Hade igår ett låååångt samtal med en av era byråsäljare angående hur jag nu skall kunna hjälpa mina kunder med att fakturera själva. Till skillnad mot för många andra så hjälper jag mina kunder att få ett behagligt liv genom att göra den ofta svåra men även tråkiga delen av deras nödvändiga administration. Fakturering är dom däremot oftast bäst på, åtminstone vad gäller själva innehållet. Den praktiska faktureringen är det väl däremot si och så med men eEkonomi Fakturering har ju ändå funkat ok. Tills nu då så klart... nu när ni med 4 dagars varsel stängde den möjligheten för oss med Administration. Fick även reda på orsaken till nedstängningen av samarbete. Det var då att om en kund som använt detta samarbete helt skulle byta från Administration till hela eEkonomi så blev det problem iom att fakturorna fanns på två ställen. En orsak som vi (jag) ganska snabbt kunde såga då det inte var problem för dom som inte använt eEkonomi Fakturering. Alltså raderar man ju bara eEKonomi Fakturering innan man byter program... problem solved. Tydligen så kan ju min lösning idag ändå vara att kunden själv skaffar eEkonomi Fakturering och bjuder in oss till samarbete rent administrativt. Vilket då så klart funkar. Även om det har uppenbara nackdelar. Vi kan ju t.ex inte skicka påminnelser från eEkonomi Fakturering. Vid betalning av kundfakturor så får man knappa en i taget, gör vi det i Administration så kan man göra det buntvis. Både snabbare och tydligare då inbetalningssumman på bankkontot blir lika i bokföring som i verkligheten. Lösningen för mig är ju då, enligt er, att helt gå över till eEkonomi. Anamma "flödena", låta Ai och automatik göra dom standardiserade händelser som finns o.s.v. För det första så är löpande bokföring den absolut svåraste delen av ett företags administration. Den kräver mest kontroll, kunskap och moms- och skattelagar, årsredovisningslagen, aktiebolagslagen m.m. Att ha automatkontering på leverantörsfakturor som kommer från vissa leverantörer är så dumt så jag blir galen. Ett inköps kontering styrs inte av var man köpt det, det styrs inte ens av vad man köpt utan hur man skall använda det. Detta gör att man hela tiden måste tänka på det. Självklart så "dumjobbar" även vi som gör det manuellt ibland när hjärnan säger ifrån men att lägga upp rutiner som gör att man "dumjobbar" hela tiden är ju rätt befängt. Vi har nog aldrig haft så många "ekobrottslingar" som nu då företagare gör jobbet själva i t.ex. eEkonomi. Dom tror sedan att allt är rätt då Skatteverket inte säger något och bolagsverket godkänner deras årsredovisning. Det dom inte vet då är att Skatteverket inte kollat utan bara taxerat och Bolagsverket inte granskat utan bara registrerat. Allt kan vara hur fel som helst och dom kan när som helst åka dit för eko- och skattebrott. Nu har väl det här inte riktigt med mitt problem att göra men det är en del av hela problemet som aktörerna inom redovisningssystem idag skapat. Vinnaren i den kampen, när väl Skatteverket börjar larma, är förhoppningsvis vi redovisningskonsulter som kan vårt jobb. Och då bör vi även ha ett SRF som skäms över sin passivitet..... Vad blir då min lösning? Ja, just nu vet jag inte. Men jag får nog böra fundera över vilka program jag skall använda i fortsättningen. Då molnprogrammen har sina issues och dom "fel" som fanns i dom "vanliga" programmen är inte bättre i molnet. Tyvärr..... Skulle kunna skriva mycket längre men jag måste ju jobba också...
... Visa mer