Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kortfristiga fordringar, lån, korrigering

Hej 
jag har nyligen börjat med bokföring och är lite okunnig. Innan dess fick vi hjälp av en revisor. Nu har jag två frågor. Det första är att vi har lånat pengar från Almi och lånet kom in i mitt privata konto. Min revisor har bokfört händelsen när vi har fått lånet på det här sättet : 

1680 ' andra kortfristiga fordringar _ 149500 (debet)
6570- bankkostnader _ 500 (debet ) 
2390 övriga långfristiga skulder _ 150000 (kredit) 

Jag undrar om hon har gjort rätt och isf hur jag ska göra när jag använder de pengarna som vi har lånat för att betala hyran, köpa in varor osv. 

En annan fråga är att jag har bokfört runt 40 verifikationer ( det mesta var inköp av råvaror och förbrukningsmaterial) , jag använde pengarna som jag hade lånat för att köpa in dessa saker , men jag bokförde dessa som kassahändelse , (trodde först att pengarna som vi har lånat har ökat kassakontot) , finns det något sätt som jag skulle kunna använda för att korrigera alla dessa bokföringar på en gång eller jur bör jag gå tillväga ? 

Tack på förhand.

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

9 SVAR 9
Göran A
UTFORSKARE

Om du inte har detta innan bör du ju ha ett bankkonto (1930) kopplat till rörelsen. På det kontot bör de lånade pengarna från Almi gå in och du kan då göra en ombokning 1680 Kredit till 1930 Debet.

Du kan räknat ut totala summan och göra en ombokning från kassakontot debet till bankkonto 1930 kredit.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej , tack för svaret ! jag har ett bankkonto (1930) men det är kopplat till mitt företagskonoto. Som sagt kom lånet in i mitt privata konto och min revisor sa att allt du betalar med ditt privata konto kan bokföras på kassakonto , men det ser ut som att hon har använt ett annat konto( kortfristiga fordringar) . 
Göran A
UTFORSKARE

Min uppfattning är att du borde föra över pengarna till ditt företagskonto för att lättare skilja privat/företag. Alt är att du följer din revisors råd men då bör du boka om löpande mellan kassakontot och 1680 för kassakontot bör ju inte ligga på minus.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Ja, det stämmer , men jag kom igång med företagskonto lite senare och därför blev det inte så! Nu är det minus på kassakonto pga att jag har bokfört fel , för att göra en korrigering ska jag räkna ut totala summan och bokföra den på kassakonto(debet) och bankkonto (kredit) eller hur ? 
Göran A
UTFORSKARE

Helt rätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulle jag kunna lägga till 1680 där man bokför kassa och bankhändelser , för att lättare kunna bokföra ? 

Om du inte vill blanda in bankkontot 1930 kan du boka mot 1680 men mitt förslag är att du reglerar allt mot 1930 och bokar bort 1680. Eftersom du verkar ha enskild firma kan man egentligen inte ha varken skulder eller fodringar på sig själv utan insättningar och uttag från enskild firma skall bokas som eget uttag/egen insättning.

Fd medlem
Inte tillämpbar

en fråga till , hur bokför jag amorteringar av lånet ? 

1930 kredit

2390 debet