Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hantering av XML/P27/ISO20022/pain.001 i Visma Lön Smart

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2024-01-19 14:35 )

Med start 2021 och framåt fasar bankerna ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De ersätts med ny betalningsplattform (P27) som hanterar XML-filer.

Vi har tät kontakt med de olika bankerna och arbetar med att ta fram lösningar för den nya hanteringen av bankfilsformat i Visma Lön Smart.

Vi uppdaterar löpande i forumtråden om hur arbetet fortgår. Logga in och klicka på de tre prickarna längst upp till höger och välj Prenumerera för att få mejl när vi uppdaterar detta inlägget.

Läs mer om vad som gäller för Nya bankfilsformat » och Vad är P27? »

nordea.png

Du som använder Nordea skickar redan nu lönerna i XML-format från Visma Lön Smart.

Har du en aktiv bankkoppling skickas löneutbetalningarna direkt till banken.

 

Handelsbanken.png

Du som använder Handelsbanken skickar redan lönerna i XML-format från Visma Lön Smart.
Har du en aktiv bankkoppling skickas lönebetalningarna direkt till banken.

 

danskebank.png

Du som använder Danske Bank skickar redan lönerna i XML-format från Visma Lön Smart.

Har du en aktiv bankkoppling skickas lönebetalningarna direkt till banken.

 

 

SEB.png
Du som använder SEB skickar redan lönerna i XML-format från Visma Lön Smart.

Har du en aktiv bankkoppling skickas löneutbetalningarna direkt till banken.

 

 

 

swedbank.jpg
Vi kommer att anpassa Visma Lön Smart efter Swedbanks format. Idag skickas filerna i LB-format.
Det finns fortfarande ingen uttalad plan för när de äldre formaten kommer sluta fungera och Swedbank har idag inget XML-format för lönehantering.

 


Bankgirot och övriga banker
Vi har en bra dialog med övriga banker om deras tidsplan och kommer se till att du har ett löneprogram som funkar tillsammans med din bank.
Idag används LB-format.

 


Fler frågor?

Vi har fått en del frågor om vi kommer stödja utlandsbetalningar av löner via fil. Det kommer inte fungera i de här första versionerna.
Har du andra frågor? Tveka inte att kommentera här i tråden så försöker vi uppdatera löpande.

 

Länkar:

Vismaspcs.se: Vad är P27 & ISO20022? Så påverkas du av det nya formatet för betalningar »

Vismaspcs.se: Nya bankfilsformat »

Artikel hos Svenska Bankföreningen om P27 »

Prenumerera på Nyheter i Visma Lön Smart » för att få mejl när vi lägger ut information om uppdateringar.

Medverkande
15 Kommentarer
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Idag har vi uppdaterat Visma Lön Smart med hantering av det nya XML-formatet för Handelsbanken och Danske Bank.

 

/Anna

 

Prenumerera på tråden för att få mejl när vi gör uppdateringar.

PelleB
MEDLEM

Hej!

När jag följer länken ”Så påverkas du” står det i mittenkolumnen att LönSmart stöder det nya ISO-formatet. Samtidigt får jag idag svar från Visma chat att det inte stöds, endast LB.
Vi använder SEB som tar emot ISOfiler från 1 juni. Vad gäller?

mvh

Pelle 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @PelleB !

Vi jobbar med att lösa bankfilsformatet som gäller för SEB.

Formuleringen att "Lön Smart stödjer det nya ISO-formatet" syftar till att när banken kräver att du ska gå över till det nya formatet så kommer ditt löneprogram fungera 🙂 

Många banker har ett datum då de erbjuder det nya formatet och sen ett annat då det gamla inte fungerar längre. 

Jag ska se om jag kan förtydliga det på något sätt.

Mvh Anna

PelleB
MEDLEM

Hej Anna!

Nja, det gamla formatet (som vi använde i Lön600)  har inte fungerat hos SEB på flera månader vad gäller LönSmart
SEB har meddelat att ISO ska fungera från och med 1 juni, så det du skriver innebär att betallista ska kunna genereras och skickas till SEB i ISO-format vid lönekörning nästa vecka. Ser fram mot det!

Mvh
Pelle

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@PelleB ja då tolkar jag det som att du också jobbar i Visma eEkonomi. Vi vet att det är problem med lönefilen när man arbetar med kombinationen eEkonomi och Lön Smart + SEB men jobbar för att lösa detta snarast. Om jag inte misstar mig så kommer vi snart börja testa av en del funktioner och om du vill kan jag skicka vidare ditt namn till vår utvecklingsavdelning för att vara med i ett tidigare skede.

 

Vi har inte fått något slutdatum för när det gamla filformatet ska funka hos SEB och har bett om ytterligare tidslinje från dem.

Mvh Anna

PelleB
MEDLEM

Hej Anna!

Ja det stämmer, vi kör Visma eEkonomi också. Tidigare hade vi Visma Lön 600+ utan integration med eEkonomi utan bokförde manuellt från lönesystemets bokföringsunderlag. Bankfilen fungerade hos SEB.
När vi gick över till LönSmart (som har en del buggar och konstigheter men i övrigt bra) genereras ingen utbetalningsfil som SEB kan hantera utan det blir till att lägga in varje enskild lön separat manuellt till banken.
SEB har meddelat att ISO ska fungera fr o m 1 juni.
Vi avser köra lön 13 juni så det vore toppen om det fungerar då. Dela gärna mitt namn med utvecklingsavdelningen tack!

 

Mvh

Pelle

PelleB
MEDLEM

Hej!

Vi körde lön igår med LönSmart. Deb betalfil som skapades var en .IN-fil.
Jag trodde det skulle gå att skapa en ISO-fil som SEB kan läsa.

Nu fick vi betala lönerna manuellt en och en istället.  När kommer det att fungera med kombinationen LönSmart/Visma eEkonomi / SEB?
SEB är sedan 1 juni redo att at ta emot ISO-filer.

Mvh

Pelle

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Pelle!

Fick precis information om att en kollega till mig har mejlat dig. 

 

//Tinna

Medlem_2020
MEDLEM

Hej!

Fortfarande ingen lösning med SEB-Eekonomi-löne smart?

PelleB
MEDLEM

Hej!  Vet ej. Vid lönekörning 13 juni funkade det inte, fanns bara .IN-fil att exportera. Har inte testat sen dess.

Pelle

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej!

 

Vi har ännu ingen lösning på problemet med uppladdning av bankfil från Visma Lön Smart i det fall du har en aktiv bankkoppling i eEkonomi mot SEB. Vi arbetar för fullt på en bankkoppling även för Lön Smart för att det ska fungera. Jag lovar att uppdatera så snart funktionen är på plats.

 

För er andra som inte har en aktiv bankkoppling i Visma eEkonomi så stödjer SEB även det gamla filformatet fram tills årsskiftet.

 

/Malin

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2022-09-19 10:12 )

Hej!

 

Idag har vi släppt bankkoppling för löneutbetalningar via SEB och Nordea när du arbetar i Visma Lön Smart tillsammans med Visma eEkonomi. 🎉

Det betyder att för er som haft problem med filformatet i SEB nu kan aktivera bankkoppling även för löneutbetalningarna och slippa manuellt krångel! Läs mer här: Nyhet! Bankkoppling till löneutbetalningarna till SEB och Nordea »

 

För övriga banker jobbar vi vidare med att hålla Visma Lön Smart uppdaterat med de format som bankerna kräver och vi informerar här i tråden när det kommer fler nyheter.

/Anna

 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Halloj!

Nu har vi uppdaterat Visma Lön Smart. det betyder att du som skickar bankfiler till SEB nu skickar i XML-format. 🙂

 

/Anna

PelleB
MEDLEM

Tackar, funkade vi körning 20/9!

Mvh

Pelle B

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

God förmiddag!

Idag har vi släppt bankkoppling för löneutbetalningar via Handelsbanken och Danske Bank när du arbetar i Visma Lön Smart tillsammans med Visma eEkonomi! 🎊

 

Läs mer: Nyheter i Visma Lön Smart »  

 

/Anna