Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tunepa
MEDLEM

Korrigera en skuld

Hej

Årsredovisning blir fel stämmer ej mellan fastställelseintyg och resultatdisposition, har hittat summan som verkar hängt kvar ett tag ligger på 1580 kontot, jag har frågat om detta tidigare i forumet och fått förslag att jag ska flytta till balanserad vinst och förlust men det blir fel, får hela tiden en diff i årsredovisning som skrivet ovan. Vilket konto rekommenderas?

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Svarade dig tidigare detta

Förstår jag dig rätt att du har ett negativt belopp på konto 1580? Det innebär att du bokfört upp mer i inbetalingar från kortbolaget än vad du har bokfört upp försäljning i så fall. Saldot på 1580 kan enbart vara positivt eller noll. Så det bör saknas bokföring av en eller flera dagskassor och 1580 behöver stämmas av.

Alternativt om du vill stämma av och rätta detta senare är att du låser upp och bokför om summan till ett skuldkonto 2499 andra övriga kortfristiga skulder. 
Det är då viktigt att du verkligen stämmer av och reder ut varför saldot blivit negativt på 1580 unde 2023 och rättar till detta i 2024 sedan.

Systemen för årsredovisningen hämtar information från din bokföring så det bör vara något som skall rättas i själva bokföringen.
Om du tittar i balansrapporten i eEkonomi är saldot på 1580 positivt, noll eller negativt?

/Joachim

tunepa
MEDLEM

Hej,

Här är skärmklipp från 2024 kontoanalys (den mindre bilden)

jag har försökt att korrigera 2023 men nu är den låst, så jag ska försöka korrigera nu 2024

skärmklipp är från balansrapporten 2023, felsumman är 2613.90 krfrån balansrapportenfrån balansrapportensnip.png

Hej

Får inget svar så jag testar att förklara mer, du ser på skärmklipp att det är negativt om jag förstår det rätt (från kontoanalysen år 2024), då kan det vara lämpligt att jag använder konto 2499, det är ett fel som hängt med flera år och det är ingen dagskassa (jag har faktureringsmetoden). Tacksam för råd och hjälp med detta

Om jag gör som bild nedan, undrar om det blir rätt, se ovan i trådenScreenshot 2024-03-17 105403.png

Hej

Om du vill ha bort summan från 1580 så skall du vända på debet och kredit. Som du ser på saldona ute till höger på din bild så ökar du på det negativa beloppet till - 5227.80. Sedan måste du reda ut varför det är negativt och hitta orsaken till detta för att senare kunna bokföra om summan på 2999 till rätt konto (Mest troligt så saknas det försäljning och moms

/Joachim

Hej, nu blev det rätt se bild. Så jag måste göra ytterligare en bokföring för att det ska bli rätt sedan i årsredovisningen i slutet av 2024. Det kan inte ligga kvar på 2499 utan måste bokföras ytterligare en gång?. Blir det inte samma fel i årsredovisningen, det ligger bara på ett annat skuldkonto? Du skriver att det kan vara försäljning vilket förmodligen stämmer och det har hamnat lite fel,  det verkar vara en bugg ni haft för jag har inte haft några kuponger. Jag vet inte varför det har blivit negativt, måste varit ngt fel i programmet?snip bok.png

Hej

Det stämmer att du behöver bokföra om det från 2499 till ett försäljnings och momskonto innan bokslutet. 2499 bör du inte ha kvar något på i bokslutet.

Varför det blivit fel under vägen vågar jag inte ge mig in på då det är i princip omöjligt att svara på utan att se och gå igenom hela årets bokföring.
men en enkel lösning på detta är att göra en manuellt skapad verifikation på följande sätt. tar konto 3051 och 2611 som försäljnings och momskonton i mitt exempel



Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

Supertack för hjälpen, det är nog helt rätt så man ska göra, visste inte att det ska vara noll på dessa konton (2499 och 1580) så nu fixat enligt ditt förslag så hoppas jag allt blir ok vid årsslut 2024 

Hej

Det kommer bli helt ok vid årsslutet 2024.

Varsågod och ha en riktigt fin fortsatt dag.

/Joachim