Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna Thermo
MEDLEM

Förskottsbetalning

Hej!

Jag betalade ut 900 kr till en ungdom i förskott förra månaden och bokförde detta på K1930 D1613 i visma administration 1000. Hon betalar ingen skatt.

Denna månaden har jag lagt in hennes lön med löneart 1173 samt löneart 1305 i visam lön smart.

Min fråga är, blir bokföringsunderlaget rätt då?

Tänker att jag kanske måste koppla 1613 på något vis så att det bokas bort från balansen.

Tack på förhand!

/Anna

 

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Anna Thermo och tack för din fråga!

 

I det här fallet behöver du bokföra om konto 1613 i Visma Administration genom att skapa upp en manuell verifikation. Som standard bokförs 1305 mot 2970 så jag tänker att du kan göra en verifikation som ser ut enligt nedan:
K1613
D2790
Dubbelkolla gärna att det stämmer i din bokföring.

Om du i framtiden arbetar med förskottsbetalningar så vill jag skicka med en rekommendation att istället använda en löneart för förskott som bokförs mot konto 1610 - Kortfristiga fordringar hos anställda direkt på lönekörningen, exempelvis 1313 - Löneförskott, manuellt avdrag. Då blir det rätt från början och du slipper boka om det i Administration 🙂

 

Återkom  gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

Hej igen Tinne,

 

Tusen tack för ditt svar!

Då gör jag en manuell verifikation som vänder 1613, men sedan undrar jag om bokningen på 2790 sedan bokas bort när man kör lönekörningen. Jag lägger löneart 1173 samt 1305 på denna lönekörningen. Är det korrekt?

 

Om jag i framtiden betalar ut ett förskott efter lönekörning, så måste jag ju boka beloppet i Kredit1930 för att banken skall stämma det månadsbokslutet, menar du att jag här motbokar med 1610 (istället för 1613)?

Nästkommande månad bokar jag inget i administration, utan det räcker med lönearten 1313?

Lite ny på detta så uppskattar verkligen din hjälp! 🙂

/Anna

 

Hej @Anna Thermo! Förstår att det är mycket att tänka på såhär i början, men vi hjälps såklart åt 🙂

 

Ja det ska bli korrekt, men stäm gärna av i bokförigen efter att du har gjort lönekörningen - det är alltid bra att göra en extra koll när du har gjort en korrigering. 

 

I framtiden räcker det med att du använder 1313 om du betalar ut samma månad. Annars finns det löneart 1142 om du betalar ut förskott en annan månad. Ett tips för att få lite hjälp på vägen om när och hur du använder en löneart är att kika inne på löneartens beskriving. Dessa hittar du under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter  - Klicka in på lönearten - Egna inställningar. Där har vi lagt in en beskrivning på när och hur lönearten används.

 

Det som kan vara viktigt att tänka på om du framöver använder 1313 och betalar ut kontant i förväg är att du ändå ska bokföra den händelsen, men du behöver inte korrigera i efterhand.

 

Hoppas att du har en fin måndag!

/Tinne

Tack så mycket Tinne för all hjälp, och jag önskar dig med en fin måndag! 🙂

/Anna