Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniel Lo
MEDLEM

Bokföra köp av förmånsbil samt nettolöneavdrag på förmånsvärdet varje månad

Hej,

 

Jag driver ett AB och ska köpa en förmånsbil (kontant) och undrar hur jag ska bokföra detta köp. Jag hade tänkt att köra nettolöneavdrag på förmånsvärdet varje månad men hittar inte riktigt hur man ska gå tillväga med den nya lönekörnings-programmet "Lön Direkt". Behöver jag redovisa detta till Skatteverket på något sätt?

 

Tack på förhand!

 

Daniel

13 SVAR 13
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Daniel Lo!

 

Inköpet av bilen bokför du på konto 1241 utan moms. 

 

Gå sedan in under Inställningar > företagsinställningar > Bokföringsuppgifter. Aktivera Använd automatisk bokföring av avskrivningar och välj om ni vill skriva av maskinen månads eller årsvis.

Lägg sedan in det totala beloppet som en anläggninstillgång i eEkonomi under Bokföring > Anläggningstillgångar. När du lägger i Bilen som en anläggninstillgång så anger du ett anskaffningsdatum, ett anskaffningsvärde (Det totala inköpspriset) samt en nyttjandeperiod (Livslängd - Avskrivningstakt). I och med att du lägger in detta och tidigare aktiverat automatiska avskrivningar under företagsinställningar så kan eEkonomi hantera avskrivningen åt dig automatiskt hela vägen fram tills den är helt avskriven.

 

Sedan för nettoavdraget på förmånsvärdet så gör du en omvänd löneväxling på nästa lönekörning i Lön Direkt. Jag bifogar ett exempel nedan.

Visar image.png
 Avdraget påverkar varken den skattepliktiga bruttolönen eller arbetsgivaravgiften för arbetsgivaren.

 

"Exempel på när förmånsvärdet reduceras är när den anställde står för reparationer, besiktning, försäkring, fordonsskatt, extra utrustning, trängselskatt eller bekostar parkeringen av förmånsbilen vid arbetsplatsen.
Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen."

 

Har du några frågor eller funderingar så återkom eller hör av dig till vår support.

// Anton

Hej Anton,

 

Tack för utförligt svar. Kan tyvärr inte se bilderna som du har laddat upp. Har testat Safari, Chrome och Edge men ser ingeting.

 

Daniel

Hej

Bifogar dem på nytt här. Hoppas du kan se dem nu.

Gå sedan in under Inställningar > företagsinställningar > Bokföringsuppgifter. Aktivera Använd automatisk bokföring av avskrivningar och välj om ni vill skriva av maskinen månads eller årsvis.

 

 

Lägg sedan in det totala beloppet som en anläggninstillgång i eEkonomi under Bokföring > Anläggningstillgångar. När du lägger i Bilen som en anläggninstillgång så anger du ett anskaffningsdatum, ett anskaffningsvärde (Det totala inköpspriset) samt en nyttjandeperiod (Livslängd - Avskrivningstakt). I och med att du lägger in detta och tidigare aktiverat automatiska avskrivningar under företagsinställningar så kan eEkonomi hantera avskrivningen åt dig automatiskt hela vägen fram tills den är helt avskriven.

 

 

Ha det fint
Joachim

 

Tack så mycket! Det var en bild (nettoavdraget) som saknades däremot.

Hej igen!

 

Bifogar bilden här på nytt på nettoavdraget. 

unnamed (2).png

Kan också tillägga att du kan lägga in detta som återkommande lönerader inne i anställningsregistret. Du går in på Lön Direkt - Anställda och sedan fliken Lön, sedan klickar du bara på + tecknet nere till höger så kommer dessa lönearter komma med på nästa lönekörning automatiskt.

 

Om du inte ser bilden så bara hör av dig så gör vi ett nytt försök.

Ha det gott!

// Anton

Tack igen Anton,

 

Däremot så ser det ut som att det påverkar den skattepliktiga bruttolönen eller arbetsgivaravgiften för arbetsgivaren. Har jag gjort rätt?

 

lönekörning_1.png

Hej @Daniel Lo!

 

Det blev nog visst lite fel här. Detta som jag har visat är en omvänd löneväxling som är ett bruttolöneavdrag vilket innebär att ett avdrag görs direkt från den kontanta bruttolönen för en anställd. Eftersom det är en löneväxling ökas bruttolönen med ett belopp som motsvarar bilförmånen. Sedan dras preliminärskatt på samma sätt som tidigare, och samtidigt görs ett avdrag från nettolönen med samma förmånsvärde. Det blir samma underlag för arbetsgivaravgifter och skatteavdrag som förut eftersom den nya bruttolönen blir lika hög som summan av den gamla bruttolönen och bilförmånen. Det blir också samma nettolön som förut.

 

För att göra ett nettolöneavdrag så behöver du bara ta bort lönearten Övrig ersättning, brutto. Jag skickar med skrivna hjälpen för Visma Lön Smart där du kan läsa mer om hur man hanterar bilförmån. Visma Lön Smart har dock andra lönearter så istället för Bilförmån, Bilförmån avdrag och Betalt för bilförmån använder du då Bilförmån 2 gånger i plus och minus, samt även Övriga nettoavdrag. Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Och nettolönebetalningen ska inte redovisas till Skatteverket.

 

Ha en fortsatt fin dag!

// Anton

Stämmer verkligen detta? Nu betalar jag hela förmånsvärdet ifrån min nettolön. 

Hej

Det senaste svaret stämmer om du använder något av våra lönesystem. 

Följer du den instruktionen och betalar nettoavdraget från din månadslön så sänks det utbetalda beloppet med nettolöneavdraget.

Konteringen av själva avdraget skall se ut på detta sätt. I exemplet är det totala förmånsvärdet 7 000 kr men nettolöneavdraget är 4 000 kr

7388 Anställdas ersättning för erhållna förmåner Kredit 4 000
7385 Kosntader fri bil Debet 3 000
7399 Motkonto skattepliktiga förmåner Kredit 3 000
7510/7512 Sociala avgifter för förmånsvärden debet 942
2731 Avräkning sociala avgifter Kredit 942

Skulle även rekommendera att du ringer in till vår support där det finns personal som har bättre kunskaper om lön än vad jag har.

0470-70 62 00

/Joachim


 

Jag blir lite förvirrad när du säger att det @Anton Ingvarsson skriver stämmer samtidigt som att du skriver något annat. Jag använder mig av Lön Direkt. 

Det sista svaret han gav dig stämmer. 

I det sista svaret han skickade skrev han på detta sätt. Stycke två säger precis samma sak som jag skrev i mitt svar men utan konton.

"Det blev nog visst lite fel här. Detta som jag har visat är en omvänd löneväxling som är ett bruttolöneavdrag vilket innebär att ett avdrag görs direkt från den kontanta bruttolönen för en anställd. Eftersom det är en löneväxling ökas bruttolönen med ett belopp som motsvarar bilförmånen. Sedan dras preliminärskatt på samma sätt som tidigare, och samtidigt görs ett avdrag från nettolönen med samma förmånsvärde. Det blir samma underlag för arbetsgivaravgifter och skatteavdrag som förut eftersom den nya bruttolönen blir lika hög som summan av den gamla bruttolönen och bilförmånen. Det blir också samma nettolön som förut.

 

För att göra ett nettolöneavdrag så behöver du bara ta bort lönearten Övrig ersättning, brutto. Jag skickar med skrivna hjälpen för Visma Lön Smart där du kan läsa mer om hur man hanterar bilförmån. Visma Lön Smart har dock andra lönearter så istället för Bilförmån, Bilförmån avdrag och Betalt för bilförmån använder du då Bilförmån 2 gånger i plus och minus, samt även Övriga nettoavdrag. Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Och nettolönebetalningen ska inte redovisas till Skatteverket.

 

Ha en fortsatt fin dag!

// Anton"

Joachim

Okej, tack då är jag med. Jag har däremot kört ett nettolöneavdrag med hela förmånsbeloppet på 6340 kr de senaste 3 lönekörningarna. Tanken var att jag endast skulle köra 1000 kr i nettolöneavdrag för dessa 3 månader. Hur behöver jag fylla i nästa lönekörning för att kompensera felet för de 3 tidigare? Se bild

 

Untitled 8.png

 

 

 

Hej

Jag är personligen inte så kunnig i lönesystemet så vågar inte ge dig ett svar på hur du bäst rättar till detta. Skulle rekommendera att du ringer in till vår support för lönesystemet de kan helt säkert hjälpa dig hur du gör detta bäst rent praktiskt.

0470-70 62 00

/Joachim