Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredde_54
MEDLEM

Moms

Hej,

Om jag får betalt av en kund som även betalar moms. Säg att momsen är 5000kr. Jag sätter in 5000kr på skattekontot. Men sen köper jag något och betalar 2500kr i moms. Vad gör jag då? Är det dumt att sätta in momsen direkt på skattekontot när man får betalt från en kund?

12 SVAR 12
Davor P1
CHAMPION

Det bästa är att du följer de "direktiv" som skatteverket gett dig. Generellt är det aldrig bra att bara betala in diverse skatter utan att lämna in en redovisning. Det du visserligen vinner på detta är att du (om du har utbetalningsspärr aktiv) får rätt bra ränta på pengarna du skickar in till SKV.

 

Se efter på din anmälan när du registrerade dig för moms vad det är som gäller.

 

I samband med att du lämnar in din momsredovisning ser du hur mycket du skall betala in. Annars nallar du på din likviditet som kanske behövs för att betala leverantörsfakturor istället för att få ränta på pengarna och ha dem låsta. Då kanske du blir tvungen att ta till en checkkredit som definitivt är dyrare än den ränta du får på skattekontot.

 

//Davor P

Tack för ett bra svar.
Jag har koll på när jag ska momsredovisa. Jag tänkte bara att det kanske är lätt hänt att man köper in något till företaget och sen har man lite ''glömt'' bort momsen och sen när man ska redovisa och eventuellt betala in så är det snålt med pengar på kontot?

Hej

Inget fel med att betala in pengar i förtid till skatteverket men som @Davor P1 skriver så minskar du din likviditet i företaget när du gör på det sättet. Framförallt om man har en utbetalningsspärr på sitt skattekonto-

Nästan bättre att sätta undan pengar på ett placeringskonto i företaget som du kan föra pengar till och från fritt. Sedan är det bra att ha koll på momsredovisningen som du kan gå in och titta på under momsperioden. Den visar vad du skall betala in eller få tillbaka i moms och på så sätt kan du lätt hålla koll på dels momsen och att du har pengar kvar för att betala in den senare.

 Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Var kan jag se denna momsperiod som du pratar om?

Davor P1
CHAMPION

@fredde_54 Detta bör du se om du loggar in på Skatteverket eller eventuellt på din f-skattsedel.

 

I samband med att du gjorde momsregistreringen bör du fått informationen från SKV. Beroende på din omsättning kan det ligga årsvis, kvartalsvis eller månadsvis.

 

När du är inne på SKV och momsdelen bör du se när du skall redovisa momsen nästa gång.

Jag är ganska ny på det här med bokföring men jag är registrerad för moms från den 1 september och ska momsredovisa var tredje månad. Så september-november. Skickar jag då in momsredovisningen senast 12:e december?

Davor P1
CHAMPION

Jag vill inte ge dig fel uppgifter genom att gissa mig till vad det är som gäller just för DIG.

 

Gå in på Skatteverket (https://skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/lamnamomsdeklaration.4...)

 

Länken kanske inte fungerar. I så fall gå via deras startsida och klicka in på MINA SIDOR. Därifrån kommer du vidare till rätt ställe.

 

När du väl är inloggad kommer du se exakt vilken period du skall redovisa och när.

 

Det finns en risk att du skall göra första redovisningen för SEPTEMBER enbart. Denna skall då vara inne senast 12 november. Nästa period är kvartalet oktober till december och denna skall vara redovisad senast 12 februari. Har du lite tur har de slagit ihop det lite så att du skall redovisa allt den 12 februari 2024, men det ser du när du är inloggad. Eftersom jag inte vet vad det är för bolagsform eller om du även är registrerad som arbetsgivare. Sen kan det vara så att du skall betala in f-skatt också....

 

//Davor P

Det ser ut som att jag först ska deklarera bara september först. Lämnas in senast 12 november. När man gjort deklarationen, betalar man in i samband med det om det blir att man ska betala?

Hej

Det stämmer att deklaration och betalning skall vara gjord senast den 12:e november om det är datumet som gäller dig.

/Joachim

Jag rekommenderar att du betalar in någon dag tidigare. Då ser du definitivt att pengarna kommit in på deras konto i tid.

 

Om du har en nystartad verksamhet rekommenderar jag dock att du försöker få in momsredovisningen så fort som möjligt om du har pengar att få tillbaka. Du måste inte vänta till sista dagen för att lämna in redovisningen.....

Den andra fördelen är att om du har en utbetalningsspärr räknar SKV ränta på pengarna från den dagen du betalat in pengar till skattekontot tills de räknar av det belopp du skall ha betalat in den 12:e i månaden. Att i dagsläget försöka ha ett litet plus på skattekontot är inte fel.... Tillgodoräntan ligger för närvarande på 2,25% och den är dessutom skattefri. Det motsvarar en ränta på 3,21% om du skulle betalat skatt på räntan. Detta kan du ju jämföra med den bankränta du har från din bank.

 

Tuggar du däremot på en checkkredit är läget lite annorlunda....

 

// Davor P

fredde_54
MEDLEM

När man ska betala in skatt/arbetsgivareavgifter och moms. Betalar man in detta till ett och samma skattekonto?

Hej

Datumen som gäller för just dig hittar du på skatteverkets sida om du loggar in där. Kan variera lite beroende på lite olika saker.

Du använder samma skattekonto för alla olika skatter.