Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eriklundin
MEDLEM

Ändra namn på ej redigerbar standardpost

Jag har importerat bokföring med en SE-fil. I samband med det bytte ett antal konton namn, dvs de fick namn från SEI-filen istället för Vismas namn. Jag vill byta tillbaka för några av kontona så att de får Vismas orginalnamn igen. Exempelvis har konto 1630 - "Avräkning skatter och avgifter (Skattekonto)" fått namnet "Avräkning skatter och avgifter". Vidare har konto 2650 - "Redovisningskonto för moms" fått namnet "Skattekonto". 

 

Jag vill alltså byta tillbaka namnen på de kontona så att de har Vismas orginalnamn igen. Det blir förvirrande annars. Tyvärr går inte det eftersom dom är "Ej redigerbara standardposter". Det verkar gälla både när jag redigerar kontots namn i kontoplanen i Visma eEkonomi eller när jag försöker exportera hela kontoplanen, uppdatera namnen i csv-filen och sen importera.

 

Hur kan jag få kontona att återfå Vismas orginalnamn igen?

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

När du gjorde importen ska du ha fått frågan om du vill behålla eller ändra namnen men när importen väl har gjorts så kan du själv tyvärr inte ändra, eller det går rättare sagt inte att ändra namn på de konton som är en ej redigerbar standardpost. Jag kommer skapa ett ärende på detta och mejla dig, så ska vi försöka hjälpa dig att ändra direkt från vår sida. 🙂

Ha en fortsatt bra dag! 
/My 

Jag fick frågan vid import, men svarade fel. Jättebra om ni kan hjälpa mig bakom kulisserna. Tack!

 

Kanske vore det bra att generellt spärra möjligheten att byta namn på standardposter vid import av SE-filer också? Eftersom man inte kan ändra dessa tillbaka. Alternativt bara tillåta att man ändrar tillbaka standardnamnet? Men ni har säkert vägt för och emot.

Hej,

Jag har en liknande fråga. I en tidigare (mycket äldre) version av bokföringsprogrammet har min samfällighet använt konto 1518 som en fordran för medlem nr 18. Nu, när vi har importerat bokföringen till visma spcs, finns konto 1518 med som "ej redigerbar standardpost". Jag vill bara dubbelkolla att det inte går att ändra detta namn, utan att jag får skapa ett nytt konto för medlem nr 18? (alla andra medlemmar har kontonummer som inte var upptagna av någon standard)

Hej Markurell, hoppas att du har haft en fin helg.

 

Konto 1518 är en standardpost i kontoplanen, vilket gör att du inte kan byta namn på kontot precis som du själv har sett. Du får istället göra så som du föreslår och skapa ett nytt konto för medlemmen.

 

Jag önskar dig en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!

/Tinne

Markurell
MEDLEM

OK, då vet jag. Tack för snabbt svar!

Tänkte ju ställa den här frågan själv men ser att svaret redan är gett. Det går alltså inte att ändra en "standardpost" i eEkonomi. Och i den världen är tydligen vissa konton standardposter. Och då har jag en funderingen på om ni inser vilket jobb det sannolikt blir om man skall gå från ett "riktigt" bokföringsprogram typ Visma Administration till eEkonomi. Jag har vissa kunder kvar sedan jag startade i branschen 1989 och kontoplanerna är, kanske framförallt när det gäller försäljning, fulla av egna kontonamn. För BAS är bara en rekommendation och man får byta namn på alla konton om man vill. Och vill man ha en någorlunda intern ekonomistyrning så brukar man dela upp försäljningskonton. Nu vet ju inte jag vilka konton i "vanliga" eEkonomi som är standardposter men jag kan tänka mig att det är en hel del. 

Funderar verkligen på hur ni tänkt när ni så kraftigt begränsar programmet att vi inte ens får dela upp försäljningen hur vi vill. För vilka kontonummer har vi kvar att välja på när vi skall dela upp försäljningen i en restaurang, där uppdelning är väldigt viktigt. Kostnader i ett åkeri blir rätt många konton med "egna" namn. 

Att jag frågar istället för ett helt enkelt strunta i det här och fortsätta leta ett annat program är väl mest för att jag använt Visma sedan mitten av 90-talet. Det har varit ett av dom bästa för redovisningsbranschen. Prisvärt, användarvänligt och komplett vilket man då inte kan säga om eEkonomi. Och trenden fortsätter. Ni har ju t.ex. det nya Skatt och Bokslut där vi nu även i Skatt har den nackdel som även det gamla Bokslut hade, d.v.s man kan inte testa saker. I gamla Skatt så har vi dels en kalkylmodul som gör att när jag fyllt i den, fört över till deklarationen så kan jag förändra och testa skillnader mellan dom alternativen. Och öppnade jag en deklaration så kunde jag sedan stänga den utan att spara och inget var ändrat. För denna spara-knapp är en fantastisk funktion för oss som vill ge råd, testa olika alternativ och hjälpa våra kunder. Något som jag alltid saknat i bokslut då även där sparades allt med automatik. Precis som i dom flesta av dagens molnprogram som, sannolikt av tekniska skäl, inte har sparknappar. Men dom saknar även en till funktion som ett lokalt installerat program har, som jag genom åren ibland använt. Det är att ta en säkerhetskopia, läsa in den som ett nytt företag och sedan "leka" i den verkligheten. Väldigt bra i vissa rådgivningar. 

Så där, då har jag skrivit av mig lite och får sätta mig ner och byta konto i en av mina kunders kontoplaner då vi där bytt namn på konto 3042 till en annan försäljning av hans tjänster som har 25% moms, vilket då inte går att ändra i eEkonomi då 3042 är 12% moms och en standardpost. Tack för den.........

Hej @AccountantfromHell_singland 

 

Majoriteten av kontona i kontoplanen går finfint att redigera, men precis som du säger så finns det ett antal som vi har låst för redigering. Det beror på två olika anledningar: 

 

Det ena är att kontot används i samband med fakturor (t.ex 1510 kundfordringar och 2440 leverantörsskulder) och där är det extra viktigt att kontot blir rätt för att bokföringen i sin tur också ska bli rätt. Det finns mycket logik i programmet som kopplas just till dessa konton. 

 

Den andra anledningen (och som är fallet med kontot i ditt inlägg) är att det specifika kontot används på en artikelkontering. Vi erbjuder ett par färdiga artikelkonteringar i programmet för att du ska kunna komma igång snabbt och enkelt med faktureringen. Hade du kunnat byta momskod på kontot så hade du behövt komma ihåg att gå in på artikelkonteringen och byta ut det kontot för att momsberäkningen på fakturan skulle bli rätt. 

 

Nu blev det en lång utläggning, men jag ville förklara logiken bakom det hela. Vi har för nu ingen avsikt att ändra detta i närtid då det inte bara är att öppna upp alla konton för redigering, utan det medför en hel del andra saker som behöver verifieras och fixas till samtidigt. 

 

Jag hoppas detta svarade på din fråga. 

 

Ha en fin onsdag!

 

/Agnes

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