Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Constanzo
MEDLEM

Avstämning av skattekontot - arbetsgivardeklaration

Hej!

Efter att jag importerat skv-filen till eEkonomi och ska stämma av posterna (momsred, prelskatt, personalskatt och arbetsgivaravgifter), vilket bokföringsförslag används för personalskatt och arbetsgivaravgifter. Visst ska 1630 konteras mot 2710 respektive 2731? Det förslag jag hittar som heter "Arbetsgivaravgift månad år" föreslår 1630 mot 2940.

 

Hur gör man smidigast vid denna avstämning av skattekontot? Det gäller ett AB om det påverkar något.

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Här beror det lite på om lönen och arbetsgivardeklarationen är bokförd manuellt eller om du använder Visma eEkonomis lönemodul. Jag kommer ge dig lösning för båda nedan. 

Lönemodul
Använder du lönemodulen så innebär det att du under Lön i menyn skapat lönebeskeden och arbetsgivardeklarationen för månaden, vilket innebär att detta bokförts automatiskt och du har rapporten för arbetsgivardeklarationen färdig. Detta gör att när du ska matcha beloppet från SKV-filen under Kassa och bankhändelser direkt, du väljer då bokföringshändelsen Arbetsgivardeklaration och väljer vilken arbetsgivardeklaration det gäller i listan (inte Arbetsgivardeklaration måndag år). När du bokför händelsen så bokförs det automatiskt korrekt mot konto 2710 och 2731. 

Manuell lönehantering
Har du bokfört lönen och arbetsgivardeklarationen manuellt får du även bokföra beloppet från SKV-filen manuellt. Du går till Kassa och bankhändelser och matchar beloppet, välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering. Beloppet från SKV-filen konteras automatiskt på konto 1630 men du behöver själv välja upp konto 2710 och 2731 på respektive rader, samt då kontera beloppen för vad som står för personalskatt och vad som är sociala avgifter. I vårt användartips Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag kan du se exakt hur detta bokförs manuellt. 

Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen! 🙂 
/My 

Lysande, tack för snabb och bra support 🙂

Nu har jag kikat på detta och lyckats med att korrigera årets missar.

 

2018-2019 har min revisor bokat om dessa så de stämmer via SIE-importen i samband med bokslutet. Det jag skulle vilja nu är att få bort de tidigare posterna ur listan där jag väljer arbetsgivardeklaration i samband med avstämning av skattekontot i eEkonomi. Kan jag på något sätt få bort dessa därifrån?

 

Mvh

Kenny

Hej igen Kenny, 

Inte helt hundra på om jag förstår dig hela vägen men vi testar. Som jag förstår det rätt så är vissa händelser redan bokförda och det är några utav händelserna under Kassa och bankhändelser från SKV-filen som du vill ta bort? Då bör du ha en papperskorg bredvid händelsen, där kan du klicka och få bort denna från sidan. 

Om jag missförstått får du gärna återkomma med mer information, kanske en bild kan underlätta förklaringen på vad du skulle vilja ta bort i eEkonomi. 🙂
/My