Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-10-08 16:10 )
  • 8 Svar
  • 3 gilla
  • 9164 Visningar

När du är klar med bokslutet för din enskilda firma och bokfört årets resultat på räkenskapsår 1 ska du bokföra föregående års resultat per den första på år 2. I samband med att du bokför föregående års resultat så kan du också välja att tömma kontona för egna insättningar och uttag och bokföra mellanskillnaden på kontot 2010 - Eget kapital. Denna proceduren slängs ofta med olika namn som omföring av eget kapital, nolla eget kapital, omföring av ingående balanser på kapitalkonton, ja kärt barn har många namn. 

Bokföring av föregående års resultat är något du alltid gör medan omföringen av kapitalkonton är valfritt, men det gör det enklare för dig att följa upp dina saldon då du nollar ut dessa konton varje år.

Bokföringsförslag omföring av eget kapital

Verifikationen baseras på belopp i kontogruppen för eget kapital. Dessa saldon ser du i din balansrapport per den sista dagen i föregående räkenskapsår under rubriken Eget kapital.

I följande exempel har firman under året gjort en vinst på 100 000 kr, detta är bokfört som årets resultat (på konto 2019 - Året resultat) i samband med bokslutsposten som registreras på räkenskapsåret sista datum. Under året har det även skett ett uttag på 20 000 kr och gjorts en insättning på 10 000 kr.

När bokslutet är klart för år 1 så ska föregående års resultat och omföringen av kapitalkonton bokföras på den första dagen på räkenskapsår 2.

Konto Debet Kredit
2019 - Årets resultat 100 000  
2018 - Övriga egna insättningar

10 000

2013 - Övriga egna uttag

20 000
2010 - Eget kapital

90 000

Konton att omföra mot 2010 - Eget kapital

• 2011 - Egna varuuttag 
  • 2012 - Avräkning för skatter och avgifter 
  • 2013 - Övriga egna uttag
  • 2018 - Övriga egna insättningar
  • 2019 - Årets resultat

Om du har Visma eEkonomi kan du använda bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton när du skapar verifikationen, då hämtas alla konton automatiskt och du ser varje kontos saldo ute till höger om kontoraden.

Ytterligare lästips
- Bokföra eget uttag i en enskild firma
- Bokföra egen insättning i en enskild firma

Medverkande
Kommentarer
Ebba__2
NY MEDLEM

Hej!

För att differensen ska bli noll måste jag lägga summan för eget kapital på kreditsidan och då blir det minus på det kontot. Jag har gått med vinst i år så jag tycker detta är konstigt. Har det blivit fel?

My Janhall
MODERATOR
(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-01-13 13:45 )

Hej Ebba, 

Det låter korrekt, du kan gå efter mitt exempel ovan där firman gick med vinst. Detta är något du bokför på per den första år 2, i mitt exempel gör jag en bokning av föregående års vinst i debet och tömmer mina konton för egna insättningar och uttag för att bokföra mellanskillnaden på kontot 2010 - Eget kapital i kredit. 

/My 

Lars__20
NY MEDLEM

Hej!

Nu år 2020 har jag gått med förlust för första gången. När jag nollar 20-kontona så märker jag att förlusten minskar mitt egna kapital på konto 2010.

Det känns som att jag förlorar privata pengar när företagets minusresultat äter upp kapitalet och pengar jag satt in i bolaget.

Kan någon förklara logiken, tack ? 🙂

Ha det!

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Vid en förlust så bokförs det tvärtemot hur My har gjort i sitt exempel ovan. I och med din förlust så minskar ditt egna kapitalet så det låter helt riktigt.

Hittade en del bra information i en av våra artiklar: 

"Ett underskott (förlust) i företaget leder till att det egna kapitalet blir mindre eller till och med negativt. Ett negativt eget kapital betyder att skulderna överstiger tillgångarnas värde. Som regel beror brist på kapital på att företaget gått med förlust, men det kan också bero på att ägarna gjort stora uttag istället för att återinvestera vinster i företaget.

I en enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag, kan näringsidkaren eller delägarna löpande bokföra egna insättningar, vilket ökar det egna kapitalet, respektive bokföra egna uttag, vilket minskar det egna kapitalet. I samband med att företaget gör ett bokslut bokförs årets resultat i eget kapital. Om årets resultat är positivt ökar värdet på eget kapital och om resultatet är negativt minskar värdet på eget kapital."

Du kan läsa mer i Eget kapital – Vad är eget kapital?.

Mvh

Moa

Joanna Kelly
NY MEDLEM

Hej!

Då det är mitt första år som enskilt företag så missade jag det här med att överföra föregående års vinst i debet och tömma mina konton. Det är först nu när jag går igenom checklistan för årsavstämning som det har kommit upp. 

Är det försent nu i mars att göra detta eller ska jag låta det vara?

(läste någonstans att det inte är ett måste men att det underlättar)

Hälsningar Joanna

My Janhall
MODERATOR

Hej Joanna! 

Spännande med första året tillsamman med din enskilda firma! 🙂 

Ja, du kan göra detta nu sålänge bokföringsperioden för januari månad inte är låst. Du ska fortfarande göra det per den första på ditt andra år, så du inte bokför det nu i mars. Precis som du skriver så är det inte ett måste, men detta gör det enklare att följa upp år efter år. 

Hoppas detta hjälper dig, jag önskar dig en glad påsk! 
/My 

PEter E
NY MEDLEM

Varför är exemplen alltid utan ingående balans? Det är av vitalt hur man hanterar "leftover". I bland ska det sluta på noll, inbland inte.

Transaktionen måste sättas i ett sammanhang.

My Janhall
MODERATOR
(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-07-26 09:04 )

Hejsan @Peter E

I mitt exempel ovan så har jag försökt förklara vad som skett på respektive konto innan jag visar transaktionen, men om det känns oklart ska jag självklart förtydliga. 🙂

Om vi börjar med konto 2019 - Årets resultat så beskriver jag att resultatet bokförts och att det bokförts en vinst på 100 000. Det innebär att konto har en ingående balans med -100 000 (minus 100 000) eftersom kontot krediterats när årets resultat bokfördes. Därmed ska kontot debiteras och icke krediteras när omföringen görs för att kontots saldo ska nollas. 
Vi kan även kolla på konto 2013 - Övriga egna uttag, där beskriver jag att det har bokförts uttag på 20 000 kr. I en verifikation där ett eget uttag bokförs så debiteras konto 2013 och därmed så har kontot en ingående balans på 20 000 (plus 20 000) vilket i sin tur innebär att kontot ska krediteras och icke debiteras när omföringen görs för att kontot ska nollas. 
I det stora hela ska du alltså kolla vad du har för ingående balans på kontona per det datum du bokför omföringen. Har du ett minussaldo bör kontot debiteras med beloppet och är det ett plussaldo bör kontot krediteras med beloppet.

Konto 2010 - Eget kapital ska ju däremot inte nollas, detta är kontot alla saldon överförs till, alltså mellanskillnaden. Har du alltså debiterat ett konto med 20 000 och krediterat ett konto på 10 000 så ska konto 2010 krediteras med 10 000 så att debet/kredit balanserar med varandra. 

Jag hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, jag önskar dig en fortsatt fin vecka! 
/My