Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifiering av konto på Coinbase

Hej,

Jag har en fundering angående hur jag bör bokföra tre stycken verifikationer. Det är så att jag verifierade mitt konto på Coinbase som är en digital plånbok för cryptovalutor. Detta görs genom att göra en inbetalning på en liten summa i form av euro. 

  • Första händelsen är att jag betala 1 kr, tyvärr var denna delvis felaktig.
  • Anda händelsen skicka jag 1 kr igen. 
  • Tredje händelsen är att jag fick "svar" på andra händelsen i form av att mina pengar skickades tillbaks. Men summan jag fick tillbaks var 0.98 kr. Jag antar att en valuta förändring har skett här.

Hur är det lämpligt att bokföra dessa tre händelser?

Tack på förhand,
Fredrik
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fredrik,

Har du bankkopplingen aktiverad i Visma eEkonomi? Alternativt om du använder funktionen för att klistra in kontoutdraget? Oavsett om du använder någon av dessa två funktioner eller inte, bör du utgå ifrån Kassa- och bankhändelser. Finns redan de tre betalningarna där väljer du matcha/bokför. Finns inte posterna där, väljer du Ny bankhändelse - Datum för transaktionen och pengar ut på händelse ett (1:-) och två (1:-) + Pengar in på händelse tre (0.98:-).

Händelse nummer 1 - Välj matcha - Övrigt uttag och bankkostnader - Bokför. Då är den händelsen klar. Du skriver att den delvis var felaktigt, vad var fel med händelse 1?

Händelse nummer 2 - Välj matcha - Övrigt uttag och bankkostnader - Bokför. Då är den händelsen klar.

Händelse nummer 3 - Välj matcha - Övrigt uttag och egen kontering. Konteringen ska se ut som på bilden alltså 1930 0.98:- i Debet. 6570 1:- i Kredit och 3740 0.02:- i Debet. Klicka sen på bokför.



Då har vi med hjälp av den tredje matchningen, kvittat bort din felaktiga betalning i händelse nummer två.

Tack för din fråga och ha en bra dag.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för att du tar dig tiden att svara och hjälper mig med hur jag löser bokföringen.

För att svara på dina frågor:
 * Jag har bankkoppling i eEkonomi.
 * Felet med händelse 1 var att betalningen inte gjordes i form av euro vilket gjorde att deras verifieringssytem ej kunde hantera betalningen. Pga. detta fick vi inte tillbaks summan vi skickade till dem.

Mvh,
Fredrik Adolfsson