2023 - året då vi lanserade några riktigt stora och häftiga nyheter. Vad sägs om Advisor KYC, mallar för checklistor i Visma Skatt & Bokslut Pro eller koppling mellan Skatteverket och eEkonomi? Året då vi också bytte kostym i våra program, och självklart fortsätter vi arbeta för att se till så att programmen lirar med varandra. Nedan har vi plockat ut några riktigt fina smällkarameller som skett under det gångna året. Fram med glöggen och pepparkakorna - läs och njut!
Advisor KYC
Penningtvätt, riskbedömning och kundkännedom. Ja, nu finns det äntligen en tjänst integrerad i Avisor som hjälper dig att efterleva lagen om penningtvätt. Här kan du göra en allmän riskbedömning för din byrå och få en fullständig överblick över dina kunder med KYC-processen. Självklart uppdateras kundkännedomen för dina kunder med hjälp av automatiserade kontroller och hela processen övervakas enkelt via Översikten i Advisor eller i tjänsten Advisor KYC. Perfekt för dig som vill ha allt samlat på ett och samma ställe!
Aktivitetsvyn (fd Min aktivitetslista)
En rykande färsk nyhet är Aktivitetsvyn, som ersatt Min aktivitetslista på Min startsida.
Här ges en supertydlig överblick över alla notifieringar som är kopplade till dina kunder.
Medarbetare som är uppdragsansvariga eller deltagare kan ställa in aviseringar efter eget tycke och därmed välja vilka kunder de vill ska synas i översikten. Toppenbra!
Läs mer om Aktivitetsvyn »
Uppdragsbrev
Uppdragsbrev, ett skriftligt avtal mellan din byrå och din kunder som beskriver omfattningen av det arbete som ska utföras och respektive parts ansvar. Funktionen som släpptes tidigare i år gör det enklare än någonsin att skapa uppdragsbrev för din byrå. När du generar uppdrgasbreven får du hjälp av en guide, som tar hand om det tunga arbetet och tillhandahåller information som du använder för att skapa själva uppdragsbrevet.
Tips! Ladda upp uppdragsbrevet i Visma Sign så att din kund kan signera det där.
Psst! Under året släppte vi också möjligheten att bjuda in till samarbete i Visma Lön Smart, läs mer om det längre ner.
Inlämning via Skatteverkets API
En fantastiskt fin funktion som vi släppt under 2023 är automatisk inlämning av deklarationen via Skatteverkets API. Alla INK2 - blanketter och N-blanketter skickas automatiskt till det personliga utrymmet på Skatteverket och du slipper skriva ut eller ladda ner och överföra filer manuellt. Både tidsbesparande och mer säkert!
Läs mer om inlämning till Skatteverket »
Mallar för checklistor
Funktionen som sparar massor av tid! Med den här fina funktionen kan du som byrå skapa och hantera mallar för checklistor. Vilket gör att du till exempel kan spara olika checklistor som en mall för flera kunder, vilket i sin tur leder till massor av tidsbesparing då du inte behöver ställa in checklistorna individuellt för var och en dina kunder. En riktig smällkaramell!
Läs mer om mallar för checklistor »
Nya bolagstyper
I början av året fick Visma Skatt & Bokslut Pro också stöd för ekonomisk förening och bostadsrättsföreningar. Detta gör att du som byrå kan hantera fler kundtyper, fler tjänster för dina kunder och samtidigt ha samma enhetliga arbetsprocess. Alla regelverk, årsredovisningsdokument, skatteuträkningar och deklarationsblanketter är anpassade så att du enkelt kan arbeta med olika bolagstyper. I skrivandets stund arbetar vi också för att kunna stödja Handelsbolag och hoppas kunna presentera det längre fram under 2024. Håll utkik!
Läs mer om hur du ställer in bolagstyp »
Visma Spcs företagskort
Blippa.Fota.Klart! Ja så enkelt är det med vårt företagskort. När din kund gör ett köp med kortet ges en notis i appen som påminner om att fota kvittot. Du slipper påminna! Underlaget kommer direkt in i eEkonomi - bokfört och klart! Nu finns också möjligheten till fler kort, för alla som har en aktiv licens i programmet. Du som har ett samarbete med din kund i eEkonomi Smart, Pro eller Bokföring beställer enkelt kortet under Appar och tillval.
