igår
1Gilla
Hej @LW -60
Tack för din fråga, och vad bra att du funderar över hur du vill arbeta i Visma eEkonomi. Det är helt förståeligt att det kan kännas lite osäkert i början, och vi hjälper dig gärna. Du bestämmer själv hur du vill arbeta, även när bankkopplingen är aktiverad.
Att du har aktiverat bankkopplingen innebär inte att du måste använda den fullt ut. Om du vill kan du fortfarande markera dina fakturor som betalda manuellt, precis som tidigare. Bankkopplingen är framför allt till för att förenkla din vardag genom att automatiskt hämta in dina transaktioner från banken, men det är inget du måste använda för varje betalning även om vi gärna ser att du gör det.
Att tänka på när du mixar manuellt arbete och bankkoppling:
Om du både använder bankkopplingen och samtidigt registrerar betalningar manuellt är det bra att vara lite extra uppmärksam. Det kan i vissa fall bli så att samma betalning registreras två gånger – först när du gör det manuellt, och sedan när transaktionen importeras via bankkopplingen. Resultatet blir då att Visma försöker matcha en betalning som redan är markerad, och du kan få upp förslag* eller meddelanden i fliken "Kassa- och bankhändelser" som du då behöver bortse från eller markera som redan hanterade.
Får jag felmeddelanden om jag gör fel?
Du får sällan rena felmeddelanden – det brukar mest handla om att du får matchningsförslag som redan är bokförda. Programmet säger oftast till eller visar att det finns händelser att hantera i "Matcha", men du kan själv bestämma hur du vill hantera dessa och behöver bara vara lite extra uppmärksam. Tips för ett smidigare arbete:
För att göra arbetet så smidigt och tydligt som möjligt rekommenderar vi oftast att du antingen använder bankkopplingen fullt ut, eller stänger av den helt och jobbar manuellt – så slipper du risken för dubbelarbete eller förvirrande matchningsförslag. Men det är absolut inget krav, och det går bra att bara använda det som passar dig!
Om du funderar på om bankkopplingen är rätt för dig och vill ha en genomgång eller tips på hur du kan arbeta på bästa sätt, går det jättebra att boka in ett samtal med en av våra specialister. Då får du hjälp med både inställningar och arbetsrutiner så att det blir rätt och lätt!
Glad påsk ☀️
... Visa mer
igår
Hej @Gondal
Hej och tack för din fråga!
Så här fungerar det med växa-stöd och arbetsgivaravgiften i Lön Smart:
Växa-stöd (tillväxtstöd) och arbetsgivaravgift på lönespecifikation:
Om du har valt "Växa-stöd" på anställdas skattekort kommer löneprogrammet automatiskt att beräkna den lägre arbetsgivaravgiften på en del av lönen. På själva lönespecifikationen visas ofta den ordinarie procentsatsen, t.ex. 32,42 %, men den faktiska, reducerade arbetsgivaravgiften beräknas och syns korrekt i lönerapporten.
Varför visas fel procentsats på lönespecifikationen?
Lön Smart kan i vissa fall visa standardprocenten på lönespecifikationen, men det viktiga är vad som rapporteras i arbetsgivardeklarationen och i de rapporter du exporterar till Skatteverket – där ska den rätta, lägre avgiften (med växa-stöd) vara med.
Hur rapporterar jag till Skatteverket?
Efter att du har gjort lönekörningen klart och bokfört eller låst den kan du granska och exportera arbetsgivardeklarationen direkt från löneprogrammet. Du hittar funktionen under Lön - Arbetsgivardeklaration. Där kan du se en sammanfattning och sedan spara filen eller skicka in uppgifterna digitalt till Skatteverket via deras tjänst. Lön Smart hanterar automatiskt uträkningen av växa-stöd i underlaget till Skatteverket – så länge du markerat rätt stöd på anställd.
Sammanfattning av vad du ska göra:
Kontrollera att du valt växa-stöd på anställdas skattekort. Kör lön som vanligt – bortse från procentsatsen som syns på lönespecifikationen. Kontrollera arbetsgivarde-klarationen i programmet – där ska rätt nedsatt arbetsgivaravgift synas. Skicka in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket från Lön Smart.
Behöver du ytterligare hjälp är du varmt välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig!
... Visa mer
Hej @CarinaM_
Vill bara säga att vi har tagit emot dina frågor och väntar på ett internt svar.
Glad påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-16
10:56
Hej @oliwia66
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan vara lite klurigt med månadslön och oregelbunden arbetstid när man är van vid timlön!
Så här är det – när någon inte jobbar sina planerade timmar så behöver man göra en notering på det. Det första du behöver tänka på är om frånvaron ska räknas som semestergrundande eller inte. Det kommer styra lite vilken typ av löneart du kan använda.
Du kan välja mellan olika typer av frånvarolönearter. Det finns tjänstledighet, som inte ger semestergrund, och olika kategorier av frånvaro utan lön – vissa av dessa kan faktiskt vara semestergrundande.
När det gäller rätt löneart för att göra avdrag för den veckan han var ledig (och råkade få både arbetstidsförkortning och lön), blir det lite beroende på avtalen och specifika detaljer. Här skulle det vara toppen om du kunde boka tid med en lönespecialist, för lite mer skräddarsydd hjälp. Du kan också kika med vår support för att få lite extra tips och råd!
... Visa mer
2025-04-16
09:57
Hej @Thomas Kjellin
Tack för att du kontaktar oss.
Detta har vi ingen information om i forumet men jag kan tänka mig att supporten har fått frågan tidigare och om vi inte har någon lösning att erbjuda finns det kanske någon partner som har en lösning som skulle funka för ditt företag.
Ring supporten och kolla vilka möjligheter som finns.
... Visa mer
2025-04-16
09:17
Hej @stabo_
Jag har kollat lite mer på detta nu, och om du vill att korrigeringarna ska påverka semesterårsavslutet så behöver du göra dessa innan du startar semesterårsavslutet. Du gör alltså förändringar av sysselsättningsgrad samt ej semestergrundande frånvaro innan semesterårsavslutet, så att allt blir korrekt uppdaterat inför avslutet. Det kan också vara viktigt att stämma av om den ej semestergrundande frånvaron måste räknas om. Läs mer i hjälpen Ej semestergrundande deltidsfrånvaro.
För att förtydliga, vid användning av löneart 3334, som egentligen är ett timavdrag, ska du tänka på hur frånvaron registreras. Om du exempelvis vanligtvis jobbar 8 timmar och registrerar 8 timmars frånvaro på samma dag med denna löneart, så räknas hela kalenderdagar automatiskt upp, vilket även inkluderar timmarna - detta är korrekt. Men om du bara är borta 50 % av dagen med denna löneart, så handlar det om deltidsfrånvaro. Då påverkas endast timmarna och inte hela dagar, vilket innebär att endast omräkningen av den genomsnittliga sysselsättningsgraden påverkas, inte intjänandet av semesterdagar.
Om du har registrerat hela dagar frånvaro med löneart 3334, ska programmet redan ha ökat ej semestergrundande frånvaro med hela kalenderdagar. Du kan kontrollera detta under fliken "Personal" -> "Anställda" -> "Semester" och under kolumnen till höger som heter "Ej semestergrundande frånvaro". Jag hoppas detta hjälper och annars bokar du en tid hos våra lönespecialister som är grymma på lön.
Ha en härlig påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-16
09:16
Hej @GreenGarden
Välkommen som ny forummedlem
När du går in under fliken "Obetalda kundfakturor", visas det belopp som fortfarande är obetalt på fakturan. Detta innefattar hela summan inklusive eventuell skattereduktion, såsom vid en ROT-faktura. Om kunden har betalat sin del, kommer delen för skattereduktionen att synas som obetalt. Den här funktionsutformningen hjälper till att ge en klar bild av vad som fortfarande är obetalt och vad som är hanterat av skattereduktionen.
Detta skiljer sig från vad du observerar under fliken "Alla fakturor", där du ser totalsaldot inklusive fakturatotalen utan hänsyn till delbetalning. Syftet med dessa olika flikar är att ge perspektiv både på totalfaktureringen och på specifika obetalda delar.
Vi uppskattar din feedback och välkomnar förbättringsförslag, som du kan dela med vårt produktteam via Feedback och Förslag långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-16
08:28
Hej @NubarK
Tack för din fråga! För att lösa problemet kan du kontrollera om Digitala fakturor och dokument är aktiverat för ditt användarkonto under Mina tjänster - Användare och tjänster. Om det är aktiverat och det fortfarande inte fungerar, behöver du kontakta vår support så för mer hjälp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-15
12:52
Hej @Sara H
När du har angett utlandsbetalning på en transaktion, kommer programmet endast att söka efter fakturor i den valutan som du har angett. Detta kan leda till problem om transaktionen och fakturorna inte har samma valuta.
För att kunna matcha fakturorna som betalda, behöver både fakturorna och betalningarna vara i samma valuta. Du behöver alltså veta om fakturan ska vara i SEK eller EURO och kontrollera om betalningen har skett korrekt i EURO.
Om betalningen är korrekt, kommer du att behöva kreditera eller ångra fakturorna och skapa om dem i EURO. Om fakturorna är korrekta, kan du avmarkera "Utlandsbetalning" på transaktionerna i Kassa och bankhändelser, så att programmet söker efter fakturor i SEK.
Vill du att vi tittar på det tillsammans - ring oss så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-15
10:35
Hej @NubarK
För att se vilket försäljningskonto en artikelrad i en kundfaktura är kopplad till i bokföringen i eEkonomi, behöver du kontrollera artikelkonteringen för den specifika artikeln.
Artikelkontering är det som bestämmer hur dina kundfakturor ska bokföras, inklusive vilket försäljningskonto och vilken momssats som ska användas. För att ändra mot vilket försäljningskonto en kundfaktura ska bokföras, går du in på artikelkonteringen för artikeln du fakturerar och ändrar bokföringskonto.
Du kan öppna inställningarna för artikelkonteringar genom att välja Inställningar - Artikelkonteringar i menyn.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-04-15
09:30
Hej @Jonas C
Välkommen som ny forummedlem. Problemet beror på att den nya versionen av Outlook är webbaserad. Vårt program kräver att e-postprogrammet är lokalt installerat för att kunna öppna och skicka ordererkännanden och fakturor. Eftersom den nya Outlook-versionen är webbaserad, kan programmet inte öppna det för att skicka e-post. För att lösa detta, rekommenderar vi att använda ett lokalt installerat e-postprogram, exempelvis Mozilla Thunderbird.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-15
09:19
Hej @anne-b
Du kan matcha mot importerad verifikation - läs mer i hjälpavsnittet Matcha utbetalningar manuellt under rubriken Matcha betalning mot en importerad verifikation
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-15
08:19
Hej @NubarK
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan kopiera kundfakturor som finns under Utkast, Obetalda kundfakturor och Alla kundfakturor. Mer info finns i hjälpavsnittet Kopiera kundfaktura
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-15
08:11
Hej @stabo_
I och med att du gjorde detta i maj förra året är min rekommendation att du gör det ungefär vid samma tidpunkt i år.
Hoppas det blir som du önskar och annars har vi numera lönespecialister som du kan boka via vår hemsida.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
11:05
Då behöver du kontakta supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-04-14
10:25
Hej @36896101
Jag testade hos mig själv och när jag kopierar och klistrar in kontoutdraget från Swedbank, registreras transaktionsdatumet i systemet. För att vara säker på att allt är rätt inställt i ditt program, tycker jag att du ska ringa vår support.
De kan hjälpa dig att kontrollera inställningarna och fixa så att transaktionsdatumet används istället för bokföringsdatumet.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-04-14
10:06
Hej @Visstina8991
Välkommen som ny forummedlem.
Om du aldrig har gjort en momsredovisning via Bokföring - Momsredovisning tidigare, så ska du få frågan oavsett vilken period du väljer. Men om du vid något tillfälle har bokfört någon momsredovisning där, så får du inte välja period.
För att undvika dubbelbokföring skulle ett alternativ vara att skapa och bokföra alla momsredovisningar för de tidigare perioderna du nämner. Om du har bokfört dessa manuellt och korrekt så kommer programmet att känna av detta och det blir inte dubbelt.
Men eftersom det kan vara lite klurigt med alla detaljer, rekommenderar jag att du kontaktar vår support så hjälper vi dig och ser till att allt blir rätt och smidigt för dig.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
09:29
1Gilla
Hej @Anders C
Ni behöver bara lämna in en kassaflödesanalys som en del av årsredovisningen om ni räknas som ett "större företag". Ett företag anses vara "större" om det under de senaste två åren uppfyller minst två av följande kriterier:
Fler än 50 anställda i snitt under året.
Balansräkning på över 40 miljoner kronor.
Nettoomsättning på över 80 miljoner kronor.
Eftersom er bostadsrättsförening bara består av 6 lägenhetsinnehavare, behöver ni sannolikt inte lämna in en kassaflödesanalys. Men, om ni vill, kan ni ändå göra detta frivilligt, och det är enkelt att göra i Skatt och Bokslut Pro.
Mitt råd är att ni först kontaktar Skatteverket för att vara helt säkra på vad som gäller för er. De kan ge er mer information och vägledning anpassad till era behov. Skickar med en länk till Skatteverkets sida Kassaflödesanalys där du hittar mer information och detaljer.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
09:23
Hej @FridaLarsson
Det känns som om semesterårsavslutet för villkor 20 inte gjordes förra året och då kommer du att behöva göra det nu. Innan du startar ett semesterårsavslut vill jag be dig att slå en signal till supporten som får kontrollera hur det ser ut hos dig.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-04-14
08:52
Hej @Sven-Erik
Om du slår en signal till supporten så ska vi titta på hur det ser ut och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-04
15:04
Hej @Pellefotograf
Välkommen som ny forummedlem.
För att föra över din utgående balans från Administration 500 till ingående balans i eEkonomi behöver du göra detta manuellt eftersom vi inte längre stödjer import av kontoplanen BAS96. I hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans? beskriver vi utförligt hur du går tillväga. Dock kommer du behöver byta ut vissa konton eftersom det skiljer sig så pass mycket mellan dagens kontoplaner och BAS96. Behöver du hjälp med något kontoval kan du alltid ställa din fråga i forumets område för bokföringsfrågor.
Lycka till och trevlig helg
... Visa mer
2025-04-04
12:28
Hej @Julia
Det kan vara mycket att hålla koll på runt semesterårsavslutet men i hjälpavsnittet När ska jag göra semesterårsavslutet? står vad som gäller och här finns även en checklista så du inte missar något moment. Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så ser vi över dina inställningar.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
10:21
Hej @Ekonomi1
Det går att lösa förutsatt att du inte ska lämna in digitalt till Bolagsverket.
Du ändrar från nolla till streck under Arkiv - Programinställningar enligt bild nedan.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:20
Hej @martin61
Sign kostar idag 18 kronor per signering plus 3 kronor vid SMS-inbjudan. Mer info finns på sidan Sign.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:07
Hej @Sampletekk1
Kontoutdragen läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, kan de importeras tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Upplever du att detta inte stämmer hos dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:45
1Gilla
Hej hej!
Jag hittade hjälpavsnittet Finns det någon loggning på vem som gjort vad i programmet?
Hoppas det kan hjälpa.
... Visa mer
2025-04-03
13:33
Hej @noaide
Vi hade ett problem som berör detta igår men idag ska det vara fixat. Prova gärna igen och om det inte fungerar så slår du en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:31
Hej @Mirrelin
Välkommen som ny forummedlem.
Det är en kontroll för att säkerställa att du har valt rätt ruta. Egenavgifterna justeras automatiskt i skatteuträkningen och det är där du kan se dem. Om du markerar eller avmarkerar tilläggsuppgifterna om sjukersättning eller ålderspension, ändras egenavgifterna automatiskt i skatteuträkningen.
Vi har tagit frågan om tydligheten vidare, och våra produktspecialister kommer att se över meddelandet framöver.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-03
08:25
2 Gillar
Hej @Skåneadministratör
Tack för en bra fråga.
När du väljer att säkerhetskopiera alla bolag och senare vill läsa tillbaka en säkerhetskopia, så får du möjligheten att välja vilket av bolagen du vill återställa.
Ha en härlig dag!
... Visa mer
2025-04-03
08:14
Ja gör så och om dina frågor klassas som bokföringsfrågor så ställer du dem i forumet under kategorin Bokföring så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-02
13:13
Hej @MarikaLa
I Administrationsprogrammet har du ingen automatisk bankkoppling som vi har har eEkonomi utan du skapar själv betalfilen med dina utbetalningar.
Jag delar med mig av vårt användartips Bankfilsformat och återrapporteringsfiler som kanske kan vara användbart för dig.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
13:00
Hej Jag har hört mig för och bollat din fråga med vår bokföringsexpert i forumet. Vår rekommendation är att du slår en signal till din redovisningskonsult, som kan se helheten i din bokföring och hjälpa dig med att fylla i rätt information i deklarationen.
Det är aldrig roligt att känna sig runtbollad, och vi beklagar verkligen att du har haft den upplevelsen. Vi vill alltid hjälpa våra kunder så mycket det bara går, men vi är också måna om att allt ska bli korrekt hanterat. I vissa fall varken kan eller bör vi besvara frågor som berör våra kunders bokföring, eftersom en redovisningskonsult har den detaljerade insynen i din specifika situation och kan ge dig ett korrekt och skräddarsytt svar.
Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-04-02
12:35
Hej @Inger M
Enligt den information vi har i forumet så kan det idag bli en tomrad i vissa scenarier i tjänsten, och detta beror på hur avsnittet är utformat/designat i bakgrunden. Om exempelvis rubriken "intäkter" är en egen rubrik och innehåller underrubriker, skrivs dessa rubriker ut olika. Vissa "huvudrubriker" är större än andra och skrivs ut på olika sätt i tjänsten, exempelvis med fet text eller icke-fet text.
Detta är rapporterat till våra produktspecialsiter för att se om det går att åtgärda i framtiden. Dock har vi inget svar på om eller när detta skulle kunna implementeras.
I dagsläget går det alltså inte att justera den extra raden i balansräkningen direkt i Visma Skatt & Bokslut Pro. Om du inte vill ha den, kan du alltid välja att lämna in årsredovisningen på papper och innan dess justera den genom att exportera den till exempelvis Word och där ta bort den oönskade raden.
Vill du att vi kikar på hur det ser ut hos dig är du varmt välkommen att ringa supporten. Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-02
12:08
Hej @Marja-Lena P-F
Toppen att du läser i den skrivna hjälpen, men gällande Export till bankfil beskriver den hur du gör i företagsinställningar, inte vilka val du kan göra inne på de anställda i anställningsregistret. Prova att du gör så här:
Börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Bocka i Export till bankfil och välj Swedbank (SUS) som bank. Glöm inte att fylla i ert avtalsnummer hos banken. Kontrollera de anställdas personnummer under Flik 1. Personuppgifter. Personnumren ska ha formatet ÅÅMMDD-XXXX. Det är viktigt att detta är rätt eftersom SUS-filen enbart använder personnumren. Gå till Flik 3. Lön och välj Utbetalning till: Bank. Här ska fälten för clearingnummer och kontonummer vara helt tomma.
Om alla inställningar är korrekta enligt ovan så ska varningarna inte dyka upp men ta gärna en extra titt för att vara säker. Syns de fortfarande kan det bero på att andra inställningar är felaktiga.
Tveka inte att kontakta vår support för ytterligare hjälp i så fall – vi hjälper dig gärna 🌻
... Visa mer
2025-04-02
10:19
Hej @webtomten
Förstår att det skulle vara bra att få bort dessa och det tror jag faktiskt att vi kan lösa om du kontaktar vår supportavdelning. De har vanligtvis utmärkta lösningar på sådana problem och kan säkerligen hjälpa dig att rätta till situationen.
Välkommen att kontakta supporten ☀️
... Visa mer
2025-04-02
10:10
Hej @Sven-Erik
Jag tycker att du ska ringa till oss på supporten så får vi se över ditt arbetsflöde och hur du arbetar smidigast i programmet i ditt fall. Har du en aktiv bankkoppling så kommer händelser som sker på banken automatiskt över till eEkonomi och kan många gånger kan programmet hjälpa dig med att matcha betalningarna mot dina fakturor. Vi ska även hjälpa dig att få Scanner att fungera för det är verkligen en toppenfunktion som du kommer att ha nytta av.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-02
09:51
Hej @AnnaLJ
Först och främst tack för ditt förbättringsförslag. Det är alltid värdefullt med feedback från våra användare.
Vi förstår ditt behov av att få notiser vid specifika inbetalningar, särskilt med tanke på den komplexitet som kan uppstå med dubbelbetalningar och inkassoärenden. För tillfället finns det ingen direkt inställning för detta i systemet, men vi tycker att det är en mycket bra idé.
Gör så att du registrera ditt förslag längst ner till vänster inne i programmet under avsnittet Feedback och Förslag. På så vis kan vår produktavdelning bättre hantera och överväga din idé inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en solig dag ☀️
... Visa mer
2025-04-02
09:45
1Gilla
Hej @JJJackson
Om du skapade ett helt nytt företag enligt mina instruktioner ovan så är det tomt och sedan läser du in SIE-filer med din bokföring och då får du inte med dig några fakturor. Om du däremot skapade företaget från säkerhetskopia så får du med dig rubb och stubb.
Saknar du serviceavtal på ditt program och inte har sparat installationsfilen så rekommenderar jag inte att du avinstallerar ditt program.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
09:15
Hej @LW -60
Tack för din feedback.
Jag förstår att det kan vara frustrerande med låsningar i programvaran och att det påverkar arbetsflödet. Vårt mål med programmet är att erbjuda en lösning som samtidigt uppfyller krav på säkerhet och noggrannhet i bokföringsprocessen, vilket ibland kan leda till begränsningar i flexibiliteten särskilt för dig som kan det här med redovisning.
Snyggt att du ändå lyckas göra dina egna lösningar och jag är glad över att du är nöjd med vår support. Supporten möter så många olika kunder med så många olika behov och erfarenheter så här kan du säkert få en massa värdefull input på vilket arbetssätt som kanske skulle passar dig. Ha det fint ☀️☀️☀️
... Visa mer
2025-04-02
08:48
1Gilla
Hej @Esther1
Som anställd bör du vända dig till din löneadministratör för att få hjälp med detta. Om din löneadministratör inte vet hur detta ska hanteras, är hon välkommen att kontakta vår support för att få vägledning. Vi visar gärna hur hanteringen sker i vårt löneprogram.
Vi har flera olika löneprogram/lönetjänster och hanteringen kan se olika ut i dessa, men det är möjligt i samtliga att betala ut komptiden som ligger i tidbanken i pengar i efterhand. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:41
Hej @Profilprisma
Kontoutdragen i Visma eEkonomi läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, importeras de tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
08:34
Hej @Skåneadministratör
Jag är inte riktigt med på din fråga. Det finns ingen funktion för att flytta båda medarbetarna samtidigt utan du gör samma moment för var och en av dem som du behöver flytta. Vill du att vi pratar om det så får du gärna slå en signal så undviker vi missförstånd.
Välkommen att kontakta supporten 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:31
1Gilla
Hej @Flexon
Vi har landat i att det borde gå att kontakta Bolagsverket/Alla bolag och ändra det där. I årsredovisningen i programmet känns det kanske inte riktigt lika relevant.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-01
17:13
Hej @ChrisW
Tack för din fråga och för att du har varit en trogen användare av Visma Enskild Firma! Det är fantastiskt fint att höra att du har haft en positiv upplevelse med vårt program.
Jag förstår absolut att det kan kännas överväldigande att gå över till ett nytt system, särskilt när man är van vid att arbeta med ett som fungerar så bra. Vårt mål är att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt val, och att programmet ska hjälpa dig att fortsätta arbeta smidigt och effektivt, utan att vara mer avancerat än du behöver.
För att säkerställa att du får den bästa möjliga hjälp och att du väljer rätt variant av eEkonomi, skulle jag varmt rekommendera dig att slå en signal till vår försäljningsavdelning. De har en bred kunskap om alla våra programvaror och tillval, och kan guida dig genom de olika alternativen för att hitta den bästa lösningen för dina behov. Precis som du säger, är det viktigt att undvika onödiga funktioner som du kanske inte behöver.
Ha en fin kväll 🌻
... Visa mer
2025-04-01
17:04
Hej @michaels
Enligt den info jag har beror det på vilken version du uppdaterar ifrån och hur uppdaterad din server är med alla Windows updates.
Vi rekommenderar att du kontaktar Supporten direkt för att få exakt lista på vilka komponenter och uppdateringar som behöver laddas ner manuellt för att kunna genomföra installationen utan internetaccess. Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-01
16:51
Hej @SCB207
Enligt den information vi har här i forumet, ska du kunna ta ut dels TC1, precis som du själv nämner, men även rapporten EXC7.
Välj rapporten "EXC7 - Excel-export tidrapporter" och bocka i alternativet "Ta med intern kommentar". så kommer denna rapport att inkludera de interna kommentarer som du lägger in på dina projekt.
Hoppas detta hjälper och skulle du behöva ytterligare assistans är du varmt välkommen att slå en signal till vår kunniga support.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
16:37
1Gilla
Hej @LW -60
Jag är inte riktigt med på vad du menar med första frågan. Har du bara läst in SIE-filer eller har du också börjat använda bankkoppling? Tyvärr är det inte möjligt att ändra eller frikoppla 19xx konton när de har bankkoppling. Programmet hanterar dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt. Du kan istället skapa en korrigeringsverifikation eller boka om posterna manuellt, beroende på vad du vill göra.
Vissa verifikationer som inte är inkluderade i ett låst år eller bokföringsperiod har statusen Preliminär och kan ändras. De verifikationer du kan ändra är Manuell verifikation, Övrigt uttag, Övrig insättning, och Inköp mot kvitto. I hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer får du en massa information om vad som funkar och vad som inte funkar att ändra.
Ja, det spelar ingen roll vilken typ av fil det är. Om du bokför på konto 19xx kommer programmet att hantera dessa transaktioner via Kassa- och bankhändelser och du kommer inte att kunna ändra dem efteråt.
Vi är jättemåna om att detta ska bli så bra som möjligt för dig och det kanske är klokt att du slår en signal och pratar med supporten så vet jag att du är i goda händer.
Trevlig eftermiddag ☀️
... Visa mer
2025-04-01
13:10
Hej @Unius-subtilitas Om du har en bankkoppling i så kommer alla transaktioner som sker på ditt företagskonto automatiskt att importeras till programmet under Kassa- och bankhändelser. När du gör en överföring till konsultens bankkonto för utlägget, kommer denna transaktion också att dyka upp där.
Eftersom utlägget redan har bokförts i Utlägg mot företagskontot, kan du enkelt matcha bankhändelsen mot den importerade verifikationen som skapades av utläggsrapporten. Detta gör du genom att välja Matcha på bankhändelsen och sedan koppla den till den specifika verifikationen.
Om utlägget däremot har bokförts mot ett balanskonto istället för företagskontot, klickar du på Matcha på bankhändelsen, och väljer därefter Övrigt uttag/Insättning - Egen kontering för att manuellt bokföra händelsen.
Så det är möjligt att lösa detta direkt i eEkonomi utan att du har ett löneprogram.
Har du några följdfrågor eller vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-01
10:51
1Gilla
Hej @Gunilla-57
Jag har undersökt saken och vi har ingen information om de specifika kraven. Samtidigt bör du ha den nödvändiga behörigheten eftersom du hanterar utbetalningar av löner och liknande. Kanske kan du prova på ett av företagen? Uppdatera mig gärna hur det går för dig.
/TInna ☀️
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Uffe_R
Det verkar som att betalningen av dina e-fakturor inte fungerar som önskat, och jag förstår att det kan vara frustrerande att inte hitta var problemet ligger. För att få hjälp med att se över och kontrollera så att allt stämmer, rekommenderar jag att du kontaktar vår supportavdelning.
Jag tycker att det ser ut som om en leverantörsbetalning har gått iväg via din bankkoppling, men vi behöver titta närmare på hur det ser ut inne i ditt program innan vi rådgör vidare med dig. Supporten har möjlighet att koppla upp sig och hjälpa till att felsöka mer detaljerat.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-01
08:44
Hej @Harry_
Det framgår inte vilket löneprogram du använder så jag skriver om dem båda 🙂
I Lön Smart kan du skapa arbetsgivarintyg och även skicka det digitalt till Arbetsgivarintyg.nu direkt från programmet. Läs mer i avsnittet Arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget finns kvar i 12 veckor hos Arbetsgivarintyg.nu och du hittar det under Skickade intyg. Du kan skriva ut intyget eller spara det som en pdf efter att du har signerat det. Den anställda har åtkomst sitt arbetsgivarintyg direkt via "Mina sidor" hos sin a-kassa. Även i Lön 600 kan du skicka arbetsgivarintyget digitalt via Arbetsgivarintyg.nu. Om du vill skicka intyget manuellt finns val för att skriva ut eller skapa intyget i pdf-format när du skapar arbetsgivarintyget. Läs mer i avsnittet Skicka arbetsgivarintyg.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @kgbatt
Jag förstår verkligen att det skulle uppskattas och inte minst underlätta arbetet. Vi har tidigare framfört det som ett internt förbättringsförslag men även du får gärna lämna ett önskemål till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på startsidan av programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-01
08:41
Hej @Bokforlaggaren
Välkommen till forumet!
Som programmet ser ut idag så stödjer vi endast utskrift av en faktura åt gången. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt system, och det är mycket värdefullt för oss att få återkoppling från våra användare.
Jag rekommenderar att du delar ditt förbättringsförslag med vår produktavdelning via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne programmet.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
12:32
Hej @Magnus W
Du kan istället välja alternativet Övrig insättning och sedan Bokföringsförslag Egen kontering. Där kan du välja att föra över pengarna till konto 1630.
Om händelsen finns registrerad på Skattekontot i ditt program kan du radera händelsen efter att du gjort överföringen. Du kan göra detta genom att klicka på soptunnan som finns längst till höger på bankhändelsen.
Hoppas detta hjälper och annars är du varmt välkommen att ringa supporten så visar vi i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
11:19
Hej @Gunilla-57
Vilken anställningstyp du ska välja måste du avgöra själv, men jag delar gärna med mig av den information vi har så att du kan fundera på vad som passar bäst för dig.
Komplett:
Denna typ används för anställda med arbetsschema, avtal och semesterhantering. Många beräkningar görs automatiskt, vilket är användbart för ordinarie anställda som har ett mer komplext lönesystem.
Förenklad:
Denna typ passar tillfälligt anställda, säsongsanställda eller personer som får utbetalningar utan att vara formellt anställda (som styrelsemedlemmar). Du behöver bara ange grundläggande uppgifter för att skapa lönebesked, utan automatiska beräkningar för semester eller andra detaljer. Beräkning av OB och övertid finns inte i förenklad.
När du har bytt från anställningstypen Förenklad till Komplett i löneprogrammet, är det inte möjligt att ångra eller byta tillbaka till Förenklad. Detta innebär att du måste fortsätta med den kompletta anställningstypen och hantera de ytterligare uppgifter som krävs för denna typ, såsom arbetsschema, avtal och semesterhantering.
Mer information finns i hjälpavsnittet Välj eller byt anställningstyp
Jag hoppas detta hjälper dig att fatta ett beslut om vilken anställningstyp som passar bäst för din timanställda med oregelbundna tider.
Önskar dig en solig dag 🌻
... Visa mer
2025-03-31
10:51
Hej @Mikael Östergren
Tack för ditt önskemål och för att du delar med dig av dina tankar. Vi förstår att en förvarning med bättre framförhållning innan leverantörsfakturorna förfaller hade varit en väldigt bra funktion och hjälpt till att undvika sena betalningar.
Vi uppskattar ditt förslag. Om du registrerar ditt önskemål via Feedback och funktioner, så får vår produktavdelning ta del av behovet och kan överväga detta för framtida uppdateringar.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-31
10:46
Hej @Martin8
Välkommen som ny forummedlem.
Här är några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig med din nya start:
För att lägga in ingående balanser efter omstart kan du göra så här:
Lägg in beloppet för kassa på 1910 med 10.000 kr. Lägg in beloppet för plusgiro på 1920 med 100.000 kr.
Sedan när du har lagt in saldon för dina likvida medel, måste dessa balanseras mot ett eget kapital konto, exempelvis 2061 (Kapital/Stiftelsekapital/Grundkapital). Detta konto representerar de pengar som föreningen äger och kan nyttjas.
Hoppas detta hjälpte dig att komma vidare utan tråkiga felmeddelanden och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-31
09:40
Hej @Hanna_Pod
Välkommen som ny forummedlem 🙂
Precis som du skriver så när du raderar en offert, raderas den helt från programmet. Vill du se en annan hantering är du självklart välkommen att registrera detta som ett önskemål till vår produktavdelning via "Feedback och förslag" längst ner till vänster inne i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:31
Hej @Masen01
Du behöver gå in under Deklaration så ser du Underhåll i den lila listen högst upp enligt bild nedan.
Vill du att vi visar dig i ditt program så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-31
09:16
Hej @Skåneadministratör
Du kan inte välja att exportera bara en del av artikelregistret – det är allt eller inget som gäller och precis som du är inne på så rensar du när allt är överflyttat till det nya företaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-31
09:11
Hej @stabac
Jag har svårt att avgöra det här via forumet men gör så att du ringer supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten!
... Visa mer
2025-03-31
09:09
Hej @Skåneadministratör
Min tanke är att du kan lika gärna göra flytten tidigare om du vill i och med att du kommer lätta in uppgifterna om den anställde utifrån uppgifterna på semesterskuldlistan.
Lycka till 🌻
... Visa mer
2025-03-31
09:01
Hej @Jonasx
Vanligen får man detta meddelande eftersom det inte finns någon fakturamall vald för det specifika företaget i Visma Administration 2000. För att åtgärda detta kan du kontrollera följande inställningar: Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar. Kontrollera att det finns en vald mall för fakturor.
Om det redan finns en vald mall men du fortfarande får upp felmeddelandet och programmet stängs ned, rekommenderar vi att du kontaktar vår support för vidare hjälp. Det är svårt att lösa detta via ett forum eftersom vi behöver se hur det ser ut hos dig för att kunna ge rätt stöd.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-28
10:57
Hej @HannaK
Välkommen som ny forummedlem.
Vi förstår att det är frustrerande att behöva ändra yrkeskoderna varje gång beroende på vilken rapportering som ska lämnas in.
Vi har tagit din fråga vidare till löneteamet hos oss och kommer att undersöka möjligheten att implementera en lösning i löneprogrammet som tillåter två olika yrkeskoder att hanteras separat. Tyvärr har vi ingen information om detta blir aktuellt eller när en sådan lösning kan vara på plats. Tills vidare rekommenderar vi att du fortsätter att hantera yrkeskoderna på det sätt du gör idag.
Trevlig helg 🌻
... Visa mer
2025-03-28
10:16
1Gilla
Hej @GJ stable
Ja det går att starta om men då får du lova mig att du noga läser igenom hjälpavsnittet Omstart av företag först. Här har vi punktat ner viktiga saker som du behöver ta hänsyn till särskilt om du har ett löneprogram kopplat till programmet.
Tänkte även på att du skriver att det mest blivit fel vid bokföringen - det kanske är bra om du också slår en signal till supporten så vi får visa och förklara momenten för dig så det inte blir fel igen efter omstart. Vi hjälper dig jättegärna!
Här är hjälpavsnittet Omstart av företag.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-28
10:08
Vad härligt att höra och mina kollegor på supporten kan säkert berätta ännu mer och dela med sig av små tips och klurigheter utöver informationen jag delade.
Då hoppas jag att ni kommer att bli nöjda med tjänsten och att vi ses i forumet snart igen.
Ha det bra ☀️
... Visa mer
2025-03-28
09:11
Hej @Therese HA
Tack för din fråga. Vi förstår att hantering av sena betalningar är viktig för din verksamhet.
Visma Påminnelse Direkt i eEkonomi fungerar på liknande sätt som AutoCollect i Visma Administration.
Om du har kundfakturor som förfallit till betalning kan du använda Visma Påminnelse Direkt, en tjänst från Visma Amili (tidigare Visma Financial Solutions), för att få hjälp med att driva in betalningar för dina förfallna kundfakturor. Tjänsten sköts vid sidan av, efter att du har skickat iväg de sena fakturorna, och du behöver inte göra något själv.
Dessutom erbjuder eEkonomi tjänsten Visma Betalt Direkt. Med denna tjänst kan du sälja enskilda fakturor direkt i ditt program. Detta gör att du får pengar snabbt, blir effektivare och minskar din administration.
För att få en tydligare bild av hur påminnelsetjänsten fungerar i både eEkonomi och Administration, samt att läsa FAQ och få annan nyttig information, besök vår hemsida på Visma Påminnelse Direkt. Du kan också slå en signal till vår support så kan vi bolla tankar och funderingar med dig.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-28
09:02
Hej @Tobban
Vad händer om du inte skriver i något i fältet "välj bankhändelse" och bara klickar på Bokför? Testade hos mig och det ser korrekt ut.
Vill du att vi tittar på det tillsammans med dig så ring supporten så hjälper vi dig.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-27
12:37
Hej @eva-marieF
Välkommen som ny forummedlem.
I detta fallet rekommenderar vi att du först kontaktar Skatteverket för att säkerställa hur hanteringen ska se ut och om förmånen fortfarande måste redovisas även om den anställde betalar hela förmånen, eftersom de kommer i olika rutor på AGI.
Jag skickar med dig hjälpavsnittet Nettolöneavdrag för drivmedel vid privat körning med förmånsbil och hur det ska redovisas i arbetsgivardeklarationen. Där visar vi även exempel på hur du hanterar det i programmet.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-27
09:05
Hej @Sofia1 För att kunna se var nedsättningen av egenavgifterna räknas ner, kan du följa dessa steg:
Gå in i Skatteuträkningen.
Tryck på texten Egen avgifter och allmän löneavgift
När du har tryckt på denna text, ska du kunna se alla delar i avgiften, inklusive nedsättningen av egenavgifterna.
Jag hoppas att detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-27
08:06
Hej @webtomten
Att följa din redovisningskonsults råd angående att skjuta upp löneutbetalningar till senare eller välja utdelning kan säkert vara en bra lösning men samtidigt är det viktigt att du känner dig trygg med att du gör rätt val, särskilt när det kommer till försäkringskassans regler. Det är ett klokt beslut att kontakta försäkringskassan för att få tydligare information om sexmånadersregeln och hur det kan påverka din situation.
Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt och att pengarna börjar rulla in snart!
Ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-26
13:37
Kul att svaret hjälpte dig en bit på vägen @Norrland
När man jobbar med stämplingsavrundning innebär det att all tid som registreras före och efter schematiden kommer att registreras som flex eller tidssaldo, beroende på vad som har bockats i. Tiden utanför stämplingsavrundningen kommer att registreras som arbetad tid utanför schema.
I ditt fall, där stämplingsavrundningen är inställd på 30 minuter före och efter schematiden, kommer tid mellan 07:30-08:00 och 17:00-17:30 att registreras som flex eller liknande. Tid utöver detta kommer att registreras som arbetad tid utanför schema, om du inte väljer att registrera den som övertid istället. Om du inte vill detta kan du ändra stämplingsavrundningen till mindre tid.
Här är ett exempel där stämplingsavrundningen är inställd på 0 minuter före och 30 minuter efter, och arbetad tid är stämplad mellan 07:51 och 17:03. I detta fall registreras 9 minuter innan kl. 08:00 som arbetad tid utanför schema och efter kl. 17:00 registreras 3 minuter som flex plus. Arbetad tid utanför schema kommer alltid att registreras eftersom programmet inte vet vad som ska göras med den registrerade tiden. Du kunde istället ha registrerat övertid mellan 07:51 och 08:00 för att få övertid, beroende på vilka övertidsregler som gäller.
