Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredde_54
MEDLEM

Kundfaktura

Hej,

 

Jag bokför manuellt. Hur bokför jag då en kundfaktura? Jag har skapat en kundfaktura under försäljning och även en kassa- och bankhändelse men är osäker på vad jag ska välja när jag klickar på matcha. Vilka konto osv. Det som ska bokföras syns på bilden nedan.

 

fredde_54_0-1697823617045.pngfredde_54_1-1697823636200.png

 

Under matchning så valde jag under bokföringshändelse - inbetalning från kundfaktura, se bild nedan.

Under kundfaktura så valde jag den som fanns, har bara en kund och har bara skapat en kundfaktura.

Är detta rätt och hur vet jag om rätt konto har valts?

 

 

fredde_54_2-1697825344173.png

 

 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Man hanterar bokföringen av kundfakturan på lite olika sätt beroende på vilken bokföringsmetod man bokför enligt. Så skulle behöva få information om bokföringsmetod för att kunna ge dig helt rätt svar.

Matchningen har du gjort helt korrekt dvs att du valt att matcha inbetalningen mot den kundfaktura du har skapat.

Gör så att du återkommer om vilken bokföringsmetod du bokför enligt så kan jag utveckla hur själva fakturan bokförs också
/Joachim

Jag använder mig av kontantmetoden. Men hur vet jag att rätt konto valts när de inte kommer upp när jag väljer kundfakturan som jag skapats tidigare?

Hej

I eEkonomi så är rekommendationen att man lägger upp det man säljer som artiklar. I samband med att man lägger upp sina varor eller tjänster så väljer man en artikelkontering som styr mot vilket konto just den artikeln kommer bokföras. 

När man har lagt upp ett register över sina artiklar och använt dessa artiklar när man fakturerat så kommer eEkonomi automatiskt välja rätt konto när du matchar kundens inbetalning med rätt faktura. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

fredde_54
MEDLEM

Okej då är jag med. Jag har redan skapat artiklar och kundfaktura. Då är det bara att göra såhär när jag matchar va?

fredde_54_0-1698155822242.png

 

Hej

Helt korrekt sätt att matcha fakturan på.

/Joachim