Något som vi ibland brukar benämna för själva hjärtat i Visma eEkonomi är kassa- och bankhändelser. Det är här inne som alla betalningar hanteras och bokförs. Och för att arbeta så effektivt och smart det bara går så ska du såklart arbeta med en bankkoppling!
Med en aktiv bankkoppling har ni en direktintegration mot kundens internetbank och ni får in kontoutdraget från banken direkt till Visma eEkonomi (kontoutdraget läses in en gång per dag). Transaktionerna som finns med på kontoutdraget kopplas automatiskt ihop med rätt händelse i programmet och matchas och bokförs på autopilot! Vilket gör att du både sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t o m missa att registrera en händelse.
En aktiv bankkoppling gör det också möjligt att kunna skicka leverantörsbetalningar direkt till banken från Visma eEkonomi. Du kan välja om du vill att alla leverantörsfakturor automatiskt ska skickas över till banken för betalningen när de bokförs eller om du själv vill välja vilka leverantörsfakturor som ska skickas över och när. Betalningen kan du antingen godkänna direkt i Visma eEkonomi med tvåstegsverifiering (SEB och Nordea) eller på internetbanken. När fakturan sedan är betald går informationen tillbaka till Visma eEkonomi och programmet bokför den automatiskt. På samma sätt gäller detta för kundfakturorna - när fakturan är betald så kan den matchas och bokföras automatiskt också.
Hanterar du löner via Visma Lön Smart eller Visma eEkonomi Lönebesked funkar bankkopplingen såklart för de anställdas löneutebtalningar.
På detta sätt får du en automatiserad bokföring och ett ständigt uppdaterat konto.
För att Visma eEkonomi ska bokföra automatiskt krävs det att förfallodatum, OCR/referens och belopp har en 100% överensstämmelse, mellan fakturan och transaktionen. Något du säkrar upp genom att använda dig av e-faktura!
Aktivera bankkoppling
För att kunna aktivera en bankkoppling behövs ett kontonummer och ett IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Du kan kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter i IBAN-nummer och välj Spara, markera kontot igen och klicka på Aktivera bankkoppling. En del banker tar ut en kostnad för aktiveringen, kontakta gärna aktuell bank för mer information (länk till respektive bank finns längre ner).
Just det!
Det tar mellan 2-3 bankdagar innan bankkoppling är aktiv och bankhändelser börjar trilla in i Visma eEkonomi. Under den här tiden går det inte att manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de händelser som automatiskt förs över när bankkopplingen aktiveras. Så snart som bankkopplingen är aktiv och bankhändelser automatiskt förs över går det bra att manuellt registrera de eventuella händelser som en skett under tiden då kopplingen höll på att aktiveras.
Bankkoppling i Visma eEkonomi
Hur fungerar det för de olika bankerna?
Från Visma eEkonomi går det att ha en aktiv bankkoppling mot flera olika banker, precis som bilden ovan visar. Hur du aktiverar en bankkoppling från bankens sida är olika från bank till bank. Aktivera alltid bankkopplingen som första steg i Visma eEkonomi och ta därefter kontakt med din bank för att se hur det fungerar för just dig och din bank.
Vill du veta mer ingående och specifikt hur det fungerar för respektive bank ihop med Visma eEkonomi kan du grotta ner dig i inlägget Bankkoppling i Visma eEkonomi.
Se gärna vår film om bankkoppling eller läsa mer på vår hemsida och i Skriven hjälp.