Läs mer om Visma Spcs företagskort »
Automatisk import av skattehändelser till Skatteverket
En av många fina nyheter under 2023 är kopplingen, för dig med aktiebolag, till Skatteverket direkt från eEkonomi Pro. Kopplingen innebär att vi får läsbehörighet till skattekontot och kan därmed hämta aktuella händelser och läsa in dem under Kassa- och bankhändelser på skattekontot i eEkonomi. Händelserna kan sedan hanteras som manuellt skapade händelser. Nästan som magi!
Med den här kopplingen minskar risken att händelser missas eller glöms bort, alltså både tidseffektivt och mer säkert.
Läs mer om kopplingen till Skatteverket »
Visma eEkonomi Klimatrapport Pro
Under 2024 kommer nya regler för klimatredovisning och hållbarhetsrapportering att träda i kraft. Om ett företag har fler än 500 anställda krävs en rapportering redan från januari nästa år. Nu kanske du tänker att så många anställda har varken jag eller mina kunder, men, dina kunder kan ha leverantörer som i sin tur omfattas av kravet. Därför behöver du och dina kunder vara redo att arbeta med klimatredovisning. Och självklart har vi en lösning för detta
- Visma eEkonomi Klimatrapport Pro. Här ges en snabb överblick över företagets klimatavtryck där beräkningarna görs helt automatiskt utifrån bokföringen och matchar data mot utsläppsvärden från Statistiska Centralbyrån. Ta del av insikter kring hur du kan minska klimatavtrycket och balansera utsläppen genom att finansiera klimatprojekt direkt i tjänsten. Självklart kan du också djupdyka i siffrorna för att få en ännu bättre förståelse för företagets klimatpåverkan.
Läs mer om Visma eEkonomi Klimatrapport Pro »
Samarbeta i Lön Smart
I början av 2023 gjorde vi det möjligt att samarbeta i Visma Lön Smart! Ett smart samarbete för dig som vill kunna bestämma vem som ska göra vad i lönearbetet tillsammans med din kund - toppenbra! Och via Visma Lön Anställd kan de anställda stämpla sina tider, ha full koll på semester- och flexsaldon och se sina lönebesked. Du aktiverar samarbete precis som vanligt, i Advisor under specifik kund och fliken Samarbeten.
Aktivera samarbete i Visma Lön Smart »
Betala ut slutlön automatiskt
Ja, hur bra låter inte det? Med vår smarta funktion slipper du göra massa manuella steg när du ska betala ut lön till en anställd som slutar. Du lägger bara in ett datum i fältet Anställd t.o.m på fliken Anställning i anställningsregistret och swiiisch så betalas slutlönen automatiskt vid den ordinarie lönekörningen månaden efter att den anställde slutat. Fantastiskt smidigt!
Läs mer om att betala ut slutlön »
Schemalägg lönebesked - gör lönen när det passar dig
Fantastisk funktion som gör att du kan schemalägga lönekörningen. Du kan alltså göra lönen när det passar dig! I god tid innan exempelvis semestern, kan du göra lönekörningen och sedan bestämma när de anställda som använder Min Lön/Kivra ska få sina lönebesked. Och gör du löner för flera företag, ja då kan du förbereda löneutbetalningen och sedan schemalägga när de anställda ska få sina lönebesked. Tidsbesparande, smidigt och bekvämt!
Läs mer om att schemalägga lönebesked »
Oj oj oj, det har hänt mycket under 2023 och då var detta bara ett axplock! Vi hoppas att du hänger med och håller utkik även under 2024 - det händer grejer då med, vi lovar!
Vill du läsa om ännu fler häftiga nyheter från året, kika in på sidan Trender & Produc drops »
Från oss alla till er alla - EN RIKTIGT GOD JUL!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.