Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

stämmer min momsrapport

Hej! 

Skulle skicka in min momsrapport men fick upp detta meddelande. Vet att jag räknat rätt men osäker om det blivit i rätt fält eftersom ja får upp detta meddelande.

Bifogar momsrapporten och meddelandet som ploppar upp när ja ska skicka in.

 

momsrapport.pngmomsrapport 11.png

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Enligt momsrapporten så har du haft inköp av varor och tjänster från länder inom EU. Det är dock inte redovisad någon moms på dessa inköp vilket är vad momsrapporten varnar för. Så du behöver se över hur dessa inköp är bokförda och korrigera dessa så du får med den omvända skattskyldigheten som man är tvungen att redovisa.

Visar med ett exempel på hur ett varuinköp från Eu skall vara bokförd. (Observera att beloppet i exemplet inte är dina egna belopp)

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Okej tack. Man får alltså räkna ut momsen själv om de ej står med på kvittot?

Hej

Om det inte framgår någon moms på kvittot eller fakturan så får man inte ens dra av någon moms. Momsen måste alltid framgå på kvittot.
/Joachim

Exakt men det ska ändå redovisas den där omvända skatteskyldigheten? 
tex om ja får faktura från land inom EU på 80kr och det står ingen moms med på kvittot. Då ska jag ändå redovisa moms va? Eftersom i eu betalar man ju inte momsen utan de ska bara redovisas med motkonto

Hej

I de fall det är inköp från utlandet så skall det bokföras omvänd skattskyldighet. Då räcker det med att du anger rätt momskod så hanterar eEkonomi momsfördelningen åt dig. Visar med ett exempel där jag skall bokföra 80 kr på konto 5460 förbrukningsmaterial. Observera att jag efter att jag valt konto 5460 även lägger dit en momskod. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim