Vill du dela med dig av en bra idé? Så fungerar idehanteringen i din produkt
Vi är oerhört tacksamma för att ni, våra kunder, är så bjussiga och stöttar oss i vårt arbete att utveckla de bästa produkterna och tjänsterna vi bara kan. Så här gör du för att lämna ett förbättringsförslag för din produkt direkt till vår utvecklingsavdelning.
Webbaserade tjänster:
Visma eEkonomi
I Visma eEkonomi finns knappen Feedback och förslag längst ned på sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i dina önskemål i formuläret.
Visma Lön Smart och Lön Direkt
I Visma Lön Smart och i Lön Direkt finns knappen Feedback och förslag längst ned på sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i dina önskemål i formuläret.
Visma Tid Smart
I Visma Tid Smart klickar du på lampan nere till höger och sedan klickar du på Feedback och förslag. Du länkas då vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Visma Advisor
I Visma Advisor finns knappen Feedback och förslag längst ned på sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i dina önskemål i formuläret.
Visma Ekonomiöversikt
I Visma Ekonomiöversikt lämnar du förslag via knappen Feedback och förslag uppe till höger i programmets header. Klicka på den för att öppna förslagssidan. Där trycker du på knappen Lämna förslag och fyller i dina önskemål i formuläret.
Visma Skatt och Bokslut Pro
I Visma Skatt och Bokslut Pro lämnar du förslag via knappen Feedback och förslag uppe till höger i programmets header. Klicka på den för att öppna förslagssidan. Där trycker du på knappen Lämna förslag och fyller i dina önskemål i formuläret.
Visma Lön Anställd
I Visma Lön Anställd finns knappen Feedback och förslag längst ned på sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i dina önskemål i formuläret.
Visma Webshop och Visma Website
I Visma Website/Webshop lämnar du önskemål i menyraden längst upp till höger och sedan länkas du vidare till ett formulär.
Lokalt installerade program
Visma Administration
I Visma Administration finns knappen Förbättringsförslag strax till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
VIsma Lön 300/600
I Visma Lön 300/600 finns knappen Förbättringsförslag strax till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Visma Skatt
I Visma Skatt finns knappen Förbättringsförslag strax till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Visma Bokslut
I Visma Bokslut finns knappen Förbättringsförslag strax till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Dina idéer och förslag är värdefulla för oss!
Har du fått en notifikation och/eller ett mail som meddelat att du har tilldelats en badge i Visma Spcs forum? Kanske har du stenkoll på vad en badge är, men för dig som undrar och är nyfiken på detta förklarar vi mer i det här inlägget.
I Visma Spcs forum använder vi oss av ett så kallat badge-system som triggas av olika handlingar från dig som användare. En badge är, i sin tur, en typ av visuell uppmuntran som tilldelas användare baserat på specifika handlingar och/eller vid viktiga milstolpar i forumet. De är byggda att triggas av ett ackumulerande nummer av handlingar från dig som användare. Ju mer du agerar i forumet desto fler badges kan du alltså få! Roligt, eller hur? 🤗
En badge triggas av följande handlingar i olika antal och konstellationer:
Inloggningar 💻
Kommentarer 💬
Utdelade likes 👍
Antal skrivna inlägg ✏️
Tilldelade likes 👍
Antal ‘Godkända svar’ ✔️
Tid som registrerad medlem i forumet 👤
Det finns även special-badges som kan vara baserade på vilken typ av avtal du har hos oss/vilken typ av produkt du använder 💰💻
Som exempel tilldelas du av badgen Första nya tråden när du gjort ditt allra första inlägg i forumet. När du tilldelas en badge ser det ut likt nedan.
Du får en notifikation i forumet på den lilla megafonen uppe vid ditt namn. I det högra nedre hörnet av din sida får du även en pop-up avisering som meddelar dig om vilken badge du just har tilldelats.
Om du klickar på aviseringen uppe på megafonen så kommer du till din händelsesida där du även har fått ett meddelande om vilken badge du har tilldelats samt vilken handling som har triggat badgen.
I din inkorg får du även ett mail med en kort rad om den badge du har tilldelats samt en länk in till forumet om du vill kika mer där.
Vill du inte få mail eller notiser när du tilldelas en ny badge går det självklart att ställa in via din profil och dina inställningar. För att justera aviseringarna från forumet klickar du på din avatar uppe till höger på sidan och väljer sedan Mina Inställningar i drop-down menyn. Därefter klickar du på Prenumerationer och bokmärken - Inställningar för informationsmeddelanden. Här kan du välja att slå på eller av pop-up aviseringar, realtidsaviseringar etc. så som passar dig bäst. Du kan även i listvyn under Meddelanden via e-post välja vilken information från forumet du vill få direkt i din inbox. Smidigt värre!
Vi hoppas du blir lika peppad av dina badges som vi är! God badge-lycka från oss på Visma Spcs 😀
I det här tipset går vi igenom hur du publicerar och svarar på ett inlägg, samt får besked vid uppdateringar i trådar som publicerats under fliken Frågor och funderingar.
Hur ställer jag en fråga i fliken frågor och funderingar?
Logga in i Visma Spcs forum.
Gå till området där du vill skriva ditt inlägg och klicka på knappen +Påbörja ett ämne.
På sidan Nytt meddelande finns fälten Ämne och Huvudtext.
Börja med att skriva en så tydlig och koncis titel som möjligt för ditt inlägg i fältet Ämne.
Under fältet Huvudtext under fältet Ämne skriver du sedan innehållet i ditt inlägg. Ta med så mycket relevant information som möjligt men undvik att skriva ut personlig och känslig information. Du kan lägga till bilagor i din fråga om du vill men tänk gärna efter en extra gång så att du inte delar något som kan vara känsligt ur ett säkerhetsperspektiv.
Är du nyfiken på hur inlägget kommer att se ut när det är publicerat och klart i forumet kan du klicka på Förhandsgranska uppe till höger under fältet Ämne. Då ser du hur ditt färdiga inlägg kommer att se ut i forumet.
Lägg till relevanta etiketter så att det är tydligt för andra användare vad ditt inlägg handlar om.
När du är nöjd med ditt inlägg klickar du på knappen Publicera inlägg
Sådär! Ditt inlägg publiceras nu under fliken Frågor & funderingar i ditt valda område och kan nu läsas av forumets andra medlemmar.
Hur får jag besked om det finns ett svar i en tråd jag har deltagit i?
Om du har varit delaktig i trådens diskussion prenumererar du automatiskt på tråden och får ett mail till din inbox. Det går att avaktivera detta genom att bocka ur rutan Skicka ett mail till mig när någon svarar ifall du inte vill få mail.
Har du inte varit involverad i tråden kan du välja att prenumerera för att få ett mail till din inbox vid en ny uppdatering. Läs mer om hur du gör det i tipset Prenumerera på innehåll i forumet.
Vi arbetar hårt för att dina produkter alltid ska vara dig tillgängliga, men ibland uppstår tyvärr incidenter och fel. Vid en eventuell incident eller bugg informerar vi dig så fort vi bara kan. I fliken Driftinfo kan du läsa om pågående driftstörningar och i fliken Kända fel får du uppdateringar om pågående fel och buggar i dina produkter. Vi uppdaterar kontinuerligt tills incidenten eller felet är löst.
Genom att prenumerera på fliken Driftinfo samt Kända fel i för dig relevant område missar du inte viktig information om din produkt. Varje gång ett inlägg publiceras i fliken får du en uppdatering direkt till din mejl.
För att prenumerera på en flik gör du följande:
Logga in i forumet
Navigera till Driftinfo eller Kända fel i relevant område
Klicka på de tre grå prickarna och välj sedan prenumerera i drop-down listan
Visste du att du kan få information kring nyheter och kommande nyheter som rör dina produkter,, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? I det här tipset går vi igenom hur du håller dig uppdaterad genom respektive nyhetsflik i forumet.
