Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Upptäckt fel inför sista momsrapport på årsbokslutet

Hej!

Enskild firma - kontantmetoden - första årsboksslutet nu 31/12-2023 - moms varje månad, och har ej skickat in denna eller gjort det i Visma eEkonomi ännu.

 

Hade såklart läst på innan den siste december om hur man gör med kund-/leverantörsfakturor som inte blir betalda innan siste december, men när sen siste december kom och januari flutit på så har jag helt glömt bort detta...

 

I Visma eEkonomi sköter systemet bokföringen av leverantörsskulder själv i och med att vi lägger in våra leverantörsfakturor i systemet - inga konstigheter.

Dock är det så att vi inte fakturerar i Visma, utan gör detta från ett externt kassasystem. Detta gör att vi  manuellt måste bokföra kundfordran i samband med årsskiftet. Jag har såklart helt glömt bort detta, och har kört på som vanligt - vilket gör att de som nu i januari har betalt in på sina fakturor till oss ligger på januari månad och inte december som de ju egentligen ska... det gäller 9st fakturor.

 

Hur gör jag? Jag har hitintills inte behövt "göra om" något, så vet inte hur man gör när man ska korrigera och så. Jag behöver all hjälp jag kan få, eftersom momsrapporten ska vara inne senast den 12 februari (momsrapporten för tidigare månader hade vid det här laget redan varit inlämnade och betalda, men eftersom där varit två leverantörer som strulat och skickat felaktiga fakturor till oss så har jag behövt få ordning på detta innan jag kunde skicka in rapporten ändå).

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Det bästa är att du bokför de fakturor som gjorts 2023 manuellt - debiterar konto 1510 och krediterar rätt intäktskonto och utgående moms,  innan du gör momsrapporten för december. De betalningar du bokfört under januari ändrad du så att de enbart krediterar konto 1510 och inte påverkar momsen för januari.