2025-02-06
00:04
Hej igen, 2. Ja precis, just våra gåvor och bidrag särredovisas. Och åter till det föregående året som vi har bredvid i årsbokslutet att jämföra mot, så har jag längs vägens gång upptäckt att 2023-års siffror är fel på lite olika ställen. Exempelvis så har noten för byggnader och mark samt maskiner och inventarier fel anskaffningsvärde 2023, samtidigt som vi inte gjort några nya anskaffningar under 2024, och det kommer då bli två helt olika värden vilket det egentligen inte borde bli. Bör jag då behålla 2023-års (felaktiga siffror) och acceptera att de två åren skiljer sig åt, eller får jag korrigera så att de jämförande siffrorna blir till de rätta, så att 2024 och 2023 visar samma i årsbokslutet för 2024? Och ska jag då upplysa det i en not eller behövs inte det, tänkte ifall revisorn eller någon annan påpekar det. Vill ju helst att noterna både för 2024 och 2023 är lika och rättvisande utan fel. Eller finns det någon regel/god redovisningssed att om du skulle titta på vårt årsbokslut för 2023 och för 2024, så måste 2023 innehålla exakt samma siffror i båda årsboksluten på alla olika poster i resultat- och balansräkningen samt i noterna? Eller är det "vanligt" att korrigera det jämförande året om man året efter upptäcker felaktigheter? Tack på förhand. /B4ld3r
... Visa mer
2025-01-31
00:46
Hej, Vi håller på att göra årsbokslut enligt K2 (ideell förening). Har försökt läsa mig till så mycket som möjligt men är lite kluven fortfarande på några saker. 1. Om man lägger till och tar bort vissa noter för bokslutet 2024 jämförelsevis mot 2023, måste detta berättas någonstans och på något sätt, eller är det fritt fram med noterna att justera utan information? 2. I bokslutet för 2023 så var siffrorna i olika kategorier; övriga intäkter, gåvor och bidrag med mera, men om man nu för bokslutet 2024 vill göra om och byta plats på siffrorna för jämförelseåret 2023, är det då okej, eller behövs det någon upplysning om det eftersom 2023-års siffror skiljer sig åt beroende på vilket bokslut man kollar på. Exempelvis så kanske det tillkommer 50tkr på övriga intäkter och tas bort från gåvor och bidrag då vi inför bokslutet 2024 har tänkt om vart siffrorna egentligen hör hemma. 3. Ska man räkna med kollektivanställd personal som får lön utifrån timmar när man ska räkna medelantalet anställda? Hos oss jobbar de x timmar varje söndag beroende på, oftast samma men kan diffa någon timma hit eller dit ibland. Tack på förhand och trevlig helg.
... Visa mer
2025-01-24
09:16
Hej, Bokför man en eventuell reavinstskatt vid avyttring av mark på något kostnadskonto/skuldkonto eller blir det endast en skattemässig post? Hur brukar det göras? Vi har inger bokslutsprogram, finns det någon bra mall för bokslutsbilagor? Eller har ni något enkelt tips för att göra egna bokslutsbilagor i typ Excel? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-15
23:49
Ja precis, jag är nog också lärd så och har gjort så tidigare att samtliga utgifter kopplat till ett förvärv av en anläggningstillgång räknas med i anskaffningsvärdet och därmed det avskrivningsbara beloppet. Håller med, visste inte exakt vad som gällde med arbetskläder innan, men har ändrat uppfattning nu och vi får bearbeta rutinen efter det till kommande köp av arbetskläder. Tack för svar!