Mer förklaring än så har jag inte möjlighet att ge via forumet men om du vill så är du självklart välkommen att slå en signal till supporten så kan vi bolla tankar och alternativ som kanske dyker upp 🙂
Hoppas detta hjälper dig! ☀️
... Visa mer
2025-03-26
12:50
Hej @Bohlin Office
Om du inte vill få e-post eller notifikationer när du tilldelas en ny badge kan du enkelt ändra detta via din profil och dina inställningar. För att justera aviseringarna från forumet, klickar du på din avatar uppe till höger på sidan och väljer sedan "Mina Inställningar" i drop-down menyn. Därefter klickar du på "Prenumerationer och bokmärken - Inställningar för informationsmeddelanden".
Här kan du välja att aktivera eller avaktivera pop-up aviseringar, realtidsaviseringar etc. efter dina preferenser. Du kan även i listvyn under "Meddelanden via e-post" välja vilken information från forumet du vill ha direkt i din inbox.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-03-26
12:33
Hej @Ragnhage
Ja så länge det inte ska beskattas så kan du hantera det så som du beskriver.
Lycka till och ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-03-26
12:31
Hej @JennyPenny
Vi vill gärna att du kontaktar supporten för att undersöka vidare varför hela beloppet inklusive moms visas. En tanke som slog mig är att kvittot kanske är av ganska dålig kvalitet, men eftersom de andra beloppen registreras korrekt så verkar den teorin vara mindre sannolik.
Återkoppla gärna här i forumtråden när du varit i kontakt med supporten.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
11:13
1Gilla
Hej @Annnni
Ser att du precis registrerat dig som medlem och då krävs det lite handpåläggning från vår sida. Jag har sett över dina behörigheter nu och om du loggar ut och sedan logga in igen så kommer du att kunna ladda upp din bild förutsatt att den inte är gigantisk. Välkommen att skriva till oss 🌻
... Visa mer
2025-03-26
11:02
Hej @anne-b
Skönt att du lyckades få bort ett par av dina händelser - bra jobbat!
Jag är lite mer fundersam på dina resterande funderingar men tror att lösningen på ditt problem finns i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt. Där beskriver vi steg för steg hur du kan hantera olika situationer, exempelvis kundfakturor som betalats i klumpsumma, hur du matchar flera bankhändelser samtidigt, samt många andra situationer som kan uppstå kring matchning.
Hoppas att något av dessa förslag är användbart och hjälper dig att komma vidare. Om inte, rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi se över din specifika situation och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
10:50
Hej @Lama Kh
När det gäller avdrag för arbetsgivaravgift för anställda som arbetar med forskning är det viktigt att komma ihåg att om du markerar rutan för avdraget, så tillämpas det på hela lönekostnaden för den anställde. Tyvärr kan avdraget för forskning och utveckling endast appliceras på hela lönen eller inte alls. Det innebär att om en anställd arbetar 70% av sin tid med forskning, kan avdraget inte bara tillämpas på den delen av lönen. Ni kommer därför att behöva göra omräkningen mot Skatteverket manuellt.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-03-26
10:29
Hej @Bohlin Office
Jag testade att lägga in datumet genom att gå via den lilla kalendern istället för att manuellt knappa in datumet, och då fungerade det utmärkt.
Gällande om det är korrekt att använda bilagan för inköp efter ett visst antal år, har du säkert bättre koll på än jag. Men om du har specifika frågor om detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket eller konsultera en skattexpert för säkerhetens skull.
... Visa mer
2025-03-26
10:15
Hej @Norrland
Om den anställde har stämplat in inom ramarna för 30 minuter före och 30 minuter efter ordinarie arbetstid, bör det inte uppstå någon registrerad tid utanför schemat. För att programmet ska korrekt hantera stämpelavrundning, måste det veta hur det ska behandla tid utanför ordinarie arbetstid.
Kontrollera att ni har markerat att ni använder antingen flexsaldo eller tidssaldo. Om detta inte är aktiverat, kan det vara anledningen till problemet.
Om du har kontrollerat detta och problemet kvarstår, rekommenderar vi att du kontaktar vår support så att vi kan undersöka inställningar och tidstämplingar mer ingående.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-26
10:14
Hej @Ekebacks
Enligt den info jag har så är kortet redan inaktiverat men ligger kvar synligt ett tag till innan vår produktavdelning går in och plockar bort det.
Ha en fin dag! 🌻
... Visa mer
2025-03-26
08:25
Hej @webtomten
Förstår verkligen att du har funderingar på hur du bäst skyddar din SGI och det är så lätt att vara efterklok och därför kanske du bör dra ditt ärende en vända till.
Jag skulle nog rekommendera att du tar kontakt med din redovisningskonsult och diskuterar din situation med henne eller honom. En erfaren redovisningskonsult kan ge dig specifika råd och kanske till och med en alternativ lösning som passar dina behov bäst.
Det kan också vara en bra idé att slå en signal till Försäkringskassan direkt för att få klarhet i deras regler och hur de tillämpar dem. På så sätt kan du få konkret information direkt från källan och säkerställa att du följer deras riktlinjer exakt.
Lycka till och hoppas att allt ordnar sig smidigt! ⭐
... Visa mer
2025-03-26
08:11
Hej @Charlotte1
Gör så att du slår en signal till supporten så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Innan du ringer är det bra om du rensar cache så det är gjort.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-26
08:08
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
Vi förstår att du fortfarande upplever problem med egenavgifterna. Tanken är att detta skulle vara åtgärdat sedan i fredags, men det verkar som att problemet kvarstår för dig.
För att vi ska kunna undersöka och lösa detta så snart som möjligt, behöver du ringa till vår support. Om du ringer nu på morgonen brukar det vara ingen eller endast korta köer. Tyvärr har vi inte möjlighet att ringa upp, men vi ser fram emot att hjälpa dig när du hör av dig till oss.
... Visa mer
2025-03-26
08:05
Hej @nagge01
Tack för din fråga angående stafflade priser i Visma Admin 2000. Jag tolkar dig som att du upplever problem med att priserna inte uppdateras korrekt när du skapar en order, trots att det fungerar som det ska på offerter och fakturor.
Jag har undersökt detta i mitt eget system och kan bekräfta att stafflade priser normalt sett ska fungera på både offerter och ordrar. Eftersom det fungerar korrekt för dig på offerter och fakturor, men inte på ordrar, verkar det vara ett specifikt problem.
Här är några saker du kan kontrollera: Säkerställ att prislistan är korrekt uppsatt för de berörda artiklarna. Kontrollera att rätt prislista är kopplad till den aktuella kunden eller kundgruppen.
Om problemet kvarstår efter dessa kontroller rekommenderar jag att du kontaktar vår support för ytterligare felsökning. De har möjlighet att gå igenom dina specifika inställningar och kan ge mer detaljerad hjälp.
