Jag har en anställd som har varit sjuk med olika sysselsättningsgrad mer än 180 dagar, den anställde har lagt in semester 30 dagar under sommaren och nu blir det utbetald 0,8% av hennes månadslön i semesterersättning? Är det riktigt? Och går jag in på hennes kort så står det och beräknad sysselsättningsgrad 100% det kan väl inte vara riktigt?
Hej,
Har en person som är sjukskriven 75%, sedan länge och frånvaron är ej semesterlönegrundande.
Personen har fått 30 dagars semester per den 1 Januari, sammanfallande sem.år.
Hur ska jag tänka framöver? Helt ny på det här med sammanfallande semester och Visma lön, vill absolut inte göra fel. Har läst om att man skriver ner syss.graden men när sker det i så fall?
Personen fick en skuld förra semesteråret och det vill jag inte ska hända igen. Det var en annan person som hade hand om lönerna vid det tillfället bör tilläggas. Har han rätt till 30 men till ett lägre värde eller blir dagarna nedräknade? Får en total tankevurpa när jag försöker luska i hur det skall fungera.
Mvh
Bettina
Hej Bettina,
Vi håller på att titta på ditt ärende och kommer uppdatera tråden när vi har mer information till dig. Du är inte bortglömd.
/Tinna
Hej Bettina,
Förstår att du får en tankevurpa gällande detta, semesterhantering och beräkning av semester är komplicerat och ett känsligt ämne för både arbetsgivare och anställd.
I ert fall får den anställde 30 dagars semester per den 1:a januari då ni har att intjänandeår och uttagsår som är samma.
Därför vet jag också att ni har antingen semestervillkor 20 eller 21 hos oss vilket motsvarar sammalöneregeln i semesterlagen.
Programmet vet inte vid semesterårsavslutet att den anställde kommer att ha en fortsatt sjukfrånvaro som dessutom är ej semestergrundande därför får hen 30 dagars semester.
Om den anställde har ett heltidsschema/anställning i bakgrunden men har en sjukskrivning på 75% som dessutom ligger över alla dar i veckan då är personen på plats måndag - fredag och programmet kan ej räkna ned antalet semesterdagar som personen i fråga får.
Därav får man meddelandet att man bör kontrollera/beräkna den anställdes genomsnittliga sysselsättningsgrad så att denna istället påverkar beloppet som betalas ut.
Hur man gör det kan ni läsa om i den skrivna hjälpen avseende beräkning för semestervillkor 20.
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/berakning-semestervillkor-2...
Som svar på din sista fråga så har den anställde rätt till 30 dagar om hen arbetar några timmar varje dag som är företagets ordinarie arbetsdag och inte har sin frånvaro endast på någon enstaka arbetsdag.
Däremot ska ni justera SSG för att värdet ska justeras så att ersättningen per dag blir mer korrekt.
Behöver du mer hjälp ta gärna kontakt med nån kollega på supporten så kan de hjälpa dig ytterligare.
Ha en fin dag! Cecilia & Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.