Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hiwmob
MEDLEM

Skattekonto 2510 och 2518 orsakar missförstånd

Hej, enl denna länk nämns konto 2518 som man ska redovisa F-skatt på. Men systemet ser ut att använda 2510 vid årets slut (när skatt beräknas baserat på resultatet). Detta leder till en mismatch som kan orsaka missförstånd och fel blankett till skatteverket, se mitt exempel nedan:

 

År 2022:
(1) Under detta år betalade jag prel F-skatt och bokförde det (enl länken) på följande sätt:
        2518 (D)   <--   1630 (K)     21000 kr

(2) I slutet av året: AB går med i vinst => visma eekonomi deklaration lägger till verifikation för skatt:
        8910 (D)   <--   2510 (K)     31000 kr

(3) Visma skapar INK2R (blankett, skatteverket) där skuld (fält 2.49) beräknas genom subtraktion av konton (2510 - 2518)
        => skatteskuld blir     10 000 kr


Här ser vi (steg 3) att VISMA håller koll på betald prel. skatt (konto 2518) samt skatteskuld (konto 2510) och beräknar differensen => BRA!


År 2023:
(4) Jag fortsätter betala och bokföra prel. F-skatt enligt instruktionerna/länken :
        2518 (D)   <--   1630 (K)     2000 kr

(5) I slutet av året, AB i förlust => visma skapar ingen ny verifikation på konto 2510.

(6) VISMA skapar INK2R (blankett, skatteverket) där skuld (fält 2.49) beräknas genom subtraktion av konton (2510 - 2518)
        => skatteskuld blir 29 000 kr => OBS FEL!



Varför det blir fel
I punkt 6 kan jag se att konto 2510 fortfarande har värdet 31 000 kr som skatteskuld (samma värde som föregående år). Programmet har alltså inte uppdaterat konto 2510 för det nya året.
Programmet tar sedan "i vanlig" ordning värdet på kontot 2510 och subtraherar bort det man betalat in på konto 2518. I detta fall blir det 2510 - 2518 == 31000 - 2000 = 29000

Det känns som att VISMA "smyger" in halva jobbet (steg 2) och förväntar sig att användaren ska hålla koll på den andra halvan av jobbet, nämligen att uppdatera konto 2510 baserat på hur mycket skatt som betalats till konto 2518.

jag föreslår att ni diskuterar detta internt hos er (Har även ringt supporten). Man kan tycka att systemet åtminstone bör ge en varning om den ser att värdet på konto 2510 inte förändrats sedan förra året.
Detta framförallt för att visma "tagit sig" friheten att själv bokföra på konto 2510 i steg 2 samt håller koll på kopplingen till konto 2518 i steg 3 => användaren kan få en falsk förhoppning om att visma håller koll på och uppdaterar dessa konton.

 

Nu till lösningen för den här gången:
Hur ska jag göra för att få rätt värde på 2510 innan jag lämnar in INK2R?
En lösning skulle kunna vara att bara använda sig av konto 2510 när man betalar prel F-skatt. Då användes samma konto av både programmet och av användaren => differensen blir automatiskt.
Fråga 1: Finns det något bättre sätt att göra detta på ?
Fråga 2: Är detta förslag felaktigt och bör undvikas?
Fråga 3: Varför håller man isär dessa konton?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Om du använder 2518 för inbetalning av F-skatt under året så bokar du om det till 2510 i samband med att du gör skatteberäkningen vid bokslut.

 

//Carina

Hej

 

Tack för respons. Jag är dock tacksam för ett mer utförligt svar för dem tre frågorna ovan.

 

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Fråga 1: Finns det något bättre sätt att göra detta på ?

Svar : Man bör innan man gör bokslutet göra en omföring av saldot på 2518 på det sista datumet i räkenskapsåret.. I 2022 så skulle denna omföring gjorts.

2518 Kredit 21 000
2510 Debet 21 000

Fråga 2: Är detta förslag felaktigt och bör undvikas?

Svar: Det är inte felaktigt men du får en sämre koll på vad som betalats in i skatt under året.

Fråga 3: Varför håller man isär dessa konton?

Svar: Man använder 2518 för det som betalats in under året och 2510 för att samla skatteskulderna när året är slut. Detta för att det kan ta ganska lång tid efter året är slut som skatten regleras på skattekontot så det kan vara svårt att se vad man betalt in i F skatt under året om allt läggs på 2510.

Joachim

hiwmob
MEDLEM

Hej

 

Tack för svar. Jag har tittat på det här från ett annat perspektiv och tänker att mitt första inlägg om felaktig siffra in till skatteverket kanske inte var felaktig ändå, men är osäker på detta och ska försöka förklara utan att förvirra.

 

 

jag har nämligen läst denna länk från er och ser följande sammanfattning:

 

  • 1630 <- 1930    // insättning skattekonto
  • 2518 <- 1630    // skatteverket drar preliminärskatt
  • 1630 <- 2518    // skatteverket ger tillbaka skatt (betalt för mycket preliminär skatt)
  • 1630 <- 8314    // intäktsränta skatteverket (pengar på skattekontot => “tjänar” ränta)
  • 8423 <- 1630    // skatteverket drar kostnadsränta för att du inte haft pengar i tid på skattekontot
  • 2510 <- 1630   // Skatteverket drar pengar basera Slutlig skatt

 

I den fetmarkerade raden så påverkas kontot 2510 först när skatteverket faktiskt drar Slutlig skatt. Med andra ord ska kontot 2510 bokföras/påverkas först när skatteverket faktiskt drar slutgiltig skatt. Som ni ser på bilden nedan så har detta skett långt senare:

 

hiwmob_2-1713703068814.png

 

Skatten på 31 000 har beräknats i punkt (2), dvs i slutet av 2022

Skatteverket drar själva skatten på 31 000 långt senare, (2024-03-12)

 

 

Men andra ord bör det vara "lugnt" att det står skatteskuld på 29 000 tills vidare, eftersom skatteverket under slutet av 2023 ännu inte hade dragit någon faktiskt skatt. Fört näst skatteverket drar skatten så ska också kontot 2510 påverkas och då minskar också den faktiska skulden.
Håller ni med om detta?

 

Hej

Det är helt korrekt som du skriver. man kan ha kvar en skatteskuld på 2510 väldigt länge då regleringen på skattekontot med slutlig och tillgodoförd debiterad preliminärskatt sker längt efter att att året har avslutats. Kan ske tidigare men även upp till 18 månader efter det att året avslutats.

Så du kan lungt låta summan står kvar på 2510 då det mest troligt kommer justeras i 2025 på skattekontot.

/Joachim