Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 4000 = endast inköp från Sverige?

Hej,

 

Jag vill bokföra inköp från land utanför EU, och jag har läst den tråd som det brukar länkas till i dessa fall. Vad jag förstått så ska jag bokföra själva inköpet för sig, och sedan importfakturan för sig (dvs importavgift från Tull/ombud). Bokföringskonto för inköpet skulle då vara 4000, där ingen momskod finns. Jag kör Visma eEkonomi, och här heter konto 4000 "inköp av varor från Sverige". Det jag då undrar är om detta har en stor betydelse eller om jag kan bokföra även unladsköpet på samma konto? Om inte, hur gör jag det då på bästa sätt?

 

Vänliga hälsningar

Robert

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

 

Du bokför din leverantörsfaktura på ett 4-konto Inköp av varor - det går bra med 4000.

Sedan ska du bokföra det monetära tullvärdet och räkna ut momsen utifrån Tullverkets beräkning eller din egen om du har tillkommande kostnader som inte finns med på importdeklarationen.  Du bokför det monetära tullvärdet D 4545 och vänder sedan samma belopp K4549 så att effekten blir noll.

Momskoden 50 på 4545 gör att importmomsen beräknas automatiskt som både utgående och ingående moms. Om du inte har avdragsrätt för den ingående momsen ska denna bokföras som varukostnad i stället för som ingående moms.

Lycka till!  

 

Hej @AnnicaL,

följdfråga på din tråd. Även jag, likt Robert, använder Visma eEkonomi.

Mitt AB har köpt in en vara (förbrukningsinventarie) från Storbritannien som nu är utanför EU på ett belopp om 1800 SEK.

Det säljande företaget visar priser i SEK, ingen moms specificeras på faktura/kvitto (köpt via bolagets kreditkort)

Skall jag på konto 4000 bokföra enligt omvänds moms för inköp utanför EU?

 

STORT TACK på förhand!

Adde

Hej

Du skall inte redovisa någon omvänd moms alls på själva varuinköpet. Det bokförs enbart på konto 4000. 

Senare när du får underlaget från tullverket/fraktbolaget så skall du redovisa importen och det är då som den onvända momsen bokförs.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim