När jag registrerat tid i Visma Tid så står det
Intäkter 715:-
Kostnader 220:-
Resultat 495:-
Vad är detta för kostna som Visma tid lägger till? Har inte lagt in några kostnader utan enbart registrerat arbetad tid.
Hej @Kronqvist!
Jag funderar på vilken av Visma Tid-produkterna som du har? Vi har två olika varianter - en äldre variant, Visma Tid, som ligger som ett lokalt program på din dator. Sedan har vi också Visma Tid Smart/Pro, som ligger i molnet. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så behöver vi veta vilken av produkterna som du har.
Återkoppla med info så kikar vi på det!
/Tinne
Jag har Visma Tid smart. Dock bara provversionen för tillfället men för att kunna göra en ordentlig utvärdering av programmet innan jag bestämmer mig vill jag ju veta vad allting innebär och hur det fungerar.
Tack för din återkoppling! Visst är det toppen att kunna testa och prova sig fram innan man ska köpa en produkt 🙂
Att programmet lägger in kostnad när du registrerar arbetad tid beror på att det ligger en schablonkostnad, antingen inne på användaren som registrerar tid eller på den specifika tidsartikeln (dvs den arbetade tiden som du registrerar).
Nedan skriver jag ner en förklaring av de olika schablonkostnaderna och var du hittar inställningarna som du kan stämma av:
1. Schablonkostnad per timme på användarnivå hittar du under Inställningar - Generellt - Licenser & användare. Den funktionen finns för att få uppföljning på kostnaden för arbetstiden på det projekt där en specifik användare registrerar tid:
2. Schablonkostnad för en specifik tidsartikel hittar du under Inställningar - Artiklar & priser - Artiklar.
Om det inte finns någon schablonkostnad inlagd på användaren som rapporterar denna tidsartikel kan du istället ange en generell kalkylkostnad inne på en enskild tidsartikel. Beloppet per rapporterad timme kommer då tas med som kostnader på fliken Ekonomi på ett projekt.
Nedan ser du hur det ser ut i programmet:
Kika på inställningarna som du har gjort på respektive ställe ovan och se vad som ligger inlagt.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering!
/Tinna
Om jag väljer att inte lägga in någon schablonkostnad eller kalkylkostnad, kommer det inte med någon kostnad då?
För om jag exempelvis milersättning på 25:- vad lägger jag då in som kalkylkostnad? O eftersom milersättningen inte är momsbelagd (skattefri) så blir det ju konstigt om jag skriver in milersättningen ex moms...
Hej @Kronqvist
Nej, om du väljer att inte ange någon schablonkostnad eller kalkylkostnad kommer inga kostnader med på projektet.
När du registrerar en "Resa" i tidsregistreringen används systemartikeln "Bilresa" och där kan du ange en kalkylkostnad per kilometer. Standardvärdet är 2,5 kronor per kilometer, vilket i de flesta fall är det som används. Det blir inte fel vad gäller moms eftersom det endast är en beräknad kostnad för projektet.
Har du några följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
//Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.