Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MariaT
MEDLEM

Momsdiff vid försäljning av inventarie

Hej, Har sålt en bil för 193.750 kr inkl. moms (38.750 kr).

Bokat

Debet kto 1510 = 193750 kr

Kredit kto 2611 = 38.750

Kredit kto 1240 = 26656 kr

Kredit kto 3974 = 128344 kr

 

När jag nu gör momskontrollen så får jag en diff på 38.750 kr. Antar att det har att göra med att jag inte har använt ett vanligt försäljningskonto. Har jag bokat fel? Hur ska jag handskas med detta så det blir rätt när jag fyller i momsdeklarationen?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du kan antingen lägga till försäljningsbeloppet 155000 manuellt när du gör momsdeklarationen, eller ändra i bokföringen till ett konto med korrekt momskod. Eftersom 3974 används för nettovinsten (efter avdrag för bokfört värde av tillgången) vid försäljning av anläggningstillgångar kan det vara kinkigt att lägga momskod på det kontot. 

Beroende på vilket bokföringsprogram du använder kanske du kan lägga momskod direkt på verifikationsraden utan att ändra i kontoplanen, men då får du dela upp 128344 i 2 poster, kredit 155000 och debet 26656 och bara lägga momskod på den första posten.

Jag använder Visma Adm 500 och vad jag kan se så kan jag inte lägga momskod på verifikationen.

 

Menar du att jag bara manuellt ökar beloppet med 155000 kr i ruta 05 på momsdeklarationen? Eller ska jag lägga beloppet i ruta 07? 

AnnicaL
CHAMPION

Nej, det är eEkonomi man kan lägga in momskod direkt på konteringsraden. 

 

Ruta 07 används för vinstmarginalbeskattning - är det en sån försäljning? Annars ökar du på i ruta 05.

Ok, tack!