2025-02-28
08:51
Nu är jag aningen förvirrad av alla olika besked som ges. Hur bokför jag i min enskilda firma när jag tar ut pengar för milersättningen? Jag tar 25:- per mil enligt skatteverket regler och tidigare har jag bokfört det som eget uttag (min revisor har aldrig påpekat nått) men nu ser jag att många bokför det på ett 58** konto. Så vad är egentligen riktigt? Är det fel att bokföra det som eget uttag?
... Visa mer
2024-06-19
07:02
Är väl inget problem. Tycker bara det är konstigt att jag hamnar på minus när jag har plus på kontot.
... Visa mer
2024-06-19
05:14
Fast nu handlade det inte om att jag skulle ta ut pengarna utan att nyttja dem. Göra inköp till firman. Handlar jag för mer än vad jag har I resultatet så kommer jag ju ligga på minusresultat även om jag faktiskt har pengar på kontot.
... Visa mer
2024-06-18
20:51
Om man har låt säga 20 000:- på företagskontot, men resultatet hittills i år är typ 8000:- Man kan ju nyttja alla 20 000:- om man vill men kommer ha ett minusresultat. Så egentligen har man pengar på kontot som man inte kan nyttja utan att hamna på ett minus. Vad är det då för mening med att ha pengar om man ändå inte kan nyttja dem. En stor del av beloppet är ingående balans från föregående år. Skatten och momsen är betald, innebär det att jag i princip kan använda pengarna från föregående år utan problem? Jag kommer ju trots detta hamna på ett minusresultat. Eller bokför man det på ett sätt som inte påverkar resultatet? Hoppas ni förstår vad jag menar.
... Visa mer
2023-11-15
13:06
Jag tänker hyra ut en del av mina maskiner när jag inte nyttjar dessa. Tänkte då göra detta via Hygglo, men hur bokför jag en uthyrning via hygglo på rätt sätt.
... Visa mer
2023-10-06
16:02
Fast jag förstår inte vad Visma baserar kostnaden på. Det framkommer inte. Hur kommer den fram till att det är den kostnaden och vad baserar man siffrorna på?
... Visa mer
2023-10-06
15:31
Jag förstår inte riktigt kolumnen "Kostnader för transportmedel) konto 5600 när jag kollar verifikationerna och i min resultatrapport. I min resultatrapport står det att 669,51:- på kostnader för transportmedel. Vart kommer dessa siffror ifrån, för jag har fakturerat för mer än så när det kommer till milersättning. Har fakturerat för nästan det dubbla. Så hur får programmet det till 669,51:- ?? Har allting bokförts fel? Eller är det något jag inte riktigt begriper? Någon som kan ge mig en pedagogisk förklaring.
... Visa mer
2023-09-30
21:12
Har kollat runt lite på nätet och även forumet men vill dubbelkolla så allt blir rätt. Om jag hyr ett släp hur bokförs det? 50 konto har jag förstått men vad gäller med momsen? Ska den bokföras i sin helhet eller är det enbart halva momsen som är avdragsgill o bokförs på ett sätt och och resterande på ett annat?
... Visa mer
2023-09-13
19:47
fakturan till kunden innehåller även kostnad för arbete och körersättning. Så hur bokför jag det? Gör jag det i efterhand när fakturan är betald? Eftersom det finns mer än enbart materialet som ska faktureras.
... Visa mer
2023-09-13
11:15
Har köpt in material som ska faktureras kund. Hur bokför jag det? Blir följande rätt? 1930 Debet 4400 Kredit Hur bokför jag momsen?
... Visa mer
2023-09-07
22:29
1Gilla
Tack och jag antar att momsen ska in på det vanliga 2641 debiterad ingående moms
... Visa mer
2023-09-01
22:02
Hur bokför jag fakturan från Visma som gäller fakturakostnader på skickade fakturor till kund?
... Visa mer
2023-08-30
13:30
Jag köpte en maskin till min firma som va trasig vid leverans. Jag lämnade tillbaka den för att få den lagad men det visar sig att den inte går att laga och därför har butiken gett mig ett tillgodokvitto på hela beloppet, som jag antingen kan använda i deras butik eller lösa in mot pengar... hur bokför jag detta. 1. Hur bokför jag om jag väljer att ha det som ett tillgodo i butiken? 2. Hur bokför jag om jag väljer att lösa in det mot pengar?
... Visa mer
2023-08-22
14:52
Om jag väljer att inte lägga in någon schablonkostnad eller kalkylkostnad, kommer det inte med någon kostnad då? För om jag exempelvis milersättning på 25:- vad lägger jag då in som kalkylkostnad? O eftersom milersättningen inte är momsbelagd (skattefri) så blir det ju konstigt om jag skriver in milersättningen ex moms...
... Visa mer
2023-08-21
15:31
@Joachim E blir det automatiskt avskrivningar på anläggninstillgångar? Tänker om man vill lägga en maskin man köpt för t.ex 5000:- som en anläggningstillgång. Går ju inte att göra avskrivning på det beloppet eftersom det är så pass lågt plus att det är lägre än ett halv basprisbelopp. Eller ska man helt enkelt strunta i det trots att man kommer nyttja maskiner i flera år (förhoppningsvis).
... Visa mer
2023-08-21
10:06
Jag har Visma Tid smart. Dock bara provversionen för tillfället men för att kunna göra en ordentlig utvärdering av programmet innan jag bestämmer mig vill jag ju veta vad allting innebär och hur det fungerar.
... Visa mer
2023-08-19
12:27
När jag registrerat tid i Visma Tid så står det
Intäkter 715:-
Kostnader 220:-
Resultat 495:-
Vad är detta för kostna som Visma tid lägger till? Har inte lagt in några kostnader utan enbart registrerat arbetad tid.
... Visa mer