... Visa mer
2025-01-15
23:46
Hej igen, Tusen tack för svar! Bara ett par följdfrågor: 4. Ja det stämmer nu när jag kollade, måste ha varit ett konto vi skapat/ändrat på manuellt. Om vi behöver betala skatt för att arbetstagaren har betalat kläderna själv först och sedan fått kostnadsersättning, eller att kläderna kan användas privat, kan man fortfarande lägga allt på konto 5480 eller bör man särskilja skattefritt/skattepliktiga kläder? 5. Det har faktiskt inte varit ersättning för höga sjuklönekostnader. Vet du varför det kan ha hamnat i kredit? Skulle kanske kunna vara så att det som är bokfört på 7081 i kredit är karenavdraget, som kanske egentligen borde ha bokförts på lönekontot 7010? Sjukavdraget ser jag att vi har ett eget konto upplagt för tydligen (7021), men det kan väl också bokföras emot lönekontot 7010 istället? På sjuklön har vi ett väldigt lågt saldo på trots lite sjukdom nu under sommar/höst, borde vara betydligt högre, kanske inställt på fel konto även där. Du är fantastisk Joachim! Mvh B4ld3r
... Visa mer
2025-01-14
00:20
Hej, Jag har lite frågetecken jag behöver bolla, dels för den löpande bokföringen, dels för bokslutet. Försöker lösa det mesta på egen hand eller med andra kontakter. Kan tilläggas att vi är en ideell förening som inte är momsregistrerat. Vill bara dubbelkolla, när vi anskaffar anläggningstillgångar + frakt, då ska väl inköpet + fraktkostnaden inklusive moms läggas som en anläggningstillgång eftersom vi inte får dra av någon moms? Hyra av en anläggningstillgång under en tidsbegränsad period, cirka 8 månader och priset var 15tkr, blir det mest korrekt att periodisera ut det linjärt över hyrestiden eller kan man kostnadsföra allt direkt? Känns som att det är det första som blir mest korrekt. Använder oss utav K2. Värdering av varulagret gissar jag också på blir inklusive moms eftersom vi bokför alla inköp och försäljningar inklusive moms på respektive intäkts-/kostnadskonto. Finns det någon simpel regel/tips kring när man använder konto 5480 och konto 7693 (arbetskläder och skyddsmaterial), är det om det är skattepliktigt eller inte som styr det till endera konto? Jag ser i vår bokföring att vi har redovisat konto 7081 (sjuklöner till kollektivanställda) i kredit, brukar inte den vanligtvis konteras på debet..? Får kanske undersöka i lönesystemet lite närmare men kan det finnas någon enkel förklaring till det, eller kan det bli i kredit? Om vi ej är momsregistrerade, hur viktigt är det att det är rätt momskoder på alla intäktskonton (bidrag, sponsring, huvudverksamhet), eller spelar det absolut noll roll i och med att vi ej är momsregistrerade? Stort stort tack på förhand och för er tid och ert engagemang. Mvh B4ld3r
... Visa mer
2025-01-07
22:12
Okej jag förstår, då kör jag nog på alternativ 1 även om det blir lite mer tidskrävande, blir som du säger lite lättare att hitta och tydligare. En annan följdfråga bara, vi får en del inbetalningar via Swish som vi bokför. Och för dessa inbetalningar så kan jag få fram ett underlag från banken som visar datum, avsändare (namn), mobilnummer, meddelande på Swish-inbetalningen vad det avser, belopp, tid, och vårat Swishnummer. Tanken slog mig bara ifall någon utav dessa uppgifter strider mot någonting, typ avsändare och mobilnummer främst, där man kan koppla och knyta en person till en viss transaktion, eller är det okej att lägga till såna bilagor i Visma till verifikationer? Dessa underlag kommer jag åt på banken när som helst och på Visma är vi endast några få som kommer in och kan se dessa underlag. Är dessa uppgifter för känsliga eller är det okej? Tack på förhand.
... Visa mer
2025-01-06
01:08
Hej igen, Okej jag förstår, låter ju helt rimligt att få den tydligheten. Är något utav dessa alternativ att föredra eller fungerar båda två? 1. En separat kvittens bifogas till varje enskild utbetalning (blir en del kvittenser att spara ned och sedan bifoga till utbetalningsverifikationen i Visma). 2. Bifoga ett och samma kontoutdrag, exempelvis för november som vi får till vår inkorg på banken, där alla händelser för november syns och bifoga den till varje enskild utbetalningsverifikation. Blir lite mer att leta efter då det är många affärshändelser på kontoutdraget men endast en som avser just den utbetalningen som kontoutdraget bifogas till. Fördelen blir att det sparar ned tid, att endast bifoga kontoutdraget för vald månad till varje utbetalningsverifikation. Vad tror du? Tack på förhand.
... Visa mer
2024-12-28
13:49
Hejsan, Vi kör med Visma eEkonomi Pro men har i dagsläget ingen bankkoppling. Alla våra utbetalningar matchar vi genom att exportera kontoutdraget från banken till Visma, dessa verifikationer som matchas får nummerserier U hos oss. På raden står det exempelvis U100, Betalning till xxx-xxxx Företaget AB, fakturanummer. Dokumenttyp är då utbetalning för dessa. Då är min fråga, behöver jag/måste jag lägga in ett underlag från banken till den verifikationen, typ en kvittens från banken som visar att utbetalningen faktiskt har skett/kontoutdrag eller räcker det med att fakturanumret på verifikationsraden går att klicka på för att då komma in på och se vilken faktura som blev betald..? Tack på förhand.
... Visa mer
2024-11-21
18:26
Någon som har en idé kring min följdfråga på Joachim E's svar angående punkt 2?
