2024-01-23
11:07
1Gilla
Hej Jag undrar om det finns något godkänt svar i denna fråga?
... Visa mer
2023-09-12
16:36
OK, tack för snabbt svar 🙂
... Visa mer
2023-09-12
16:21
Hur gör jag en periodisering av en leverantörsfaktura som avser augusti men är daterad i september? Har inte gjort någon leverantörsfakturajournal på den ännu eftersom jag vill veta att det går att göra så först. Jag har gjort en periodisering på den med 2990 som periodiseringskonto med första (och enda) datum 230831. När jag tittar på Periodiseringar-Sammanställning på datum 230831 så finns den där med detta datum men är markerad som *ej klar och det ska betyda att "det finns periodiseringar som ska utföras innan angivet datum på utskriften". Men det finns inga sådana och när jag försöker utföra periodisering så finns det inget att periodisera. Hur ska jag göra? Hjälper det om jag skriver ut leverantörsfakturajournalen?
... Visa mer
2022-04-14
13:13
Hej @Agnes Ohrling Men jag har Microsoft Edge som standardwebbläsare. Konstigt. Kan du se att jag loggat in med Explorer? Kan jag i Visma Lön ange vilken webbläsare som ska öppnas när jag använder länkar i programmet? Hur som helst så loggade jag in med Chrome nu och det blev en lika tom startsida ändå. Glad Påsk på dig med! Mvh Annika
... Visa mer
2022-04-13
11:10
Hej
Jag är administratör och har inloggning på Vismaspcs.se i flera företag.
Jag har lön från två av företagen. Det ena är redan anslutet till Min Lön.
Nu har jag anslutit ett av de andra företagen till Min Lön men när jag loggar in på mina tjänster Visma Lön Anställd är startsidan blank.
Jag kommer inte längre än så. Vad göra?
Jag har samma epostadress rakt igenom alla företagen.
Nästa fråga: En anställd har lön från alla företagen. Måste samma epostadress genomgående användas på samtliga företag för honom eller kan jag ange olika adresser?
Mvh
Annika
... Visa mer
2022-03-17
11:04
Hej Nu för tiden är det krångligt när man har en artikel där leverantören har olika artikelnr och priser t.ex. beroende på vilken förpackning man köper. Jag tycker att det var ett dåligt beslut att ta bort möjligheten att ha med flera rader på samma leverantör i leverantörspriserna på inköpsfliken i artikelregistret. Finns det någon fördel med att ta bort det? Hur är det tänkt att man ska göra istället? Själva är vi oberoende av vilken förpackning vi fått, när vi säljer varan eftersom den ingår i en paketartikel. Vi vill inte lägga upp en artikel för varje förpackning på varje artikel. Det skulle bli allt för många varianter att hålla reda på. Jag har för mig att detta har varit uppe förut men jag kan inte hitta den tråden för att se vad lösningen blev då.
... Visa mer
2022-02-03
15:33
1Gilla
Går det att skapa och spara olika textrader som man kan plocka upp när de behövs? Alltså återkommande meddelanden som man inte vill behöva skriva in varje gång och på varje lönebesked som ska ha det? Lik de radtexter som man kan ha i VISMA Administration?
Om det inte finns idag; är det något ni kan tänkas införa?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2022-01-20
14:30
Vi har kalenderår som semesterår. Jag har gjort januarilönen med decembers avvikelser, låst och skickat lönebeskeden via Min Lön. Har inte gjort utbetalning eller semesterårsavslut ännu.
Nu visar det sig att jag registrerat med en semesterdag för mycket på en anställd. Hur kan jag korrigera det så att det även blir rätt i semesterårsavslutet? Kan jag låsa upp lönekörningen utan att de andra lönebeskeden ändras och korrigera det lönebeskedet och sedan endast skicka om det lönebeskedet till Visma Lön? Eller behöver jag göra en ny lönekörning med rättelsen.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2022-01-19
10:34
1Gilla
Ja, det gick att göra så som du skriver men först efter att jag ändrat från Min Lön till Papper. När Min Lön var markerad som lönebesked gick det inte att spara eller komma vidare och det valet fanns som default, jag valde det inte själv.
... Visa mer
2022-01-19
10:20
1Gilla
Det är konstig. Jag letar och letar efter något om det jag undrar över men hittar aldrig det jag söker förrän efter att jag publicerat ett inlägg. Nu hittade jag att jag måste ändra utskick från "Min Lön" till "Papper" för att kunna spara den anställde. Varför det är så hittade jag däremot inte men nu kan jag i alla fall gå vidare utan att förlora det jag redan skrivit in.
... Visa mer
2022-01-19
10:11
Jag har påbörjat en nyuppläggning av anställd som jag inte har alla uppgifter om men det går inte att spara eftersom det saknas en del väsentliga data. Måste jag verkligen släppa allt som jag lagt in på honom nu för att kunna komma vidare?
... Visa mer
2021-12-30
09:39
1Gilla
Bra! Tack för svar. Då behöver jag inte stånga pannan blodig med att försöka para ihop äpplen med päron 🙂 Gott Nytt År! /Annika
... Visa mer
2021-12-29
12:53
Hej Jenny Sjöström Sannéus. Jag har just lagt in XML och skickat testfiler till Handelsbanken och det gick bra men får det inte att fungera med återrapporteringen av CAMT.054 debet. Har funderat på om man måste ha skickat betalningsfilen i XML för att kunna återrapportera i CAMT. Är det så? Kan jag inte återrapportera i CAMT.054 om jag har skickat betalfilen i LB-format? Mvh Annika
... Visa mer
2021-09-15
15:00
Detta hade jag problem med för så länge sedan att jag glömt hur jag fick ordning på det. Men jag är i alla fall säker att det har att göra med att alla måste ha ett arbetsschema. Om de ligger med "ej schemalagd arbetstid" så blir det fel. Hoppas att någon annan kan ge dig ett mera utförligt tips om hur du ska komma tillrätta med det.
... Visa mer
2021-04-08
14:34
Hej.
Finns det något utskrift som visar artikelstatistik på inköp?
Jag vill alltså veta vilka artiklar, med kvantitet och inköpsvärde, som jag köpt från en leverantör under en viss period. Gärna med info. om f.g. år också.
Hittade en utskrift som heter Leverantörspriser med urval: Senaste fakturadatum, Årets inköp och Föreg års inköp men lyckades inte att få med det i utskriften. Går det?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
... Visa mer
2020-11-27
10:15
Vi har löst det det så att ägaren tar ut sin huvudsakliga lön i ett annat bolag och har tjänstebilen i ett företag som han tar ut mycket lite lön ur. Förmånen betalas med nettoavdrag och det som inte lönen täcker betalar han in till företaget varje månad med en stående överföring. Optimalt eller inte - vet ej men det funkar.
... Visa mer
2020-03-05
12:55
Hej
En kund har betalat ett för högt belopp på en faktura och nu vill jag lägga den överskjutande summan på ett annat fakturanummer men jag kan inte ändra på den betalda summan på fakturan i återrapporteringen .
Hur gör jag då för att få det rätt?
Är rätt väg att ta bort fakturanumret i återrapporteringen och ta bort betalningsraden och sedan manuellt direktbetala båda fakturorna?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
... Visa mer
2020-02-11
10:55
Hej och tack för svar. Den tråden har jag sett tidigare när jag sökte svar och den är jättebra och kommer säkert att hjälpa mig när det kommit så långt att jag har alla fakturor och underlag på plats. Mitt problem i fallet ovan ligger i steget innan dess. Det kommer ju inte automatiskt ett beskattningsunderlag i det här fallet, utan jag förväntas göra en anmälan till Tullverket först, om jag förstått det rätt. Vad jag inte förstår är hur och med vad det ska göras i så fall.
... Visa mer
2020-02-07
13:22
Jag begriper nog inte terminologin när det gäller import av varor. Vad förväntas av mig? Har en faktura från Schweiz på varor som ingår i en produkt som vi säljer. På fakturan finns priset på varan + frakt och en text som följer: "The goods are in free circulation within the economic union. Details of this shipment must be submitted to your customs authorities using the appropriate forms under "Intrastat" procedure. This is an intracommunity supply. Intrastat and report to your tax office to be arranged by you." Vad förväntas jag göra och hur gör jag det? Blir inte klok på det när jag söker på Tullverket och Skatteverket. Eller på Google för den delen. Man ska inte bokföra moms på leverantörsfakturan eller redovisa till SKV, utan vänta på beskattningsunderlag från Tullverket först men det får jag tydligen inget om jag inte anmäler importen till Tullverket först av altt. Men hur gör jag det? Begriper helt enkelt inte. Kan någon förklara så att jag begriper?
