Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndEng
MEDLEM

Moms

Inför momsredovisningen upptäckte jag att Ingående moms (2641) har ett kontosaldo av 4 903,03 men när jag går in på momsredovisningfilen anges enbart 285 kr på kontot? De inköp som genomförts via betalkort saknas! Saldot på konto 2611 överensstämmer ej heller med momsredovisningsfilen? Hur kan jag lösa detta?

13 SVAR 13
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du får gå in på alla verifikationer som innehåller konto 2641 respektive 2611 och kontrollera att kontoraderna innehåller en korrekt momskod.

2641 ska vara 48(0%)

2611 ska vara 05(XX%) 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack - behöver då ändra momredovisningen som ännu ej är inskickad, har försökt men ej lyckats

Hej

 

Om du inte kan Ångra momsredovisningen och köra en ny kan det bero på att perioden är låst. Du får då låsa upp perioden, Ångra och göra justeringarna. Sedan köra en ny.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack, tack, tack för ditt svar. 

Ska kontona 2611-2619 vara med 05(XX%)? Vad menas med xx%?

Ska kontona 2640-2649 vara med 48(0%)

Tacksam för hjälp. Jag har 2611 med 10. Är det fel?

Hej

 

2610-2619 ska vara med och ha momskod 05(25%)

2640-2649 ska vara med.

 

05(25%) är Utgående moms vid försäljning med 25%

05(12%) är Utgående moms vid försäljning med 12% osv

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Du är ju underbar, tack, tack, tack då har jag får jag fixa detta. Vilken tur att du finns!

Med vänliga hälsningar, 

Elisabeth 

Enligt min momsrapport så står det 

B. Utgående moms på försäljning eller uttag i rutan 10-12 där jag har 10 - för 25 % moms, 11 - 12 % moms och 12 - 6% moms. 

2612 - Utgående moms på egna uttag, 25% - 10(25%)

2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% - 10(25%) 

2622 - Utgående moms på egna uttag, 12% - 10(12%)

2621 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12% -10(12%)

Nu när jag ändrade det på några faktor och tog 05(25%) och 05(12%) då fick jag mer Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 42 verifikationer. Dessa verifikationer behöver kontrolleras.

Jag måste väl redovisa de olika momssatserna till Skatteverket!

En fråga: Hur får jag över momsen från A. Momspliktig försäljning eller uttag exklusive moms från rutorna 05 och 06 

till 

B. Utgående moms på försäljning eller uttag i ruta 05-08 

Utgående moms 25% - 10

Utgående moms 12% - 11

Utgående moms 6%   - 12

 

Hej!

 

Du kommer behöva korrigera de verifikationer som innehåller dessa momskoder och ändra till de rätta momskoderna istället, så att de hamnar rätt i din momsrapport. Hur du korrigerar verifikationer kan du läsa om här. Det låter som att du kanske behöver även kontrollera momskoden för försäljningen och inte bara momskoden på dina momskonton. Om försäljningen skall hamna i ruta 05 så skall intäktskontot som använts på verifikationerna som orsakar avvikelsen ha momskod 05 med momssatsen som passar försäljningen. Om du menar att du använt 05 (25%) och 05 (12%) på 26XX konton så blir detta felaktigt, eftersom momskoden 05 är till för försäljningen så att den hamnar i rutan för momspliktig försäljning. Motsvarande momskod för utgående moms 25% är 10 och utgående moms 12% är 11, så du bör nog kontrollera de 42 verifikationerna som du säger orsakar avvikelsen i momsrapporten.

 

Ha det fint.

Josefine

ElisabethNWMProffs
UTFORSKARE

Hej, 

 

Hur för jag bort ingående saldo på moms kontona? 

Hur kör jag ut en moms rapport under rapporter? Finns ingen där! 

Tacksam för hjälp.

Mvh

Elisabeth

Hej

 

Gå till Bokföring och Momsredovisning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack, tack, tack för svaret!