Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra aktiekapital när köpt lagerbolag - eEkonomi

Har nystartat ett företag (köpt lagerbolag för snabb start) och jag har koll på att man bokför aktiepost på den biten jag har köpt på konto 1930 resp 2081 men blir tveksam hur jag gör med det som hänt innan när bolaget köptes från start av de jag köpte lagerbolag av. Hur lägger jag upp Fordran aktietecknare (debet) o Aktiekteckning (kredit)  på den händelsen som varit innan jag tog över bolaget . Alltså vilka konto föreslår ni eller man ska lägga till konto i kontoplan och isåfall var o hur namnge dessa?
Detta ska ju göras om man vill ha huvudbok helt korrekt vad jag förstår.
8 SVAR 8
CONTENT PRODUCER

Re: Bokföra aktiekapital när köpt lagerbolag - eEkonomi

Hej!

När aktieägaren går in med privata pengar så bokförs det mot konto 2893.
Vad är det du köpte innan företagsstarten?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Hmm - jag kunde visst inte förklara mig så jag förtydligar mig ytterligare det kan ju hända att någon mer än jag har samma fundering. Jag har inte köpt något innan företagsstarten men bolaget är ju köpt av lagerbolaget från början och därefter köper ju jag bolaget från dem men eftersom bolaget ju har levt några dagar innan jag köpte det ska det ju bokföras på mitt räkenskapsår.
Ver. 1 Aktieteckning - "Fodran Aktietecknare" debet 50' och "Aktiekapital" kredit 50' 
Ver. 2 Inbetalning av aktiekapital "Bank" debet 50' och "Fodran Aktietecknare" kredit 50'
Ver. 3 Lån till Bolagspoolen "Bank" kredit 50' (konto 1930) och Lånefordran till B.poolen debet 50'
Ver 4. Aktielikvid "Bank" debit  50' (1930) och Lånefodran t Bpoolen kredit 50' (2081)
Det jag då är osäker på är alltså vad jag bokför ver 1 o 2 som eller mot för konto för jag antar 3+4 är rätt tänkt men är osäker på kontoplanen vad gäller 1 o 2. 
Kanske är jag ute o cyklar men du har säkert ett bra svar som kan hjälpa alla som startat via ett lagerbolag. Det är alltså inget handlat häremellan utan det är verifikation 1-4 jag vill ha rätt på. 
Slutklämmen ska ju bli när jag gjort rätt att det på balansräkningen ska stå 50 ́på eget kapital.
Tackar på förhand!
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Det finns ett konto som heter 1690, kanske skulle det gå att använda i verifikation 1 och 2?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Nystartat AB, men hjälp av startabolag-företag. Bokföra initiala ägarens bokförin....

Hej,

Detta gäller nystartat AB, men hjälp av startabolag-företag,
dvs jag har övertagit ett nystartat bolag.
Jag startar just nu upp min VISMA eEkonomi och vill få min bokföring i så god
ordning och korrekt som möjligt. Min fråga är, skall jag bokföra initiala
ägarens bokföringsorder (4 utskrivna verifikat som huvudsakligen rör
aktiekapitalet) i min VISMA eEkonomi? Till saken hör, att på Bolagsverkets
registreringsbevis (av själva ändringen av bolagsnamn och ägare) anges
räkenskapsåret 24 feb – 31 dec, där jag övertagit bolaget 9 mars. De 4 första verifikationerna,
som utfördes av initial ägare, är då från perioden 24 feb-9 mars, emedan ”mina”
är från tiden från 9 mars. Så skall jag då bokföra även dessa 4 första verifikationer?
En ”enklare” följdfråga blir om jag skall göra även dessa initiala
transaktioner är att initiala ägaren angett 50.000 Debet på 1940 som bankkonto
( 50.000 Kredit på 2081 som registrerat aktiekapital). För min del skulle jag
hellre vilja ha allt kapital på 1930. Kan jag göra en sån enkel transaktion?
Tacksam för hjälp, Kjell
NY MEDLEM

Hej jag har samma problem kan någon vara snäll och hjälpa till och förklara hur man ska göra
NY MEDLEM

Hur gjorde du för att bokföra detta
NY MEDLEM

Kan man bokföra på 1930 istället 

Hej,

Kan du beskriva lite närmare hela ert händelseförlopp och hur ni faktiskt har hanterat uppköpet av lagerbolaget, så ska vi absolut hjälpa dig vidare. Ju mer utförligt beskrivning du ger, desto bättre svar kan vi ge dig.

Med vänliga hälsningar