Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kickurito
MEDLEM

öresutjämningen hamnar fel..

Hej!

Jag försöker göra en verifikation som ska matcha en inbetalning på 1024 kronor. (i Visma e-ekonomi)

Jag har följt ett exempel på en annan tidigare verifikation och lagt in 

2440 K 1024

2641 D 204,90

5310 D 819,57

men när jag vill lägga in öresutjämningen -0,47 på 3740 i Debet så flyttar systemet den själv till kredit så totalsumman blir 1024,47.  Jag vill ju att det blir 1024 som jag har betalt in och har försökt lägga in det på olika sätt, men systemet vill inte som jag....

Tänker jag fel eller hur ska jag göra för att få det rätt?

(Det gäller en elräkning som min hyresvärd har lagt på sitt autogiro, men jag ska betala till henne. Därför har jag ingen riktig leverantörsfaktura att matcha inbetalningen mot )

 

Tacksam för feedback 🙂

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Öresutjämningen ska vara i kredit för att det ska gå ihop. Så programmet gör rätt.

Hej Annica, tack för svar. Men jag är fortfarande förvirrad... Det går ju inte ihop. Totalsumman i Visma blir då 1024,47 och poängen var ju att jag vill få bort de 47 örena så det matchar min inbetalning på 1024?

 

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Så som du lagt in det just nu så är leverantörsskulden på 1024 i kredit men du har en summa på 204,90 + 819,57 i debet vilket blir 1024,47 och därmed två olika summor på debet och kredit. Därför vill systemet lägga det mot kredit automatiskt. Om du inte vill redovisa öresutjämningen så får du istället lägga 1024 i debet genom att tex ta 204,8 mot 2641 i debet och 819,2 mot 5310 i debet för att det skall balansera. Alternativet är att göra som AnnicaL säger och lägga öresutjämning mot 3740 i kredit för att det skall gå ihop då man dragit bort det från vad du skall betala. ( Dvs din skuld är 1024 inte 1024,47 ) Du måste alltså antingen särredovisa öresavrundningen och lägga den mot kredit på konto 3740 för att få helt korrekt kostnad och moms enligt underlaget, alternativt hantera öresutjämningen så att man minskar momsen och kostnaden. Annars kommer verifikationen inte gå att spara då den inte balanserar.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine, 

tack för förklaringen. Då har jag koll på hur jag ska göra 🙂

Ha en fin dag!

Kicki