Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sälja privat bil till eget ab på avbetalning

Hej! 

Är relativt ny på bokföring och harr en fråga. 

Jag har en privat bil som jag enbart använder i arbetet. Kan jag sälja den till mit AB och hur bokför jag då detta? Har tänkt det som en avbetalning.

 

Tacksam för svar

 

Mvh Pauline 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Man kan sälja sin bil till företaget ja, det som dock är viktigt är att man säljer den till marknadspris genom en värdering från tex en bilhandlare och att man skapar korrekta underlag mellan sig och sitt företag. Det går bra att göra det via en sorts avbetalningsplan ja, så länge detta är dokumenterat på underlaget. Det blir ingen moms på köpet i och med att den köps från en privatperson (dig). 

 

Det är också viktigt att tänka på att det kan bli förmånsbeskattning om du anses ha dispositionsrätt av bilen privat, så länge du inte kan styrka på något sätt att den enbart används i tjänsten. Här kan du läsa mer om det. 

 

Du bokför köpet mot ett 12XX konto i debet och mot ett 28XX konto i kredit för att visa skulden. Du kan använda dig av ditt vanliga utläggskonto alternativt något annat 28XX konto för att hålla det separat. När du sedan betalar av köpet så bokför du mot 28XX kontot i debet och 1930 kredit. Tänk på att du behöver lägga upp en avskrivningsplan och göra årliga värdeminskningar på bilen, vilket du kan läsa mer om här

 

Ha det fint!

Josefine