... Visa mer
2024-11-20
23:10
Hej igen @Joachim E Tack för svar! 1. Yes okej, jag förstår vad du menar, lite olika slags underlag beroende på transaktion och att det inte finns någon direkt mall utan kan vara lite blandat. 2. Tack! Jag kan lägga till lite information och se om det förändrar saken. Vi är en ideell förening som hade ett tomträttsavtal med kommunen på 16 hektar fram till 2050 (typ). Nu köpte kommunen 12 utav 16 hektar som vi hade tomträttsavtalet på och som vi nu kommer att ha ett lägenhetsarrende på istället. De övriga 4 hektaren kommer vi fortsatt ha tomträtt på och där finns byggnader och annan användbar mark till vår verksamhet på. I vår balansräkning så har vi ett värde på mark och avskrivning mark på 253 416, det vill säga det är helt avskrivet. Men mark kan väl inte skrivas av så jag funderar om det är typ markanläggning, diken eller något liknande och inte ren mark. Lite oklart om det är all mark vi har haft tomträtt på eller exakt vad det avser och innebär. Sedan har vi en anläggning/byggnad med ett anskaffningsvärde på totalt 13 234 256, men där det avskrivningsbara beloppet endast är på 887 449 som skrivs av på 50 år. Inte helt säker om det beror på något särskilt, eller när byggnaden/anläggningen byggdes i början på 90-talet om det blev bestämt att värdet och tillgången var på 13 234 256 men att vi endast skulle skriva av en del utav det. I balansräkningen står det nu att 12 506 539 är avskrivet, men där majoriteten av den summan blev "direkt avskriven/automatiskt avskriven" i samband med starten/anskaffningen. Så med detta i beaktning så är det alltså fortfarande hur försäljningen av dessa 12 hektar ska bokföras, är det samma svar som ovan eller ändrar det förutsättningarna något? Tror också att detta berör avstyckning då vi har behövt "döda" den gamla tomträtten i och med allt detta. Du får gärna återkomma eller bolla med någon om det behövs, oerhört tacksam för svar så här innan årsskiftet. Tack på förhand! /B4ld3r
... Visa mer
2024-11-18
17:57
@Tinna Gunnarsson, @Joachim E, @MichelleMT, har någon utav er svar på ovan fråga samt kunskap om andra punkten eller kan hänvisa mig vidare? Eller om någon annan i forumet kan så dela gärna med er.
... Visa mer
2024-11-17
23:37
Hejsan, Vad/vilka underlag behövs vid olika typer av verifikationer i Visma eEkonomi? Exempelvis för alla leverantörsfakturor så kopplar vi bilder på själva fakturan, som då får en egen verifikationsserie. Alla utbetalningar får en egen serie dem med, bör dem ha något underlag bifogat typ som kontoutdrag från banken eller annat eller behövs inget bildligt bevis/underlag kopplat till dem verifikationerna? Och till sist har vi alla våra manuella verifikationer som också hamnar i en egen serie, det kan vara olika manuella inbetalningar från exempelvis Swish, autogirobetalningar, bokföring av lön, periodisering, omföringar med mera. Samma fråga där, bör dem ha något underlag bifogat till dem, eller vad behövs egentligen? Tänker ifall våran revisor tar ut en verifikation för att kolla på, vad behöver då finnas på den? Är det någon här som är duktig och kunnig inom bokföring och redovisning vid avyttring av tomträtt, hur den köpeskillingen som erhållits bokförs? Skriv gärna ett meddelande till mig så förklarar jag mer kring detaljer, oerhört tacksam för det! Mvh B4ld3r
... Visa mer
2024-11-17
22:41
1Gilla
Hej Tinna, Tack för svar. Ja okej, jag förstår. Misstänkte att det kanske var så. Verktygen som redan finns är givetvis bra och väldigt användbara för oss, kanske testar att skicka in som ett förbättringsförslag. Tack igen och tack detsamma! Mvh B4ld3r
... Visa mer
2024-11-11
22:18
Hej, Är det möjligt i Visma Ekonomiöversikt att på något sätt skapa helt egna rapporter och nyckeltalsrapporter baserat på balans- och resultaträkningen, eller är det endast möjligt att göra det som finns under kugghjulet? Exempelvis så beräknar vi nyckeltalet "Personalkostnad i relation till nettoomsättning" på ett litet annat sätt, går det då att anpassa så att vi kan välja hur det nyckeltalet ska beräknas? Tack på förhand. Mvh B4ld3r
... Visa mer
2024-11-11
22:12
