Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan5
MEDLEM

Operationell leasing personbil enskild firma kontantmetoden

Hej,

Enskild firma, kontantmetoden.

 

Jag har snurrat till det och bokfört det som finansiell i början av året.

Hur bokför jag operationell leasing på rätt sätt.

 

Totalpris:                  139619          

Moms:                        27924           Finansierat belopp: 112119

Antal betalning:               36           Restvärde exkl:          43000        

Första betalning exkl: 22000         Första bet inkl:          27500

Leasingavgift exkl :      1554           Leasingavg inkl:          1943

Aviavgift exkl moms:       55            Uppl.avg. exkl:               595

 

Tack på förhand

 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Operationell och finansiell leasing skall hanteras likadant i enlighet med K1 ( bla. enskilda firmor ) och K2 ( bla. mindre AB ) regelverken. Man gör enbart skillnad mellan dem när man använder sig av K3 regelverket. Det kan du läsa mer om här. Jag antar i och med att du vill ändra bokföringen att du har bokfört det som en form av avbetalningsköp då, istället för som en form av hyresavtal?

 

Operationell ( och finansiell om man använder K1-2 regelverket ) leasing så skall man bokföra upp den första förhöjda hyran ( dvs första stora inbetalningen ) mot ett 17XX konto där man sedan periodiserar den kostnaden över de månader man har leasingavtalet, i ditt fall 36 månader. I denna tråden kan du läsa om det. Den vanliga leasingavgiften som sker löpande bokförs mot 5615 vanligtvis. Uppläggnings och aviavgifter kan du bokföra mot 6991 övriga avdragsgilla kostnader om du vill. Tänk på att om bilen anses vara en personbil i momsavseende så är enbart halva momsen avdragsgill, resten blir en kostnad. Detta gäller för det som har med hyran att göra, dvs både den första förhöjda hyran samt de löpande, inte övriga avgifter så som för avier. 

 

Bra att återkomma om du vill att jag skall förtydliga något, ha det fint!

/ Josefine

 

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen!