Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik J
MEDLEM

Modellkod saknas

Hej

Hur gör man när en modellkod saknas på Skatteverket vid beräkning av bilförmån?

Känner att jag omöjligt kan vara den första i Sverige som kommit fram till detta problem.

Bilen i fråga är en lätt lastbil av märke RAM 1500 och det finns verkligen ingen kod hos Skatteverket

 

Tacksam för hjälp

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Fredrik J

Välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Jag hittade en sida hos Skatteverket - Listor över nybilspriser. Här skriver de: 

"Saknas den bilmodell som du söker i listan så kan du få uppgift om marknadspris genom att kontakta återförsäljare eller generalagent för respektive bilmärke."

Min rekommendation är att du börjar med  att kontakta Skatteverket och fråga hur de rekommenderar dig att gå vidare. Återkoppla gärna i tråden så vi vet att det har löst sig för dig. 

 

//Tinna

Fredrik J
MEDLEM

Den listan har jag använt och modellen finns inte där heller, men det går ju att räkna fram ett värde manuellt under valet "Saknas din bilmodell" på Skatteverket. Problemet blir ju när man har ett värde och sedan skall lägga in på personalkortet i VIsma. Där har Ni ju från 2022 gjort en tvingande funktion där man måste ha modellbeteckning för att komma vidare

Hej Fredrik!

 

Fältet modellkod är ett tvingande fält när du ska hämta uppgifterna/värdet på bilförmånen via integrationen mot Skatteverket från Visma Lön. Eftersom att din bilkod inte finns där så ska du alltså inte plocka upp den via den funktionen.

 

Om du inte enbart vill lägga in värdet via löneart 2101 direkt på flik 3 och standardlönebesked så kan du göra följande:

 

Räkna ut värdet på ett år genom att ta värdet du har fått per månad från Skatteverket, multiplicerar det med 12 månader och fyller därefter i det manuellt.

Något som är viktigt att ha i åtanke är att du inte kommer kunna uppdatera eller hämta värdet automatiskt eftersom det inte finns någon modellkod.

 

Observera även att det står manuellt inmatat vid värdet för förmånsbilen.

 

Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.

Trevlig helg!

/Tinne