Hejsan! Har lite frågor kring lite olika saker och ämnen avseende en ideell förening. Brukar man bokföra faktura och kostnad för el för den perioden elen avser eller rent av per fakturadatum då dessa brukar diffa på i alla fall en månad, vad är lämpligast och mest praxis? Vi har nu märkt i vår ideella förening att några anläggningstillgångar till ett väsentligt värde ändå, som skrivs av på 8 år inte har börjat att skrivas av vid ankomst. Det betyder att under 1-3 år (olika inköpstillfällen) så har dessa anläggningstillgångar inte skrivits av, utan ligger endast som en tillgång i balansräkningen. Hur korrigerar/rättar man till detta på bästa och smidigaste sätt. Förstår ju att vi har haft lite mindre kostnader under den här perioden, rättar man det i efterhand eller hur? Vi har fått ett bidrag utbetalt för ett studiebesök vi var på. Det bidraget bokförde vi på ett 3-konto. I samband med studiebesöket så betalade några stycken lunch för sig ur egen ficka, som då ryms och täcks inom bidraget. Hur kostnadsförs detta då, genom att debitera 3-kontot för bidrag eller debitera ett kostnadskonto? Stort tacksam för alla svar och hjälp! /B4ld3r
... Visa mer
2024-08-05
21:50
Hej @MichelleMT Stort tack för ditt svar angående mina två frågor. Okej jag förstår, då får vi fixa så att den attestanten får mejl när det finns fakturor att attestera. Det verkar ändå inte riktigt fungera tycker jag... Jag har under en leverantör angett tre namn och valt "Attestera enligt följande ordning". Jag som är först bland de namnen kan skapa en leverantörsfaktura så att den hamnar i utkastet, sedan klickade jag på "Skicka för attest", men det verkar som att jag även kan göra steget efteråt, det vill säga "Attestera och bokföra". Går det att få till så att inte samma person har möjlighet att göra alla stegen själv, typ som en spärr på vissa moment? Jag vet inte om det är lättare att visa på något sätt? Verkar inte riktigt fungera med den ordningen som vi skapat. Har vi missat något? Vi har ändrat inställningarna under bokföringsuppgifter. Tack på förhand.
... Visa mer
2024-08-02
15:59
@MichelleMT Vet du svaren på ovan frågor eller någon som kan det?
... Visa mer
2024-07-31
16:51
Hejsan! Jag har några frågor kring användandet utav Visma eEkonomi Pro: Går det att på startsidan få till någon form av vy eller som en slags inkorg där man enkelt direkt kan klicka sig in för att se vilka fakturor som ska attesteras, eller behöver man gå via Inköp - Leverantörsfakturor och sedan sortera på "Klara för attest"? Går det att få till så att Person 1 gör första attesten bara, och sedan att Person 2 gör andra attesten och bokför? För just nu har vi märkt att Person 1 kan registrera leverantörsfakturan, attestera och sedan attestera och bokföra fakturan. Eller kan man till och med få till så att Person 1 attesterar, Person 2 attesterar och Person 3 attesterar och bokför? Vad är möjligt och inte möjligt, vilka begränsningar/möjligheter finns? Stort tack på förhand! Mvh Jaymie
... Visa mer
2024-05-29
22:20
1Gilla
Hej igen och tack för din återkoppling. Det stämmer att vi inte skapar kvitton i programmet så vitt jag vet. Jättebra film för tydlig instruktion hur man gör och bra förklarat av dig. Idag sker det dock manuellt och den funktionen som du beskrev får vi försöka ta i bruk. En följdfråga bara: Om vi låt säg har 200 transaktioner under en helg som avser försäljning kiosk som då konteras på ett konto, och sedan har vi ett gäng till transaktioner som ska konteras på totalt 3 olika intäktskonton. När man swishar har man möjligheten att skriva ett meddelande i betalningen, exempelvis cafeteria eller dylikt. Dessa meddelanden kan ju vara till god hjälp när man vill sortera vad olika transaktioner avser. Är det då möjligt när man överfört kontoutdraget från banken till Visma att se dessa Swish-meddelanden på varje inbetalnings-rad så att man kan markera alla inbetalningar som har samma meddelande? Hoppas du förstod min fundering och fråga :). Tack på förhand! Tack och ha det fint.
... Visa mer
2024-05-23
20:36
Hej, Jag har en fundering hur man på ett smidigt och effektivt sätt kan bokföra och hantera en större mängd inbetalningar via Swish som exempelvis sker under en helg vid en aktivitet. Dessa inbetalningar kan vara av små belopp men totalt uppgå till mellan 25-300 st. Dessa inbetalningar ska sedan in på lite olika intäktskonton för att det ska bli korrekt redovisat. Är det fler som har erfarenhet av just detta eller har något tips och råd hur man kan effektivisera just det flödet. Finns det något sätt att matcha dessa eller kategorisera utifrån meddelande från den enskilda Swish-inbetalningen eller någon annan metod? Idag blir det mycket manuellt att pricka av vad de olika transaktionerna avser från bankkonto-utdraget och sedan bokföra i programmet, vilket kan ta tid ifall det är många transaktioner att gå igenom. Stort tack på förhand.
... Visa mer