu krångligare. Kan inte tänka mig att stora webshopar bokför varje enskild försäljning.
Jag har frågat om andra underlag från Klarna men inte fått tydligt svar.  Saknar verkligen att inte försäljniing exkl moms i varje momssats står.
Någon mer med olika momssatser i utbetalningarna som har tips? Eller det är bara att räkna vidare på varje underlag???
(kontantmetoden)

Hej! 

Vi kan väl hoppas att någon annan användare också kan komma med tips! 🙂 

 

Det jag funderar på är om dina webshopar är kopplade mot ditt bokföringsprogram och det då skapas underlag direkt via en integration?

Då borde varje försäljning registreras med korrekt momssats och du behöver inte fundera på att specificera dem när du får rapporten från Klarna? 

 

Annars behöver du som sagt specificera vad som gäller 6% och vad som gäller 25%. Om allt du säljer är momspliktigt borde det enklaste vara att utgå från momsbeloppet och räkna ut respektive försäljningsbelopp. På webben finns ett antal olika kalkylprogram som hjälper dig att göra baklängsberäkningen. Jag googlade räkna moms baklänges och hittade ett par bra sidor som hjälper till.

 

/Anna

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~