Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linnéa
MEDLEM

Missad preliminärskatt

Hej! 

 

Jag har missat att bokföra en betalning av preliminärskatt under räkenskapsåret 2022 men redan gjort bokföringen (I know, klantigt att jag missade det). Jag upptäckte detta inför deklarationen och undrar om någon vet hur jag går till väga för att korrigera detta då perioden är låst...? 

Gäller enskild firma. 

 

Supertack på förhand 🤗

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du missat att bokföra en utbetalning från ditt Företagskonto (1930) kanske du ska fundera på att låsa upp December 2022 och göra en verifikation 2022-12-31 och bokföra preliminärskattebetalningen och på så sätt få rätt saldo på konto 1930 i bokslutet.

 

Är betalningen gjord med egna pengar (2018) tycker jag inte du ska göra någonting då både konto 2018 och 2012 ändå förs samman till 2010.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB 

Linnéa
MEDLEM

Stort tack RoffaK AB! 🙏

 

Så jag bör inte lås upp och göra en verifikation 2022-12-31 om jag gjort betalning med egna pengar (2018) även fast summan på "insättningar eller uttag under året" under balanskonto inte stämmer med den faktiska preliminärskatten jag betalat under 2022? Läste någonstans att betalning av skatt inte behöver bokföras. Antar att jag skriver in hela summan av preliminärskattebetalningen under "Kvarskatt/Överskott" i Visma Deklaration, oavsett om bokfört från 1930, 2018 eller som i ett fall, då jag glömt bokföra betalningen fr privat konto 😊

Hej

 

Nej jag tycker inte att du ska låsa upp och bokföra en transaktion som ändå ska sammanföras (2012/2018).

 

I Visma Deklaration tar du upp hela beloppet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB