Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Bankkoppling till löneutbetalningarna i Visma eEkonomi Lönebesked!

(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2022-12-22 10:46 )

Jubel och fanfar - äntligen kan du skicka löneutbetalningar från Visma eEkonomi Lönebesked via bankkoppling! 🎉

När du har skickat lönebeskedet till den anställde får du upp frågan om du vill skicka betalningen direkt till banken. Du väljer vilka lönebesked som ska betalas ut och därefter genomförs betalningen. Med vissa banker behöver du godkänna utbetalningen på din bank.

När lönerna är utbetalda matchas de under Kassa- och Bankhändelser.

Smidigt va?

Bankkopplingen kan användas för bankerna Danske Bank, Handelsbanken, Nordea och SEB.

Om du vill starta bankkoppling med någon av dessa banker gör du det under Inställningar - Kassa- och bankkonton, klickar på ditt företagskonto och väljer Aktivera bankkoppling. Läs mer här: Arbeta med bankkoppling »

Om du redan idag har bankkoppling för dina leverantörsfakturabetalningar behöver du inte göra något. Du får frågan om utbetalning när du ska skicka lönebeskeden.

Tveka inte att lämna en kommentar här om du har några funderingar eller om du bara vill skicka lite kärlek till vår grymma utvecklingsavdelning!

Innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18

Medverkande
16 Kommentarer
Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Härligt! 😊

Gäller detta även för Lön Smart?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Just nu gäller det endast Visma eEkonomi Lönebesked. Vi jobbar såklart på att få till samma fiffiga lösning i Visma Lön Smart. Jag lovar att uppdatera när det finns på plats!

norlingo
NY MEDLEM

Kul för alla som inte har Swedbank...vilket jag antar är ett stort antal kunder. Frågar mig fortfarande hur det kommer sig att den integrationen aldrig blir av...är det mer rocket science än med andra banker eller är banken ovillig att förenkla för sina kunder...??? (På den senare frågan väntar jag fortfarande efter två år svar från Visma, som ju borde veta varför det dröjer...?)

Över huvud taget skulle det uppskattas om ni gjorde utskick riktade till dem som det berör...på det här sättet blir det ju bara badwill...:o/

Med förhoppning om en snar förändring/förbättring!!

/Johan

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

@norlingo 

Det finns en alldeles lysande bankintegration mot Swedbank, dock verkar inte just denna del med löneutbetalningen fungera via integrationen i dagsläget.. men levbetalningar osv går jättebra att skicka! 😃

FrankM
UTFORSKARE
(uppdaterad av FrankM ‎2022-09-21 13:30 )

Det funkar tyvärr sådär med SEB också. Det funkar som sådan, men när man bekräftar betalningen så hävdar den direkt att betalningsuppdraget är skickat till banken även fast man aldrig bekräftat och autentiserat sig med Authenticator-appen. Och vid detta läge är sanningen att uppdraget EJ är skickat. Sedan går det inte i praktiken att signera betalningsuppdraget förrän man loggar in igen i eEknomi ett tag senare (jag brukar göra det nästa dag). Det hjälper inte att logga ut och in i eEkonomi igen direkt.

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @FrankM 

I dagsläget är det så det fungerar, det dröjer några minuter efter att du exporterat lönebeskeden innan länken för att signera dyker upp. Vi skulle såklart vilja ha samma funktionalitet som vid export av leverantörsfakturor där du kan signera betalningen direkt. Så det är något vi vill införa men jag kan inte säga när i tiden vi kommer att släppa denna förbättring.

/Malin

Varför fungerar det inte med Swedbank?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Anette Mellgren !

Bankkopplingen för löneutbetalningen använder en funktion som Swedbank idag inte har stöd för.

Vi har tät kontakt med Swedbank och när de har stöd för filformatet kommer vi också se till att löneutbetalningarna dit fungerar med bankkoppling.

Jag vågar inte svara när i tiden detta ligger men vi kommer såklart uppdatera här i forumet när det är på plats!

Mvh

Anna

Magnus71
MEDLEM

Hej,

Jag får inte upp någon sådan fråga när jag skapat och skickat lönebeskedet. Jag har Sparbanken Skåne som bank. Gör jag fel på nåt sätt?

/Magnus

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Magnus71!

Att skicka löneutbetalningar med bankkoppling fungerar idag endast med bankerna Danske Bank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vi har tät kontakt med övriga banker och uppdaterar här på forumet så fort möjligheten finns även med dessa. 

/Marielle

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Numbers_and_Friends NU finns bankkoppling även för Visma Lön Smart. 😊

Gäller när du arbetar med Visma Lön Smart tillsammans med Visma eEkonomi och just nu bankerna SEB och Nordea.

Läs mer här: Nyhet! Bankkoppling till löneutbetalningarna till SEB och Nordea »

/Anna

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

@Anna Svensson 

Hej Anna!

Det är ju toppen, dock är fördröjningen mellan att filen skickas och man kan signera ett stort problem.. det gör att jag behöver skicka filen, sedan göra något annat och komma ihåg att gå tillbaks till kunden och signera! I dasläget fungerar det tyvärr bättre med manuell fil, så jag hoppas detta åtgärdas snarast för funktionen i sig är toppen! 😃

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @Numbers_and_Friends 
Vi arbetar på att lösa problemet med fördröjningen vid signering och hoppas kunna lösa detta inom kort. Följ gärna inlägget som vi har under Kända Fel för att få en notis när problemet är löst.

Malin

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej!

Problemet med fördröjning vid signering av betalning är nu löst både för eEkonomi Lönebesked och Visma Lön Smart. 

/Malin

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

@Malin Kjellberg 

Hej Malin!

Jag skickade precis iväg en betalning till Handelsbanken, men fick inte upp att signera direkt.. stod först väntar på svar och nu betalning pågår.. men jag har inte signerat något...

Malin Kjellberg
BUSINESS ANALYST

Hej @Numbers_and_Friends 

Kontakta gärna supporten så får vi kika på hur betalningen ser ut och om vi kan se vad som orsakat detta.

/Malin