Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Isabelle1
MEDLEM

Skatter vid årsbokslut AB

Jag har aktiebolag.

Hoppas att någon kan bringa mer klarhet över hur jag ska hantera skatt vid årsbokslutet.

Under 2023 har jag (alltså företaget/AB) betalat preliminärskatt varje månad och bokfört det på konto 2518.

Nu vid årets slut har företaget gått med en liten vinst. Tidigare har jag bokför årets skatt på 8910.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig, alltså bokföra

Årets skatt

Preliminärskatten på konto 2518

och slutskatten (fast den bokförs väl nästa år 2024, iofs.)

(Jag bokför/redovisar kalenderår.)

Tacksam för hjälp.

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

I bokslutet beräknar du vilken skatt som ska belasta resultatet och bokför de beloppet D8910 K2510. Boka om den betalda preliminärskatten från 2518 till 2510. Då får du fram en nettoskuld. Om du har betalat in mer än vad den beräknade skattekostnaden blir har du i stället en skattefordran - då bokar du om saldot på 2510 till 1640 Skattefordringar. I januari 2024 betalar du en F-skatt som avser 2023 och då bokar du den på 2510 eller 1640 i stället för 2518 så kommer 2510/1640 att kunna stämmas av mot den slutliga skatten som beslutas under hösten 2024. 

 

Tack för svar.. Klarnar något. 

 

När jag bokar om preliminärskatt från K 2518 till D 2510. Gör jag det som manuell verifikation? Finns det rubrik/bokföringsförslag att välja? Skriver man omföring av prelskatt?

 

 

 

AnnicaL
CHAMPION

Ja det blir en manuell verifikation. Jag tror inte det finns något förslag. Verifikationstexten blir som du föreslår.