... Visa mer
2020-01-23
13:24
1Gilla
Hej Tack för svar. Det var ju inte det att jag aldrig kan hitta dit utan att det tar lång tid innan jag kommer ihåg var det är. Nu lyckades jag i alla fall lägga in utskriften på snabbåtkomsten så nästa gång går det bättre 🙂 Mvh Annika
... Visa mer
2020-01-15
12:14
Är det fler än jag som har lite svårt att hitta var Periodisk sammanställning finns? Det känns inte självklart var man ska leta, tycker jag. Till råga på allt så är det ännu svårare att hitta sökvägen till att skicka filen på Skatteverkets hemsida. När det gäller momsrapport och AG-deklaration är det ju inga problem men detta har jag alltid svårt att hitta. Någon som har tips om ifall det går att lägga upp genvägar eller liknande? /Annika
... Visa mer
2019-08-23
08:49
Hej Annelie Jag har glömt att svara på detta. Grejen är att vi i det här fallet lägger in fettet i strukturen på andra artiklar och då är det ett visst antal gram som läggs in för varje paketartikel, inte en viss storlek. Vi kan inte hålla på och byta artikel i i alla strukturerna varje gång vi köper in en annan storlek.
... Visa mer
2019-05-16
08:36
Vi använder den bara som "server" för Visma Adm och Visma Lön och Lön använder vi ju inte hela tiden. Den står i en skrubb. Och vi har en spegeldisk till den + säkerhetskopiering till annan byggnad.
... Visa mer
2019-05-16
08:03
En liten fundering kring detta: I systemkraven på Vismas hemsida står det att minimikrav vid fleranvändarmiljö är Windows Server 2008 R2. Det uppmuntrar ju inte till att uppdatera till SQL-versionen om man bara har en vanlig dator. Ett litet förtydligande där hade kanske varit på sin plats?
... Visa mer
2019-05-14
11:27
Hej För vår del handlar det oftast om att leverantören har olika artikelnummer för olika förpackningar. T.ex. om vi ska köpa in fett som vi ska ha i vår produkt. Vi har fettet upplagt per kg i artikelregistret men leverantören har ett artikelnr för 400-grams patroner och ett annat för 1-kgsburkar osv. Priset/kg varierar då beroende på vilken förpackning vi köper in. Ibland kan det bli hanteringsmässigt bättre för oss att köpa in 5 st patroner istället för 2 st 1-kgs burkar, även om priset per kg blir högre i det fallet. Det känns inte bra att denna möjligheten är borttagen i den nya versionen. Mvh Annika
... Visa mer
2019-05-10
14:19
Tack Davor P. Det var det jag ville veta. Trevlig helg! /Annika
... Visa mer
2019-05-10
14:15
Och ni har fleranvändarlicens som arbetar från andra arbetsstationer?
... Visa mer
2019-05-10
14:01
1Gilla
Vi har idag Administration 2000 ver 2017.0 fleranvändarlicens installerad på en vanlig pc med Windows 10 som används som "server".
Om vi ska uppdatera till Administration 2000 2018.xx,
måste
vi då införskaffa en riktig server med allt vad det innebär, för att det ska fungera eller kan vi fortsätta på samma sätt?
... Visa mer
2019-05-10
13:08
Konstigt. Men jag har ver 2017.0. Kan det vara så att Visma har tagit bort den möjligheten i det nya utförandet? Vad säger Visma?
... Visa mer
2019-05-10
12:26
1Gilla
Javisst, det är väl en bra löneart. Då läggs 1850:- till på månadslönen vid skatteberäkningen och kanske kommer han då över någon brytpunkt som gör att skatten blir mycket högre. Ett sätt att komma runt det är att dra 1850:- på nettolönen så att ingen förmån uppstår. Ni får räkna på vilket som är bäst.
... Visa mer
2019-05-10
12:07
Om det är Visma Administration 2000 du har kan du lägga in samma leverantör på flera rader vid "Leverantörspriser" under inköpsfliken. För att skilja dem åt kan du skriva in text i leverantörens artikelnr. Var noga med att rätt rad i leverantörspriser är markerad ifall du sedan lägger in stafflingar.
