Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christopher
MEDLEM

Årsavstämning - Visma har automatiskt tagit bort klarmarkeringar

Hej!

Är det någon som har samma problem? Vid påbörjandet av årsavstämningen för 2024 upptäckte jag att vissa klarmarkeringar för 2023 tagits bort och Visma skriver ett meddelande som lyder "Visma eEkonomi har automatiskt tagit bort klarmarkering på en eller flera punkter under rubrikerna Kassa och bankkontonVärdering av kundfakturorVärdering av leverantörsfakturorMoms och Ej avdragsgilla kostnader."  Vi har använt Visma sedan 2013 och det är samma klarmarkeringar som tagits bort för alla bokföringsår från 2013 och framåt.  Dessa bokföringsår har varit klarmarkerade och låsta fram till och med 2023.

Vad är det som hänt? Och hur bör man gå vidare?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Christopher 

Tack för att du kontaktar oss. 

Det är inget jag har hört om tidigare, och vi har tyvärr ingen information kring detta i forumet. Jag rekommenderar att du kontaktar supporten för att få hjälp med att felsöka och reda ut orsaken till problemet. När det är löst skulle jag uppskatta om du kan uppdatera din forumtråd, så att vi andra användare också får ta del av lösningen.

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

Så det finns ett svar från support nu... men det känns lite otillfredställande och inte exakt som "en lösning". Jag köper att det inte påverkar bokföringen på något sätt, men ni har ändrat retroaktivt i statusinformation som jag lagt in och "låst".

Hej @Dreifuss 

Jag har ställt frågan vidare och fick idag svar från teamet:

Trots att årschecklistan för 2023 är färdigställd, kommer eventuella nya transaktioner eller registreringar som läggs till i programmet att påverka statusen för de berörda kategorierna. Dessa kategorier kommer då att ändras från "Klar" till "Startad" eller "Inte startad". Det gäller alltså inte bara fakturor utan vilken registrering som helst som kan påverka de berörda kategorierna.

Detta har dock ingen inverkan på bokföringen, även om klarmarkeringarna förändras. 

Khedron Wilk
CHAMPION

Märkte samma sak när jag skulle göra Årsavstämningen för 2024, helt plötsligt var Årsavstämning fört 2023 inte klar längre med diverse punkter som Inte klara. Har dock inte brytt mig om att kolla upp om det är ett problem. Det börjar bli lite väl många saker i eEkonomi som helt plötsligt ändras eller slutar fungera...

Christopher
MEDLEM

Hej Tinna!

Jag hade kontakt med supporten igår. De kunde bekräfta att klarmarkeringar automatiskt tagit bort från men att det inte påverkar redovisningen på något sätt och att jag inte behöver göra något åt detta. Någon ytterligare förklaring till varför det inträffat fick jag inte. Men jag nöjer mig med att jag kan fortsätta som tidigare även om klarmarkeringarna tagits bort. 

Mvh

Christopher