Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Davor P1
CHAMPION

Avgift för utbetalning av lön till utlandet

Vi har ett antal medarbetare som av olika anledningar vill ha sina löner utbetalade till utländska konton. Detta medför ju dessvärre en fördyrande handpåläggning för oss då inget lönepeprogram eller redovisningsprogram kan hantera löneutbetalningarna på fil.

 

Varje utbetalning måste stansas manuellt med alla risker den extra handpåläggningen måste göras.

 

I ett led att försöka förmå medarbetarna att skaffa svenska konton kommer vi lägga på en administrativ avgift för vår hantering. Denna hantering är dessvärre belagd med moms och denna kan jag inte "trolla bort".

 

Hur kan jag på ett enkelt sätt få med denna utgående moms på lönebeskedet och sen även vidare till bokföringen?

 

//Davor P

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Davor P1 

 

Tack för att du kontaktar oss. 


I Visma Lön har vi inte stöd för att hantera utgående moms eftersom detta normalt sett inte används för privatpersoner. Det vi har kommit fram till är att du kan använda löneart 1305 Övrigt nettoavdrag och sedan hantera momsen manuellt i ditt bokföringssystem. Det blir alltså fortfarande manuell handpåläggning och jag anar att det är så du hanterar det redan idag.  

 

Vi rekommenderar även att du kontaktar Skatteverket för att försäkra dig om att utgående moms verkligen gäller i ditt specifika fall i och med att det berör privatpersoner.

 

Hoppas det löser sig och att du får dina kollegor att byta till svenska konton. 

/Tinna

Jag har kontaktat Skatteverket i detta.

 

Eftersom det rör sig om en administrativ avgift så är det belagt med 25% moms.

 

Går det att lägga det hela i två steg?

 

  • 1305X   Administrativ bankavgift inkl. moms
  • 1305Y   Utgående moms - EJ PÅ LÖNESPEC
  • 1305Z    Administrativ avgift - EJ PÅ LÖNESPEC
  • TEXT     Moms ingår med XX kronor

 

Det som händer när jag kopierar konto 1305 är att samtliga poster kommer som nettoavdrag och de tar ut varandra när jag försöker få debet och kredit att balansera.....

 

 

Hej @Davor P1 

 

Så här har vi resonerat. Vill du ha ett avdrag på lönespecifikationen som avser en  administrativ avgift och även inkludera moms, då skulle du kunna lägga in två olika rader. En för avgiften inklusive moms och en för momsen. Skapa en kopia av löneart 1305 och döpa den till "Utgående moms" samt ändra bokföringskontot till 2611.

 

Som du skriver i ditt exempel, verkar du vilja inkludera administrativ avgift inklusive moms på en rad “synlig” och sedan administrativ avgift exklusive moms utan bock i “skriv ut” samt utgående moms som inte ska skrivas ut, men då skulle dessa belopp bara ta ut varandra.

 

Vårt förslag är att du gör ett avdrag på lönen för administrativ avgift samt hanterar bokföringen separat.
 

/Tinna