Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fregul
MEDLEM

Ändra från förlängt till förkortat räkenskapsår, hur göra i programmet?

Hej,

jag startade mitt AB i juli 2022 och fick förlängt första räkenskapsår till och med 231231. Detta visade sig lite tokigt för privatekonomin, då banken vill se ett registrerat bokslut för att kunna bevilja bolån. Jag har kontaktat både Bolagsverket och Skatteverket och fått grönt ljus och instruktioner för att förkorta första verksamhetsåret till 221231 istället. Mitt första verksamhetsår blir då alltså 220726-221231, och mitt andra 230101-231231.

 

Jag undrar nu hur jag ska göra i programmet för att ändra första verksamhetsåret för bokföringen, och sedan lägga in ett nytt? När jag försöker ändra slutdatum för nuvarande år från 231231 till 221231 får jag felmeddelande att "det finns verifikationer på det nuvarande verksamhetsåret efter det angivna slutdatumet". Och när jag försöker lägga till ett nytt verksamhetsår 230101-231231 får jag felmeddelande att det verksamhetsåret överlappar med ett tidigare verksamhetsår. Så det känns lite som moment 22 just nu...

 

Hur ska jag göra för att få rätt verksamhetsår? Dvs. första året ska ändras från 220726-231231 till 220726-221231 för att kunna göra korrekt bokslut etc.
Stort tack på förhand!

 

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @fregul 

 

Tack för att du skriver till oss. 

 

I VIsma eEkonomi kan du förkorta eller förlänga första räkenskapsåret i programmet förutsatt att det inte finns verifikationer skapade på "nästkommande" bokföringsår. I ditt fall finns det verifikationer och du behöver därför göra en omstart av företaget för att kunna justera räkenskapsåret. 

 

BIfogar instruktionen Omstart av företag som är viktig att du läser noga. Här finns beskrivningar av hur och vad du ska tänka på före, efter och hur du rent praktiskt gör en omstart. 

 

Har du några följdfrågor så är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

//Tinna

fregul
MEDLEM

Stort tack Tinna! Då har jag läst igenom instruktionerna och har egentligen bara en fråga. Jag har inte så jättemånga transaktioner (76 st totalt) och eftersom jag ändå måste gå igenom alla sedan och sammankoppla med bildunderlagen igen undrar jag om jag lika gärna kan ta ut nya transaktionsfiler från banken och matcha/bokföra allt på nytt? (Det är inte säkert att jag kommer göra så, jag tänker mest om det strular med SIE-fil osv.)

Sedan undrar jag också om det har någon som helst betydelse att vissa verifikationer redan är låsta, medan de nyare ännu inte är det?

Många hälsningar,
Fredrika

Hej @fregul 

Du tänker kreativt och bra men här behöver du göra en SIE-export av de verifikation du vill behålla och sedan importera filen efter att du gjort omstarten. 

 

Hoppas allt går bra med din omstart och annars är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig gärna. 

 

Trevlig helg 

//Tinna

Stort tack Tinna! Då ska jag nog våga mig ta mig an omstarten. 
Fredrika