... Visa mer
2025-03-25
15:00
Hej @LW -60
Tack för ditt härliga inlägg! Det är fantastiskt att höra om din långa erfarenhet som redovisningskonsult och din passion för Visma Admin. Din insikt om de automatiska funktionerna i våra program är verkligen inspirerande.
Det gläder oss att du nu har startat din egen verksamhet och att du har valt oss som din pålitliga partner. Det är alltid trevligt att höra hur våra system kan göra vardagen enklare och mer effektiv för våra användare. Din feedback om utbildning och support är också mycket värdefull, och vi tar med oss dina observationer för att fortsätta förbättra oss.
Vi önskar dig stor framgång med din nya verksamhet och ser fram emot att fortsätta samarbeta med dig som en del av Visma-familjen. Om det är något vi kan hjälpa dig med eller om du har fler synpunkter, tveka inte att höra av dig. Ha en riktigt härlig eftermiddag 🌻
... Visa mer
2025-03-25
14:55
Hej @webtomten
Som vi tolkar dig så vill du bokföra lönen som en skuld till dig själv och ta ut den vid ett senare tillfälle. Tyvärr går det inte att styra konto 2893 till att vara utbetalningskonto då programmet endast hanterar kassa- och bankkonton under 19xxx-serien.
Vi föreslår därför att du bokför lönen som en verifikation istället för att göra en faktisk utbetalning.
Ha en fortsatt fin eftermiddag
... Visa mer
2025-03-25
14:26
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
Vi har haft ett fel gällande egenavgifterna men detta ska vara löst i fredags. Gör så att du slår en signal till supporten så ska vi felsöka vidare.
... Visa mer
2025-03-25
11:53
Hej @kriwic
Ditt filformat är helt korrekt och på något vis ska vi klura ut varför du måste göra manuella moment. Stegen för att läsa in en återrapporteringsfil ser ut så här:
Gör så här för att hämta och läsa in en återrapporteringsfil:
Välj Betalningar - Utbetalningar.
Välj kommandot Gå till internetbank för att komma till bankens hemsida. Du kan också gå till din internetbanks hemsida på vanligt sätt via din webbläsare.
Hämta din återrapporteringsfil. För mer information om hur du hämtar filen kontaktar du din bank. När filen är hämtad går du tillbaka till ditt program.
Välj kommandot Läs in återrapporteringsfil.
Markera filen du vill läsa in och klicka på Öppna.
När inläsningen är klar får du upp en informationsruta som visar vilka fakturor som har blivit betalda och totalsumman för dessa. Den kan du välja att skriva ut. De betalda leverantörsfakturorna har ändrat status till Betald. I och med att du får göra manuell handpåläggning för att betalstatus ska ändras så är min rekommendation att du slår en signal till oss nästa gång du ska läsa in en återrapporteringsfil så vi får se hur det arbetssätt ser ut och så allt är korrekt inställt. Det är ju automatiken vi vill åt tänker jag 🙂
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-03-25
11:36
Hej @WahidR
Tack för att du anmälde detta, delade med dig, och återkopplade. Vi uppskattar det!
/Tinna
... Visa mer
2025-03-25
11:11
Jag hann precis posta svaret till dig så fick jag besked om att jag skulle be dig att kontakta supporten för våra specialister såg inget avvikande på ditt kundnummer. Du får gärna ta upp det nästa gång du är i kontakt med supporten eller om du vill ringa nu när rusningen efter lönekörningarna är över. Ha en fin dag @CarinaM_ 🌻
... Visa mer
2025-03-25
10:38
Hej @Anja Jansson
Vi är inte riktigt med på din fråga så återkom gärna och förtydliga vad du behöver hjälp med så hjälper vi dig gärna sedan.
... Visa mer
2025-03-25
10:36
Hej @CarinaM_
Jag har kontakt med våra ansvariga som inte har något rapporterat kring detta men som lovade mig att undersöka detta vidare och återkomma. Uppdaterar dig så snart jag får mer info.
... Visa mer
2025-03-24
14:48
Hej @Ragnhage
I Lön Direkt kan man ha två aktiva anställda, men det finns ingen begränsning på antal inaktiva anställda. Systemet tittar på antal aktiva anställda, så rent teoretiskt skulle du kunna inaktivera de nuvarande anställda för att frigöra möjlighet att registrera de andra. Det kan dock bli svårt att följa upp och det är inte en lösning vi supporterar eller rekommenderar. Vår rekommendation är att du överväger att uppgradera till Lön Smart som är ett löneprogram med bättre stöd, som du sannolikt kommer att ha nytta av i andra situationer också.
Slå gärna en signal till supporten så berättar vi mer.
... Visa mer
2025-03-24
14:45
1Gilla
Hej @LW -60
Tack för ditt fina svar och varmt välkommen tillbaka till forumet ⭐ Vi har saknat din kunskap och alla dina grymma svar!
... Visa mer
2025-03-24
13:15
Hej @åverlingbygg
Vi tolkar dig som om du har fakturor med husarbete där ansökan har skickats till Skatteverket och godkänts, men utbetalningen har kvittats mot skuld på skattekontot och nu funderar du på hur du ska bokföra dessa fakturor som betalda.
För att bokföra betalningen kan du göra följande: Bokför betalningen mot kassakontot (1910) och därefter gör en korrigeringsverifikation. Kreditera kassakontot och debitera skattekontot (1630).
Genom att du gör så kan du korrekt bokföra betalningen trots att utbetalningen har kvittats mot ditt skattekonto.
Lycka till och ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-24
13:03
Hej @ Jennie76
Det är alltid lite klurigt med den här typen av situationer, men jag har ett förslag som du kan testa. Eftersom du har sålt bilen så misstänker jag att summan av redovisat värde, 179 952 kr, ska läggas in i rutan "försäljningar/utrangeringar". Så, prova att göra detta.
Om problemet kvarstår även efter du har testat med försäljningen, rekommenderar jag att du kontaktar supporten för vidare assistans.
Hoppas detta kan lösa ditt problem!
... Visa mer
2025-03-24
10:59
Hej @Masen01
Precis som tidigare lösning så behöver du gå under Underhåll - kontoplan och koppla om till ett referenskonto som ligger under Handelsvaror. Som nämnts i tidigare svar är konto 4900 kopplat till handelsvaror.
För att koppla om konton:
Gå till Underhåll - Kontoplan.
Hitta de konton som du vill ändra
Klicka på "pennan" bredvid kontot för att redigera.
Koppla om kontot till ett referenskonto under Handelsvaror (t.ex. 4900 eller 4960).
Om detta inte hjälper dig rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
... Visa mer
2025-03-24
10:02
Åh vad glad jag blir. Bra jobbat och ha en fin dag @anne-b ⭐
... Visa mer