Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2023-05-11 12:14 )
  • 9 Svar
  • 1 gilla
  • 20932 Visningar
I den här artikeln kommer du att få lära dig mer om hur du bokför aktiekapital samt egen insättning i ett aktiebolag. 

När ett aktiebolag startas avsätter aktiebolagets ägare aktiekapital till bolaget.  I utbyte mot aktiekapitalet får ägarna aktier i bolaget. Vill du lära dig mer om aktiekapital kan du läsa vår artikel Vad är startkapital?

Från och med januari 2020 är det lägsta tillåtna aktiekapitalet för privata aktiebolag 
25 000 kronor. För att kunna bilda ett aktiebolag med 25 000 kronor i aktiekapital krävs att bolaget är bildat från den 1 januari 2020 och framåt. 

Bokföra insättning av aktiekapital

Konto

Debet

Kredit 

1930 Företagskonto/Affärskonto

25 000

2081 Aktiekapital

25 000

I ditt program kan du lägga in aktiekapitalet som en ingående balans eller som en insättning. 

Bokföra aktiekapital i Visma eEkonomi

Väljer du att registrera aktiekapitalet som en insättning lägger du in det under Kassa- och bankhändelser och Ny bankhändelse.

Tänk på att bokföra insättningen på det datum som bolaget registrerades enligt företagets registreringsbevis. Du hittar registreringsbeviset på Mina sidor hos verksamt.se.

Välj att Matcha bankhändelse och välj sedan Övrig insättning - Insättning av aktiekapital

Vill du ha ett underlag till bokföringen kan du använda ett likvidintyg eller ett bankintyg som styrker insättningen på kontot. 

Om du istället lägger in aktiekapitalet som en ingående balans går du in under Inställningar - Räkenskapsår och IB, klickar på ditt räkenskapsår och väljer Ingående balans. Har du satt in ett aktiekapital på 25 000 kr lägger du in 25 000 kr på 1930 - Företagskonto  (eller det kontot som pengarna sattes in på) och -25 000 på konto 2081 -  Aktiekapital

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår guide: Bokföring - vad är det & hur funkar det? Guide i bokföringens grunder. 

Kommentarer
Nina Sundberg
NY MEDLEM

Hej! Tack för infon!

Fråga 1: Om insättningen av mitt aktiekapital istället gjorts till ett av mitt företags sparkonton (1940), då är det istället detta konto som ska debiteras va?

Fråga 2: Behövs en verifikation för detta, eller behövs inte det i just detta fallet? Ifall det behövs, ska jag då använda mig av kontoutdraget eller själva registreringsbeviset? Kruxet är att det ju ska bokföras då företaget registrerades och i mitt fall tog det ca. 1v från det att pengarna betalats in till att företaget registrerades (alltså olika datum på dessa två händelser).

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Nina Sundberg 

Fråga 1: Ja, helt korrekt. Du bokför det på det kontot som pengarna sattes in på.

Fråga 2: Du behöver skapa en verifikation för insättningen av Aktiekapitalet.Tänker du på om det är kontoutdraget eller själva registreringsbeviset som ska vara underlag till verifikationen så hittar du svaret i tråden Underlag aktiekapital
Vi har också en annan forumtråd kring din fråga när insättningen ska bokföras, Hur bokför jag aktiekapital som är insatt innan företaget startade?. Tror du får svar på din fundering den vägen. 🙂 

Ha en fin dag och kommande helg! 
/My 

Nina Sundberg
NY MEDLEM

Fast behöver jag verkligen en verifikation när jag lagt in det som IB och inte som en insättning? Hur kopplar jag i så fall en verifikation till en IB? IB:t lägger jag ju inte in på ett specifikt datum (eller mja, det räknas väl som att det sätts in samma dag som företaget registrerades?).

En annan reflektion är att aktiekapitalet i 100% av fallen har dragits från ditt (privata) konto före företaget är registrerat iom. att du inte kan ansöka om att starta ett företag förrän du har ett bankintyg på att de (banken) redan fått in pengarna. Därefter har bolagsverket ca. 1-10 handläggningsdagar innan företaget registreras. Jag drar då slutsatsen att vid en bokföringsgranskning godkänns affärshändelsen "insättning av aktiekapitalet" som ett IB vid det datum företaget registrerades och att det inte krävs någon verifikation för detta. Ett aktiebolag kan ju inte ens starta utan dessa 50'/25' och därmed borde registrering av företaget vara verifikation nog.

My Janhall
ANSTÄLLD

@Nina Sundberg
Det stämmer, Ingående balanser är något du kan fylla i manuellt och ingående balans är det belopp som du har bokfört på ett bokföringskonto den första dagen på ett räkenskapsår. Jag har försökt hitta information om vad som gäller kring insättningen och om en verifikation med underlag bör finnas, inte helt lätt att finna måste jag säga så jag får låta det vara osagt från mitt håll. Inte alls omöjligt att din slutsats är helt korrekt. 🙂 

Du har helt rätt tanke kring IB och verifikation iallafall, fyller du i IB manuellt på respektive konto ska du inte bokföra samma insättning i en verifikation också. Då skulle det bli dubbelt på kontonas saldo. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Är också fundersam på detta med att bokföra insättning av aktiekapital. Jag startade mitt bolag i januari och använde metoden Ingående balans för att bokföra insättningen. Dock står det här under rubriken "För nystartade företag" att Ingående balans inte ska användas för nystartade bolag. Vad gäller?

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Fd medlem 

Det stämmer att ett nystartat företag inte registrerar ingående balanse. Ingående balans är samma summa som den utgående balansen förgående räkenskapsår och imed att ditt företag är nystartat finns inga ingående balanser att hämta. 🙂 

Du registrerar istället insättning av aktiekapital som en verifikation enligt ovan. Eftersom du använder Visma eEkonomi smart kan du följa Tinnas instruktion rent programmässigt också. 

Hojta om något känns oklart, annars får du ha en härlig fredag! 
/My 

Hej,

Jag har köpt ett lagerbolag varpå det redan fanns 25.000 kr i aktiekapital vid starten, 2020-02-03. Detta har jag ju sedan själv satt in på företagskontot i samband med att jag övertog aktiebolaget, 2020-02-25.

Jag undrar hur denna händelse bokförs? Min insättning av aktiekapital är ju gjord cirka en månad efter aktiebolaget bildades. Blir det rätt i bokföringen om jag helt och hållet utgår från kontoutdraget, bokför 25.000 kr enligt instruktionen ovan, på det datum då insättningen gjordes av mig?

/Johannes

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Johannes Larsson 

Det stämmer, du utgår från kontoutdraget och går efter min kollega Tinnas instruktioner för att bokföra aktiekapitalet. 

/My 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2023-10-04 14:52 )

Hej! Jag vill flika in här i tråden som ett komplement till Mys svar. Såvida insättningen gjordes det datum du övertog aktierna i bolaget är det korrekt. Om du övertog bolaget några dagar tidigare tillkommer ett verifikat, det vill säga det verifikat där fordran mot tidigare koncernföretag löses. 

Bokföring av lagerbolag är komplext och vi rekommenderar er med lagerbolag att ta hjälp av en redovisningskonsult om ni är osäkra. På vår hemsida hjälper vi er att hitta en redovisningsbyrå. 

/Ebba