Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AI:s framtid inom bokföring och redovisning – Vad innebär det för dig?

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-02-19 13:23 )


Hur förändrar AI bokförings- och redovisningsbranschen?

Artificiell intelligens, AI, är inte en nyhet i teknikvärlden men den ger oss ständigt nya verktyg som ändrar spelplanen inom de flesta yrken, inte minst inom bokföring och redovisningbranschen. Vi har sett snabba framsteg inom AI senaste året, men än så länge är informationen om teknikens påverkan på redovisningsbranschen ganska begränsad.


En nyligen genomförd undersökning i USA lyfter intressanta insikter gällande AI inom redovisning. För att låna ord från ett citat i undersökningen "AI kommer inte att ersätta redovisningskonsulter. Redovisningskonsulter som är utbildade i AI kommer att ersätta andra redovisningskonsulter." 

Ett spännande citat som säkert går att applicera inom många yrken framåt. AI kan ofta ersätta arbetsuppgifter som är repetitiva och som många kan anse som “tråkiga”. Företag eller redovisningskonsulter som lär sig att hantera AI kommer därför troligtvis att hinna med mer och ta sig an fler kunder än de som inte anammar tekniken.

Möjligheter och utmaningar med AI inom Redovisning

Visst är ämnet spännande? Därför vill vi dra igång en diskussionstråd gällande bokföring och AI inom redovisningsbranschen. Så att ni, våra kunder, kan diskutera ämnet med varandra. Lämna dina tankar nedan. 

 

  • Hur tror ni att AI kommer att påverka er roll inom bokföring och redovisning?
  • Vilka är era åsikter och förväntningar på AI?
  • Vilka möjligheter och oro väcker det?
  • Använder ni AI idag inom era arbetsflöden?

AI-assistenten i eEkonomi - din nya hjälpreda

Vårt senaste initiativ inom AI är AI-assistenten i eEkonomi. Vi använder oss av generativ AI där assistenten kan besvara frågor likt en supportagent. Vår främsta anledning till detta initiativ är för att du som kund ska kunna få rätt hjälp, direkt när du behöver, under dygnets alla timmar. Assistenten hjälper dig kring programfrågor i dagsläget.


Om du inte har mött vår AI-assistent än, så håll utkik! Den är på väg och kommer snart att vara en del av din vardag i eEkonomi.

AI-inom-redovisningsbranschen.gif


Medverkande
3 Kommentarer
Khedron Wilk
CHAMPION

1. Fråga: Vad har ni använt för underliggande data in till data-/regel-modellen för chat-AIn? Är information/inlägg från användarforumet en del av modellen?

 

2: Tips: se till att den nya chatten inte är en direktkopplad Chat-GPT (eller motsvarande) som det går att skicka inte vilken fråga som helst i. Det har hittills alltid slutat med förskräckelse när man använder sådant i support-sammanhang.... 🙂 

 

3. Personlig åsikt: Jag brukar tjata om automatisering av bokföringen. Därför tycker jag det är lite märkligt att läsa om hur Visma Spcs satsar på "AI" när det sedan länge finns saker man skulle kunna automatisera och/eller förbättra inne i existerande system (som t.ex Visma eEkonomi). De saker som införs är dessutom ibland saker som kunde införts längt tidigare. Till exempel  stöd för nya funktioner/möjligheter/APIer hos myndigheter. 

 

Jag förstår att Visma Spcs behöver vara med i AI-utvecklingen men jag kan inte låta bli att undra om ni inte går lite fel när ni satsar på "det nya häftiga" istället för att bli bättre på att förbättra det mer vardagliga?

 

 

Men, jag hoppas jag får äta upp mina ord. 🙂 Hoppas att den nya AI-chatten blir grymt bra och det kommer givande bra funktioner i våra system som inte hade varit möjliga på samma sätt utan så kallad AI.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-02-20 12:48 )

Hej @Khedron Wilk och tack för dina funderingar! 
 

Idag använder vi vår skrivna hjälp som datakälla samt även vårt egenskrivna material här på forumet. Vi utforskar även möjligheten att använda ännu mer material från forumet. Vi använder alltså språkmodeller i bakgrunden, men AI-assistenten baserar endast sina svar beroende på den kunskap som vi gett den.
 

Vi uppskattar verkligen att du delar dina tankar. Jag förstår helt hur du tänker! Just vår AI-assistent är ett separat projekt från vår produktutvecklingsavdelning, och vi har olika avdelningar som jobbar med olika initiativ på företaget. Vi har massor av härliga planer för eEkonomi under året som jag hoppas kommer kunna underlätta ditt arbete.
 

Roligt att du ändå verkar vara positivt inställd till tekniken. Har du själv testat några AI-verktyg under året som har kunnat hjälpa dig i ditt arbete?
/Ebba 

Khedron Wilk
CHAMPION

Har för närvarande ingen bra tillämpning av tekniken rent yrkesmässigt men tittar på det lite, skall vi säga förstrött, på området när andan faller på.

 

Mina generella intryck (som inte har med Visma att göra) och framtidsspaningar är:

1. AI är inte det minsta intelligent. Det handlar fortfarande bara om mönsterigenkänning. Skillnaden är att modellerna idag bearbetar så mycket data så det överstiger de flesta människors vardagliga kapacitet.

2. Bristande kvalitet in i en AI = dålig kvalitet i informationen ut från AI.

3. Som allt annat så går det få till både fantastiskt dåliga och fantastiskt bra resultat av att använda en AI.

4. AI är, oaktat punkt 1 ovan, extremt missbrukat ord och det finns en tendens att alla företag vill kalla den minsta lilla sak de har i sina system  för AI.

5. En tendens att smeta AI på allt, även områden där det inte ger någonting (eller väldigt lite) men... med rätt underlag, på rätt sätt inom rätt område kan AI-användning ge extremt bra stöd.  

6. Vi kommer få problem inom kort med att framtida AI-modeller (delvis) bygger på utdata från tidigare AI-modeller. Med sjuknande kvalitet som följd. Faktum vi är redan där men för tidigt att se genomslaget av det.