Information vid nyheter i Visma Spcs forum
All information du behöver vid nyheter och uppdateringar får du via fliken Nyheter i respektive produktområde i forumet. Du kan också välja att få uppdateringar direkt till din mail genom att prenumerera på fliken Nyheter inom relevant område för dig.
Hur du går tillväga för att få uppdateringar direkt till din mail
Logga in i Visma Spcs forum
Klicka på ditt område eller produkt
Klicka på fliken Nyheter (Produktnyheter eller Ekonominytt för redovisningsbranchen)
Klicka på de tre prickarna uppe till höger av fliken
Välj Prenumerera i drop-down menyn
I tipset Prenumerera på innehåll i forumet kan du läsa mer om hur du går tillväga för att prenumerera i forumet.
Det är inte alltid helt lätt att veta i vilket område man ska placera sin fråga, fundering eller idé. Därför kommer jag förtydliga vilket program som ingår i vilken kategori i Visma Spcs forum i detta inlägg.
Områden
Bokföringsfrågor
Allmänna frågor om bokföring, ej programrelaterat.
Lönehantering
Allmänna frågor om lönehantering och löneadministration, ej programrelaterat.
Om Visma Spcs forum
Frågor om Visma Spcs forum som platform, ej programrelaterat.
Redovisnings- & revisionsbyrån
Visma Advisor
Visma Advisor Period & År
Visma Analys
Visma Anläggningsregister
Visma Bokslut
Visma Byråstöd
Visma eEkonomi Pro
Visma Ekonomiöversikt
Visma Koncern
Visma Kundportal
Visma Revision
Visma Skatt
Visma Companyexpence
Visma Sign
Frågor om samarbete
Visma Administration, Fakturering & Förening
Visma Administration, alla varianter
Visma AutoCollect
Visma AutoInvoice
Visma Scanner
Visma Fakturering
Visma Förening
Visma Ekonomiöversikt
Visma eEkonomi
Visma eEkonomi, alla varianter
Visma eEkonomi Tid
Visma eEkonomi Deklaration & Årsredovisning
Visma AutoInvoice
Visma Ekonomiöversikt
Visma Scanner
Appen Visma eEkonomi
Appen Visma eEkonomi Tid
Visma Lön
Visma Lön, alla varianter
Visma Lön Anställd
Visma Mitt lönebesked
Visma Resa & Utlägg
Appen Min Lön
Visma Companyexpense
Visma Tid
Visma Tid Smart
Visma Tid Pro
Visma Website/ Webshop
Visma Website
VIsma Webshop/ Webshop +
Har du frågor om Visma Enskild Firma, Visma Compact eller Visma Bokföring är du välkommen att kontakta vår support.
Vill du besvara en viss användare i ett inlägg där flera användare har svarat eller kommenterat? Då kan du göra såhär:
Skriv ett @ i ditt svar så får du fram alla användare som varit aktiva i tråden och du kan välja vem du vill notifiera i ditt svar.
Du kan också efter @ skriva användarnamnet till användaren för att få fram hen direkt.
Här ser du användarens namn
Gör du såhär får användaren du nämner en notifiering om detta via mejl och i forumet via megafonen uppe till höger. Smidigt va!
Finns det ett svar du lämnat till ett inlägg där du behöver redigera något i texten kan du följa stegen nedan.
Gå till inlägget och gör följande:
Klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret som ska ändras och välj Redigera
Redigera texten i fråga och klicka på Publicera inlägg
Du ser den nuvarande publicerade versionen av svaret längst ner när du klickat på redigera, på så vis kan du jämföra dina ändringar med originalet. När de nya ändringarna är publicerade syns det att svaret är redigerat.
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på den blå cirkeln med dom tre prickarna i och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil.
Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.