Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

B4ld3r
MEDLEM

Användande och funktioner i Visma eEkonomi Pro

Hejsan!
Jag har några frågor kring användandet utav Visma eEkonomi Pro:
 
  • Går det att på startsidan få till någon form av vy eller som en slags inkorg där man enkelt direkt kan klicka sig in för att se vilka fakturor som ska attesteras, eller behöver man gå via Inköp - Leverantörsfakturor och sedan sortera på "Klara för attest"?
  • Går det att få till så att Person 1 gör första attesten bara, och sedan att Person 2 gör andra attesten och bokför? För just nu har vi märkt att Person 1 kan registrera leverantörsfakturan, attestera och sedan attestera och bokföra fakturan. Eller kan man till och med få till så att Person 1 attesterar, Person 2 attesterar och Person 3 attesterar och bokför? Vad är möjligt och inte möjligt, vilka begränsningar/möjligheter finns?
 
Stort tack på förhand!
 
Mvh Jaymie
4 SVAR 4
B4ld3r
MEDLEM

@MichelleMT
Vet du svaren på ovan frågor eller någon som kan det?

MichelleMT
MODERATOR

Hej @B4ld3r 

Tack för din fråga. Vi återkommer till detta i detta inläget under dagen! Vi har lite längre svarstider nu under sommaren 🙂 
https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-Spcs-forum/Glad-sommar/ba-p/238330

MichelleMT
MODERATOR

Hej @B4ld3r 

I dagsläget är det inte möjligt att ändra till en annan Vy. Man behöver gå in under följande:
- Inköp
- Leverantörsfakturor.
Däremot kan man få mail när man har nya fakturor att attestera. I eEkonomi Pro kan man under respektive på Leverantör under Attestinställningar välja alternativet "Attestera enligt följande ordning".

Sedan lägger man upp användarna via pluset för att lägga in vilken ordning fakturorna ska attesteras i.

Därefter blir det möjligt att skapa en ordning tex Person 1, Person 2 osv.. till den sista som slutligen ska attestera och bokföra. Där finns även möjlighet att ställa in att ett mejl ska skickas till attestanten som säger att det finns fakturor att attestera.
Detta gör man under:
- Inställningar
- Företagsinställningar
- fliken Bokföringsuppgifter,
markera rutan för skicka e-post till användarna som ska attestera leverantörsfakturor. Här kan du också välja om mejlen ska gå varje gång en faktura är klar för attest, en gång om dagen eller en gång i veckan. 

Gällande attestfunktionen finns mer information här
https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-eEkonomi/Grymma-nyheter-for-attest-i-Visma-eEkonomi-Pr...

Även uppdaterat i vår skrivna del under månaden Mars: 
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/pro/se/content/online-help/new-in-version.h...

Ha en bra dag! 

Hej @MichelleMT 
Stort tack för ditt svar angående mina två frågor.

Okej jag förstår, då får vi fixa så att den attestanten får mejl när det finns fakturor att attestera.

 

Det verkar ändå inte riktigt fungera tycker jag... Jag har under en leverantör angett tre namn och valt "Attestera enligt följande ordning". Jag som är först bland de namnen kan skapa en leverantörsfaktura så att den hamnar i utkastet, sedan klickade jag på "Skicka för attest", men det verkar som att jag även kan göra steget efteråt, det vill säga "Attestera och bokföra". Går det att få till så att inte samma person har möjlighet att göra alla stegen själv, typ som en spärr på vissa moment? Jag vet inte om det är lättare att visa på något sätt? Verkar inte riktigt fungera med den ordningen som vi skapat. Har vi missat något? Vi har ändrat inställningarna under bokföringsuppgifter.
Tack på förhand.