... Visa mer
2019-01-24
17:22
1Gilla
Jag har tagit upp detta genom åren med två olika revisorer från två av varandra oberoende byråer (en stor internationell och en mindre lokal). Båda säger samma sak: Marknadsränta gäller, d.v.s. samma nivå som man skulle få från banken utan säkerhet. (Som om det skulle finnas några sådana lån från banken.) Vi låg länge på statslåneräntan 30/11 +3%-enheter men 2015 efter att räntorna sjönk drastiskt, statslåneräntan hängde inte med ner lika snabbt, gick vi ner till ... +1,5%-enhet och där ligger vi nu. Ingen av revisorerna har ansett att det varit för högt. Varken före eller efter sänkningen. Snarare att det var lite onödigt att sänka så mycket. Man får nog känna lite själv vad som kan vara rimligt. Det verkar som sagt inte finnas någon fix mall som man kan gå efter.
... Visa mer
2019-01-18
08:40
1Gilla
Asch då! Det var en missräkning. Hoppas då att jag fortsättningsvis istället kan spara dem som pdf-filer.
... Visa mer
2019-01-17
08:51
1Gilla
Försöker att hitta en godkänd inventeringsjournal i programmet. Finns inte bland "Gamla journaler". Måste man plocka fram papperskopian? Någon som vet?
Innehållet i denna tråd är verifierierat av Visma Spcs 22-10-27
... Visa mer
2019-01-16
15:03
2 Gillar
Ja, det låter väl alldeles utmärkt tycker jag. Fast du menar nog ruta 065 på det sista. Själv skriver jag bara försäkring i ruta 065 eftersom vi ha flera olika försäkringar med förmån.
... Visa mer
2018-12-07
14:37
Vår revisor skulle slå ned på det direkt. Vi skulle bara göra avdrag för december månad 2018.
... Visa mer
2018-12-04
13:47
Hej Annelie Nej det är absolut inget alternativ för mitt inköp. Jag måste uttrycka mig väldigt otydligt. Jag talar inte om offerter som jag skriver (försäljning), utan om en offert med ett nummer som jag fått från min leverantör vilket den leverantören kräver att jag ska ha med i min eventuella beställning (inköp) för att få de villkor som jag blivit lovad. Den beställningen (inköpet) skapar jag i Administration och skickar till min leverantör och då vill jag ha med leverantörens offertnummer i den beställningen (inköpet).
... Visa mer
2018-11-29
09:43
Men det är ju leverantörens offertnr jag behöver ha med i beställningen. Tack ändå, för du gav mig ett tips som du nog inte visste om 😉 Om jag lägger in leverantörens offertnummer i "Lev ordernr" när jag skapar beställningen kommer det offertnumret alltså in på utskriften under "Ert referensnr". På så vis får jag med offertnumret på beställningen till leverantören och det är det jag är ute efter nu. När jag sedan får ordererkännandet får jag byta ut offertnumret till "Lev ordernr" istället. För att behålla offertnumret i beställningen sedan kan jag även lägga in det i "Kontraktsnr". Lite knöligt men det borde funka. Men det hade ju varit bättre om det funnits en egen ruta för offertnumret.
... Visa mer
2018-11-29
09:10
1Gilla
På utskriften av beställning finns en ruta Ert referensnr., där det hade passat bra att lägga in leverantörens offertnummer. Problemet är att jag hittar inte denna ruta någonstans när jag skapar beställningen i programmet. Var i beställningen ska jag lägga in leverantörens offertnr för att få med den på utskriften?
... Visa mer
2018-09-14
12:38
Måndag finns jag inte på plats men på tisdag går bra. Tack och trevlig helg. Mvh Annika
... Visa mer
2018-09-13
15:39
Ja men, jag gjorde ju det.
... Visa mer
2018-09-13
13:17
Hej Burbage Lyckades du med det? Jag gjorde det inte. Banklistan kommer fortfarande ut i löpnummerordning för mig.
... Visa mer
2018-09-13
12:40
Hej Nej, ingen fellista. I alla fall ingen som gällde detta.
... Visa mer
2018-09-11
12:17
Jo jag har tänkt på semester också men det är som sagt på korttid så det blir inte så mycket där. Men vad jag förstår av dig, har man som arbetsgivare alltså rätt att kräva återbetalning i ett sån't här fall om det skulle vara så att det blir ett underskott. Jag tror ändå att jag förebygger så mycket som möjligt för att slippa tjafs i efterhand. Nöjd så! Tack för svar. /Annika
... Visa mer
2018-09-11
12:03
Hej Mikael Tack för snabbt svar. Jag kan alltså bara be om det, inte ställa ett krav? /Annika
... Visa mer
2018-09-11
11:52
3 Gillar
Vi har en korttidsanställd som jag misstänker kommer att få en slutlön som understiger sjukavdragen. Har månadslön innevarande månad med avdrag månaden efter. Slutar sin anställning några dagar in på nästa månad och har redan ganska mycket frånvaro i denna månad. Vad gäller generellt ifall det blir minus på nettolönen? Kan jag förebygga genom att redan på denna lönen redovisa sjukdagarna hittills i september? Finns det regler man måste följa? Vi har inte kollektivavtal men vill hålla oss "inom ramarna".
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
2018-09-11
08:34
1Gilla
Jag har ver. 2017.0 och har inte det problemet när jag har sorteringsordning Alla order/Ordernr/Stigande. Har du samma sorteringsordning som du använt tidigare?
... Visa mer
2018-09-05
12:06
1Gilla
I samband med inventering har jag upptäckt att en artikel fått dubbla rader på inleverans mot följesedel. Vi har registrerat en inkommande följesedel i mars på 15 st som fått ett löpnummer och som matchats mot faktura men tittar man på transaktionsfliken i artikelregistret finns en exakt likadan rad till under denna, fast utan löpnummer och utan någon matchande faktura. Hur gör jag för att få bort den? Den finns inte i inkommande följesedlar och kommer inte med i listan "Skuld inkommande följesedlar". Jag har alltså 15 st för många i saldot. Det känns inte rätt att bara göra en manuell utleverans. Jag har omsorterat/packat/rekonstruerat register. Kanske ska nämna att jag fortfarande har ver. 2017.0 också....
... Visa mer
2018-08-09
08:14
Detta hade jag uppe med supporten för många år sedan. Då gällde det att skilja lön/sem/arb.givaravgift/sjuklön o.dy. för företagsledare från övriga tjänstemän. Det hade varit tacksamt om vi kunde lägga in konton på individnivå för sådant.
... Visa mer
2018-01-25
13:13
1Gilla
Jo, men postlåsning gäller ju just den posten som man arbetar med. Det är det ju inte frågan om i detta fallet. Ingen annan är inne på samma order.
... Visa mer
2018-01-24
10:13
Dum fråga kanske, men har du startat om datorn efteråt? Jag brukar glömma det men det hjälper faktiskt skrämmande ofta vid många problem.
... Visa mer
2018-01-24
10:02
1Gilla
En användare ska bocka i att en order är levererad. Då kommer följande felmeddelande upp:
"Ordern kan inte levereras
Orsak:
Postlåsning orsakade att raderna inte kunde få rätt lagerbokföringsdatum. Kontrollera att ingen annan är inne på samma order och försök igen."
Detta trots att ingen annan är inne på samma order. Däremot är någon inne på en helt annan order, på en helt annan kund och den personen måste gå ur sin order, ställa sig i listläge och vänta på att den andra användaren bockar i att hans order är levererad.
Det kan väl inte vara meningen att det ska vara så?
... Visa mer
2018-01-17
09:26
1Gilla
När du har gjort momsrapporten har du alltså en momsskuld som ligger på konto 2650 (i kredit) på 200000? Då gör vi så här: Momsdeklarationen bokförs Debet 2650, 200000 / Kredit 1630 (skattekontot), 200000 Betalningen Debet 1630, 200000 / Kredit 1930 (bankkontot), 200000
... Visa mer
2018-01-17
08:58
Var uppstår diffen? Är det på 2650? Du kanske har en ny momsskuld uppbokad som inte är betald/deklarerad ännu? Har du momsfordran ligger den på 1650. Då blir deklarationen D1630 / K1650 Och om du får pengarna utbetalt från skattekontot: D1930 / K1630
... Visa mer
2018-01-12
15:08
1Gilla
Jag håller inte själv på med avtalsmallar men kan du inte kopiera den aktuella avtalsmallen och bara döpa om den med något tillägg i namnet?
... Visa mer
2018-01-08
15:05
1Gilla
Så här gör vi: Momsskuld K 2650 Betalningen till skattekontot: D 1630 / K 1930 Momsdeklarationen: D 2650/ K 1630
... Visa mer
2018-01-04
15:15
Jaaa, tack Lotta! Nu funkar det igen.
... Visa mer
2018-01-04
14:30
Hej Lotta Tack för tipset, ska se om jag hittar hur jag gör en sådan reparation. Antar att det inte hjälper med plåster 😉
... Visa mer
2018-01-04
14:22
4 Gillar
Nytt fräscht år och jag började med att uppdatera Lön 600 till 2018.01 på serverdatorn.
Nu fungerar det inte att göra utskrifter till epost (Outlook 2010), varken i Lön 600 eller Administration 2000 (Ver 2017.0).
Får felmeddelande "Åtgärden stöds inte".
Någon som vet hur jag löser detta?
Säg bara inte att jag kan spara som pdf och skicka sedan för det är alldeles för omständligt.
Mvh/Annika
... Visa mer
2017-10-31
12:52
1Gilla
TACK! Den har jag inte sett förut. Nu kommer jag åt den igen.
... Visa mer
2017-10-31
12:29
1Gilla
Har ett litet udda problem; ett fönster har "åkt" upp under flikarna och jag kommer inte åt den övre listen med pekaren så att jag kan dra ner fönstret. Hur kan jag flytta fönstret när fönsterlisten är dold?
... Visa mer
2017-06-16
11:22
Ja, det är ju så nu att jag klarar att göra antingen det ena eller det andra urvalet, inte båda på samma lista. Som du säger får jag tänka efter noga hur jag vill ha det och se om det är värt att köpa tjänsten. Tack för engagemanget. 🙂
... Visa mer
2017-06-16
11:08
Ok, tack för tipset. Jag har som sagt själva listan som jag vill ha men problem med att begränsa urvalet jag vill ha från den.
... Visa mer
2017-06-16
11:05
Ja, men det är inte själva listan som är problemet. Den har jag. Det är hur jag ska göra det urvalet jag vill ha.
... Visa mer
2017-06-16
11:04
OK, tack för tipset.
... Visa mer
2017-06-15
13:31
Jo, det är klart att det går att justera i Excel men det tar ju lite tid och vi ska skicka denna lista till en kund varje vecka och det finns många artiklar med bara 0 som ska sorteras bort. Det hade ju varit klart enklast om jag kan spara ut det till en PFD direkt och skicka. Idag får kunden bara de artiklar som är >0 i lager.
... Visa mer
2017-06-15
12:56
1Gilla
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att få ut det jag vill från en lagerlista. Den består av Artikelnr./Benämning/ I lager/Reserverat antal/Disponibelt.
Jag skulle vilja få ut, från en och samma lista, dels alla >0 i lager och det är ju inga problem men jag skulle också vilja ha med alla <1 i lager som har >0 reserverat.
Går det att få ut det?
... Visa mer
2017-02-23
12:40
2 Gillar
Gå in på en paketartikel i artikelregistret. Gå till flik 4. Struktur. Markera översta raden i strukturen. Klicka "Infoga rad". Klicka "Text/Artikel" så att du får en textrad. Skriv in det du vill att det ska stå; t.ex. Bestående av: Se till att alla rader som du vill ha med på följesedeln är ibockade. När du tar upp artkeln på en order och skriver ut följesedel kommer raden med "Bestående av:" att ligga direkt under paketartikelnumret följt av underartiklarna på raderna under. Tänkte bifoga en utskrift av en följesedel men det går inte med PDF i detta forum och jag är ingen hejare på klipp-och-klistra.
... Visa mer
2017-02-23
10:05
1Gilla
Hej Peter Jag antar att du vill ha med pilarna för att kunden/lagret ska förstå att det är de ingående detaljerna som utgör huvudpaketet. En lösning kan vara att överst i strukturen lägga en textrad "bestående av:" Det kan hjälpa så länge i alla fall.
... Visa mer
2017-01-11
12:31
Ja tack, när jag använde mig av skriva ut istället för exportera gick det mycket bättre. Har lite svårt att förlika mig med att jag kan skriva ut till så mycket annat än just skrivare. 🙂
... Visa mer
2016-12-15
16:28
1Gilla
När jag exporterar en prislista och sedan öppnar prisfilen i Excel klarar jag inte att få kolumnerna rätt. Vi har en del långa artikelnummer, så man får sätta kolumnen precis mellan sista tecknet i artikelnr. och första tecknet i benämningen. Problemet blir då att stafflade priser över 999:- blir delade så att ettan i 1000 hamnar i kolumnen för antal i stafflingen. Sätter jag istället kolumnen så att stafflingen blir rätt, blir det fel i artikelnr/benämning.
