Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kontering av Amazon beställning, utanför EU

Enskild firma
Kontantmetoden


Hej!
Jag undrar hur jag utför konteringen för amazonbeställningar, då det gäller produkter utanför EU.

Då det är Amazon eller fraktbolagen som sköter import-deklarationen, sedan detta inte kommer i fakturorna, så undrar jag hur jag bokför detta.
Detta fann jag på forumet:

Bokföra inköp av tjänster och varor utanför EU

 

Bokföra inköp av varor utanför EU - import:

Inköpet bokförs i två steg:

 

Själva fakturan från leverantören:

1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-

4000 ingen momskod           debet 10 000:-

 

Tullfakturan utan extra avgifter:

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Bokföra inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):

1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-

4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-

2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-

2645 momskod 48                 debet   2 500:-

 

 

Skulle jag kunna göra så här:

Själva fakturan från leverantören:

1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-

4000 ingen momskod           debet 10 000:-

 

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Jag talade med en revisor också och hon sade att man kunde lägga det under tjänste-kontot:
Bokföra inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):

1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-

4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-

2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-

2645 momskod 48                 debet   2 500:-

 

Är det något fel att lägga varor under tjänste-konton?


Och om det är förbrukningsvaror/inventarier/kontor och inte enbart lagervaror.
Ska jag konvertera om detta till exempelvis 5410? Eller skapa ett specifikt konto som 5413 utan momskod? Revisorn jag talade, sade att det är lättare för bökföraren ifall allt läggs på inbyggda konton, så den ogillade att skapa nya konton. Eller räcker det att jag lägger det på 4535 för EU och 4531 för utanför EU?


Tack på förhand!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att momsrapporten skall bli rätt så måste du ha en momskod på kostnadskontot. Kommer bli en avvikelse i momsrapporten annars.

Det normala förfarandet är att momsen redovisas senare när man får underlaget från tullverket eller fraktbolaget som ofta hanterar förtullningen av det man köpt in. Så tar två exempel. Har även sett tillfällen då tullvärdet (Monetära tullvärdet) som momsen skall redovisas på varit ett annat än vad själva inköpspriset är.

Men visar med två exempel på hur du kan hantera det. 

1. Om du väljer att bokföra det i samband med inköpet från leverantören bör konteringen se ut på följande sätt. 

 

 

2. Om du hanterar det som det normalt sett hanteras att man redovisar momsen senare när man får tullunderlaget från fraktbolaget eller tullverket så blokförs det istället så här.

A) tullverket. Då det sällan sker någon betalning i samband med att man får detta underlag så gör man en manuellt skapad verifiaktion från Bokföriong > verifikationer.

 

B) Fraktbolaget. I samband med att underlaget från fraktbolaget kommer sker en betalning för frakt och tull som regel då bokförs det på följande sätt.

 

För att summera de tre exemplen så ser du att kontona 4545, 2645, 2615 och 4549 ingår i alla tre. Konto 4545 är förinställt med rätt momskod 50 och kommer hantera momsen korrekt åt dig i eEkonomi. 4549 utan momskod används som motkonto för att du inte skall få högre kostnader för inköpet. Kostnaden bokförs när betalningen till leverantören sker.

personligen hade jag rekommenderat att du följer de två sista exemplen av två anledningar. Ofta har man inte tagit emot varorna än när man betalar till leverantören och momsen skall redovisas när du fått varan. Sedan så händer det ibland att priset på varan och det förtullade värdet skiljer sig åt något.

Hoppas detta gjorde frågan något klararar.

Ha en riktigt fin dag
Joachim

Tack!
I detta fallet har jag inte fått någon tulldeklaration från tullverket, inte fått något nämnande om det i någon faktura/beställning.
Som jag förstår det, så sköter Amazon det pappersarbetet, eller så gör leverantörerna, eller leverantörernas fraktbolag allt det.
Ingenting stoppades i tullen heller.

Så om vi säger att tullkostnad om denna har tagits, ingår i priset, i form av att de andra parterna har skött detta.
Ser konteringen likadan ut då?

Eller om jag måste verkligen ha en tulldeklaration, för det jag har köpt, även om den hade hamnat på 0 kr (i fallet av att den hade gjort det).
Behöver jag gå in på tullverket själv och deklarera allt i efterhand, för att skapa denna deklaration?

Detta kom från tullverket:

"Alla varor som kommer från länder utanför EU måste importdeklareras vid ankomst innan de får levereras till slutkund.

Vem som står för ev importtull och avgifterna som uppkommer i Sverie styrs av era leveransvillkor.

Kanske har era olika leverantörer olika leveransvillkor ?

 

Fraktbolagen som hanterar frakten brukar vanligtvis också ta hand om själva importdeklarationen när de får varorna till sina tullager/terminaler.

Du kan alltid fråga de fraktbolag som ni brukar använda om de kan se lite bakåt om hur era sändingar har sett ut."


Och sist efter ett långt led av frågor.
När jag köper saker i Sverige, så är det viktigt att skilja på om det är varor, förbrukning eller kontorsmaterial.
Men behöver man inte göra det vid inköp från utlandet?

Hej

Skulle råda dig att höra efter med skatteverket gällande om det skett någon tulldeklaration. Skadar inte att ha en inloggning till tullverket så du själv kan kontrollera och ta ut dina importdeklarationer i de fall det kommer sådan.

Får du inte någon separat tulldeklaration från fraktbolag eller tullverket så gör du konteringen i exempel 2 från mitt tidigare svar av inkpspriset.

Finne egentligen inte något krav att dela upp intäkter och kostnader alls. Däremot är det en rekommendation att göra det för att du som företagare skall få bättre kontroll över vad man säljer och köper in. Du kan göra detta på inköp från utlandet också genom att välja det kontot du vill lägga kostnaden på behöver nödvändigtvis inte vara konto 4000 utan köper du in förbrukningsmaterial så kan du lika gärna avnända konto 5460.

Importmomen bokförs dock alltid på konto 4545,4549, 2645 och 2615.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Jättetack, då förstår jag!
Jag har både varit i kontakt med skatteverket och tullverket idag, samt skapat Eori-nummer och skrivit ut papper för konto till tullverket.

Jag talade också med Amazon och fick bekräftat att jag behöver tulldeklarera.
Vilket kräver konto och Eori-nummer hos tullverket, vilket jag inte visste fören du nämnde det.

Sedan sade tullverket till mig att dubbelkolla alla fakturor så att de inte är skickade till mig privat, då det gäller Amazon.
Det känns som det hade varit värt att beställa från svenska aktörer istället.:S

Förhoppningsvis, klarar jag mig själv efter detta.

Tack för hjälpen!

Härligt att vi tillsammans gjort hanteringen av detta klarare för dig. Är en något snårigt hantering kan jag hålla med om. Inte lätt att ha koll på allt som berör import.

Övertygad om att du kommer lösa det mesta på egen hand framöver annars finns vi här i forumet och du är välkommen att återkomma om ytterliga funderingar uppstår.

Ha en fortsatt fin vecka
Joachim