Hur fixar jag det här så att det blir rätt?
... Visa mer
2016-05-12
14:17
1Gilla
Haha... nej skulle jag ta gift varje gång jag diskuterar avdragsrätt skulle jag inte bli gammal. Jag tror inte heller att risken är så stor att bli granskad. Särskilt inte om det håller sig inom kvartalet som hyran ligger på.
... Visa mer
2016-05-12
13:43
Hej Tina Tack för länken. Jag hittade detta på sidan 10 under "hyra betald i efterhand": "Hyresgästen har rätt till avdrag för den ingående momsen i momsdeklarationen för den redovisningsperiod då hyresperioden slutar, om han tillämpar faktureringsmetoden och har fått ett godtagbart underlag för sin deklaration." I detta fallet blir det väl betalning i efterhand? Om det däremot gäller hyra i förskott ska momsen dras av när förskottet betalas. Så fattade jag det i alla fall men jag kanske har missuppfattat något i detta. Det är ju inte helt okomplicerat om man säger så... Mvh Annika
... Visa mer
2016-05-12
13:11
Om man bokför enligt fakturametoden och man får en ny avi för hyran jan-april daterad i mars, kan man dra av momsen för jan-mars i mars men momsen för april först i april. Bokför man däremot enligt kontantmetoden är det betalmånaden som gäller.
... Visa mer
2015-11-12
13:58
1Gilla
Det är ju strålande! Funkar perfekt. Tack så mycket för hjälpen. Och det hjälpte att starta om. (Borde tänkt på det själv...) 🙂 Med vänlig hälsning Annika
... Visa mer
2015-11-12
09:38
Perfekt. Tack för hjälpen. Det fungerade som jag ville :-). Ett bekymmer bara: Hur uppdaterar jag listan "Inlästa /skapade"? Där har blivit en himla oordning nu. Namnen i listan stämmer inte överens med vilken rapport som öppnas. Gamla raderade namn ligger kvar och de nya syns inte men kan gömma sig under annat namn i listan. Ett litet önskemål till. I denna Artikelstatistik finns ett default att man ska välja artikelgrupp. Jag skulle vilja att default ligger på alla artikelgrupper. Hur ändrar jag det?
... Visa mer
2015-11-11
15:33
1Gilla
Någon har ändrat detta till en idé. Jag ser det fortfarande som ett problem att jag inte kan få ut artikelstatistik på artiklar som ingår i paket.
... Visa mer
2015-11-10
12:28
3 Gillar
Rapporten Artikelstatistik (med periodurval) tycker jag är en mycket användbar rapport, eftersom jag själv kan välja vilket tidsintervall jag vill ha ut. Problemet är att jag lyckas inte få ut rapporten för artiklar som ingår i paketartikel. Varför får jag inte det? Går det att fixa?
... Visa mer
2015-09-30
08:48
Hej Tina H och Jenny Nu är det löst för mig i alla fall. Supporten var envis, så jag gjorde som de sade till slut, trots att jag fortfarande tycker att det är konstigt att flera år gamla ändringar kan påverka en lista som gäller för senaste året. Jag gick igenom personalhistoriken på alla som såg felaktiga ut i listan och alla som var dubbla och alla som inte var med och bokade ur dem i justeringen. Det tog sin rundliga tid men sedan blev det rätt! Jag hoppas nu att det kommer att bli det även hädanefter. Vad man måste tänka på nu, om jag förstått saken rätt, är att det kan bli fel på arbetsgivarintyg på dessa personer, om man inte ändrar tillbaka igen. Jag vet inte om det är något annat som också kan bli missvisande efter att ha gjort denna justeringen. Lycka till! /Annika
... Visa mer
2015-09-29
13:48
Jaha, det får bli till att vända sig till supporten då för jag hittar inget konstigt i personalhistoriken när jag gör stickprov,varken på de som saknas helt i listan eller på de som kommer med två gånger med varningstexten.
... Visa mer
2015-09-24
14:25
Hej, det är jag igen. Kan det vara så att om man någon gång haft ett datum ifyllt på "Anställd t o m datum" eller bytt anställningsform, så finns inte den personen mer? Jag brukar göra det på provanställda för att ha ett datum när provanställningen går ut och sedan tar jag bort det när det övergår i tillsvidare. Ligger det kvar och skvalpar någonstans då? Jag hittade en anställd som först var anställd 50% prov. Sedan 100% och senare tillsvidare. Det blev detta bokföringsåret (09-08) en månad 50% och 11 mån 100%. I listan räknas bara tiden som han var provanställd, t.o.m. 2014-12-15 resten är inte med. Hans summa blev 0,25. Jag har även hittat flera andra som bara har räknats med under provanställningen och inte resten av året. Detta kan dock inte vara hela sanningen ser jag nu för det finns andra i listan som varit provanställda och är med för hela året. Är det så mycket fel i rapporten eller är det handhavandefel från min sida? Hur löser jag detta? Går det att göra så att jag kan lita på listan?
... Visa mer
2015-09-24
08:41
2 Gillar
Hej
När jag skriver ut listan Medelantal Anställda saknas ett antal personer i listan. Har försökt att hitta någon gemensam nämnare för dessa men lyckas inte. Alla har schemalagd arbetstid och sysselsättningsgrad. Några av dem hade ej schemalagd arbetstid när de anställdes för flera år sedan men fått ett eller flera inlagda schema genom åren. Andra har haft samma schema hela tiden.
Dessutom får jag upp några i listan två gånger med varningstext "Kontrollera anställd datum och anställd t o m datum" och det blir jag inte heller klok på varför det blir så. Det finns inget konstigt att kontrollera. Räknas de två gånger som anställda i summeringen?
Det finns anställda i listan utan schemalagd arbetstid och de redovisas mycket riktigt som summa 0 men hur är det med dem som inte är med i listan men som arbetat heltid med schema sedan 2010?
Det känns som om jag likt förbaskat måste sätta mig och räkna ut allt manuellt.
Någon annan med samma problem?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2015-06-04
14:30
1Gilla
Vi har från början tillämpat bruttosemesterdagar även för intermittent deltid utan att det varit några problem men nu har företaget vuxit med krav från många anställda att få olika fasta scheman och då blir det lite knepigt att få ihop semesterdagarna när man inte kan räkna dagar med decimaler.
Tidigare räknade vi en snittarbetstid varje vecka utan problem men nu kan någon ha ett schema på 5 tim två dgr/vecka och tar han då semester en av de dagarna blir det 2,5 semesterdagar och det går ju inte. Eller gör det det?
Kan man på ett smidigt sätt gå över från brutto- till nettosemesterdagar och hur förklarar man det för de anställda på ett begripligt sätt?
Vi har inte kollektivavtal men använder Detaljhandelns kollektivavtal i programmet.
... Visa mer
2015-06-02
13:27
Det är väl så också att en timanställd kan få helgersättning för röda dagar som infaller på dagar som skulle varit arbetsdagar.
... Visa mer
2014-09-26
08:21
Tack Kenneth. Ibland är det bara för enkelt... 🙂
... Visa mer
2014-09-25
15:09
1Gilla
Jag skulle vilja ha möjlighet att lägga in egna noteringar som inte är relaterade till någon anställd, utan bara för att själv hålla reda på diverse lönerelaterade småsaker som jag vill bli påmind om. Går det att ordna?
... Visa mer
2014-06-18
10:27
En fundering: Du ska väl registrera hela fakturabeloppet på samtliga fakturor, även på kreditfakturan, oavsett vilken betalning han dragit krediten från? Hur avslutar du annars kreditfakturan?
... Visa mer
2014-04-23
08:58
Hej igen Hoppsan, jag hoppade visst över ett steg där. Man får ju själv lägga in frakten i kalkylpriset men man kan hitta den i transaktioner under spårning i artikeln om man registrerat leverantörsfakturan som i tidigare fråga. Hur räknas det alltså ut?
... Visa mer
2014-04-23
08:42
1Gilla
När man lägger in frakten i mallvärdet, när man registrerar leverantörsfakturor med inlevererade artiklar, kommer det ju upp på fraktraden i artikelregistrets kalkylpris per enhet. Det tycker jag är jättebra men jag blir inte klok på hur det räknas ut. Har provat olika uträkningar men kommer aldrig fram till samma resultat som programmet. Hur gör man?
... Visa mer
2013-08-08
07:15
2 Gillar
Anställd haft semester hela juli och får 23 dagars semesteravdrag. Avdragsbeloppet överstiger månadslönens belopp. Så ska det ju inte vara? Hur justerar jag det? Detaljhandeln. /Annika
... Visa mer